جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۰
 |  27/ اردیبهشت/ 1393 - 10:07
  |   نظرات: بدون نظر
235 بازدید

کلینتون به دروغگویی در مورد ایران متهم شد

یک پایگاه اینترنتی وزیر امور خارجه سابق آمریکا را به تحریف واقعیات تاریخی درباره مسائل ایران متهم کرد.

پایگاه اینترنتی «دی بِلِیز» در گزارشی به قلم “فرد لوکاس” با اشاره به اظهارات اخیر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در نشست یهودیان در این کشور در گزارشی با عنوان «آیا هیلاری کلینتون قصد دارد هر دو راهکار را در قبال ایران پیگیری کند؟» نوشت اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا مبنی بر تشدید تحریم ها علیه ایران باعث شد، وی با انتقادات شدیدی مواجه شود.

وزارت خارجه در زمانی که وی وزیر بود با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت می کرد. هیلاری کلینتون در سخنانی در کمیته یهودیان آمریکا گفت من چند ماه تلاش کردم تا اعضای شورای امنیت را درباره ایران متقاعد کنم، در نهایت ما موفق شدیم و بعد از آن ساختار تحریم ها را علیه ایران بر مبنای چارچوبی که شورای امنیت تعیین کرده بود ایجاد کردیم. وی افزود با کمک کنگره دولت آمریکا موفق شد شدیدترین تحریم ها را در سطح بین المللی اعمال کند. بیشتر اقداماتی که انجام شد ماموریت شخصی من بود و تلاش کردم خریداران نفت ایران را متقاعد کنم که خرید نفت را از ایران متوقف کنند و نفت مورد نیاز خود را از منابع و کشورهای دیگر تامین کنند.
پایگاه اینترنتی دی بِلِیز در ادامه نوشت: اما همانگونه که شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز در سال دو هزار و دوازده گزارش داد دولت اوباما بصراحت با افزایش تحریم های علیه ایران مخالفت بود و طرح روبرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور مارک کِرِک را در این خصوص رد کرد. همان زمان تومی واییتور سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با مجله فارین پالیسی گفت در حالی که ما توجه خود را بهمراه همپیمانان خود بر پیگیری موثر این تلاش ها متمرکز کرده ایم معتقدیم برخی طرف ها تلاش می کنند اقدامات ما را در این خصوص متوقف کنند.
مارک کِرِک در مصاحبه با شبکه ای بی سی نیوز گفت: اظهارات اخیر هیلاری کلینتون در نشست یهودیان آمریکا آشکارا نقض واقعیات تاریخی است. این نماینده سنای آمریکا گفت واقعیت این است که دولت اوباما با طرح تشدید تلاش ها برای افزایش تحریم ها علیه ایران مخالفت کرد. دولت اوباما در حال حاضر با ایران درباره برنامه هسته ای آن مذاکره می کند. برخی از مقامات دولت اوباما گفته اند تحریم های شدید علیه ایران این کشور را وادار کرد که مذاکره را بپذیرد.
هیلاری کلینتون یکی از نامزدهای اصلی دموکرات های آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال دو هزار و شانزده است. گفته می شود هدف وی از انتقادات اخیر از ایران این است که فشارهایی که به علت عدم پاسخگویی درباره مسائل جنجالی همانند حادثه کنسولگری آمریکا در بنغازی بر وی وارد می شود کاهش دهد.
دیلی بیست گزارش داد هیلاری کلینتون در دورانی که وزرات خارجه آمریکا را برعهده داشت بهمراه بخش های دیگری از دولت اوباما با بسیاری از تدابیری که اکنون در قبال ایران مطرح می کند مخالفت می‌کرد. کنگره آمریکا در بین سال های دو هزار و نه الی دو هزار و یازده چندین لایحه تحریم علیه ایران را تصویب کرد اما برخی از این لایحه های با مخالفت دولت اوباما مواجه شدند. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا بصراحت با طرح روبرت منندز مخالفت کرد. وی استدلال کرد طرح منندز و کِرِک مبنی بر مجازات همپیمانان آمریکا به علت نقض تحریم های ایران به نارضایتی این همپیمانان منجر خواهد شد.
بیل برنز دستیار ارشد کلینتون هم در یک نشست سنا از نمایندگان درخواست کرد از بررسی این طرح خودداری کنند. اما سنا در نهایت طرح تحریم بانک مرکزی ایران را تصویب کرد. سناتور باب کروکر یکی از نمایندگان با نفوذ جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا گفت « کنگره آمریکا طرح تشدید تحریم ها علیه ایران را پیگیری می کرد، اما دولت اوباما تمایلی به این موضوع نداشت.»

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات