پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۰
 |  7/ فروردین/ 1395 - 12:51
  |   نظرات: بدون نظر
387 بازدید
یادداشت یک میبدی؛

نوروز 95 و بی تدبیری مسئولین شهرستان

یادداشت احسان کریمی میبدی در مورد وضعیت نوروز ۹۵ و بی‌تدبیری مسئولین شهرستان

چند روزی از که نوروز 95 می‌گذرد و استان دارالعباده یزد سخت میهمان گردشگران و مسافران نوروزی است نوروز امسال به دو دلیل شاهد حضور میهمان بیشتری به استان یزد بوده است (به‌طوری که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد  خبر از رشد ۵۰ درصدی مسافران نوروزی را داده است) این دو دلیل یکی سرد شدن هوای مناطق غربی و شمال غربی کشور در ایام تحویل سال و روزهای ابتدای سال و علل دیگری سال خوش‌آمد گویی به یزد است در این بین شهرهای مختلف استان کوشیده‌اند سهم خود را از این صنعت پاک افزایش داده و آداب‌ورسوم و هر آنچه را به آن فخر می‌کنند به دیگران نشان بدهند و تمدن و فرهنگ خود را به ایرانیان رخ نمایانند و بر آن ببالند. به همین خاطر کمپ‌هایی زده‌اند و پوسترهایی و بنرهایی. که الحق و الانصاف کار بعضی شهرستان‌ها عالی بود.
اما میبد
میبد بی شک باستانی‌ترین شهر استان یزد و پر پتانسیل ترین شهر استان یزد از منظر جاذبه‌های توریستی است و در حوزه‌های گوناگون گردشگری جاذبه‌های فراوانی دارد اما دریغ از همت مسئولین!!
حدود۲۰ روز مانده به نوروز بود که در مطلبی با عنوان اوضاع نابسامان شهرک صنایع‌دستی میبد در آستانه نوروز همراه با تصاویر در سایت میبد ما منتشر گردید که چند روز بعد نیز استشهادنامه از اعتراض صاحبان صنایع دستی سفال و سرامیک میبد به تصمیمات نوروزی مسئولین در سایت میبد خبر منتشر گردید که جمله آخر این عزیزان زحمت‌کش و مجاهدان اقتصاد مقاومتی این بود”حرف آخر ما این است که اگر حمایتی تاکنون نکرده‌اید، می‌توانید همانند ساله‌ای گذشته ما را به حال خود واگذارید و نه اینکه با بی تدبیری و سیاست زدگی غربت ما را در این شهرک بیشتر کنید.”اما تدبیرهای  مجموعه دوستان فرمانداری، شهرداری و شواری شهر میبد نیز به اینجا نیز ختم نشد و میبد پرجاذبه‌ترین شهر گردشگری استان یزد هنوز از بی مهری مسئولین رنج می‌برد آنان که تنها عکس گرفتن در کنار فتنه گران 88 را افتخار می‌دانند و حال  شهر و دیارشان و مسئولیتشان  را به فراموشی سپرده‌اند!!!
اما مصادیق این بی مهری ها و کم محبتی مسئولین به میبد و مردم میبد

1-  شهرستان میبد هنوز و پس از سال‌های بسیار، مرز خود را با اردکان مشخص نکرده است و هنوز تدبیری برای ورودی شهرستان از طرف شمال استان ندیده است در ورودی شهر نه میدان مشخصی است و نه مکان جذابی برای پذیرایی از گردشگران.
2-  المان‌های شهری و مبلمان شهری: هیچ کدام از میادین میبد (نماز، آیت الله اعرافی، شهید صدوقی و امام خامنه‌ایدر گذر از جاده سنتو، نماد و المانی از شهر را ندارد و هیچ کدام نیز بیانگر جایگاه ویژه این حضرات نیز نمی‌باشند از طرفی دیگر مشخص نیست اولین میدان ورودی میبد کجاست؟ آیا اولین میدان شهر میدان نماز یا شفق است یا میدانی است که روبروی خیابان امام خامنه‌ای (ره) قرار گرفته است و اسم این میدان چیست یا بلواری است که پهن گردید است و چند تکه علف در آن سبز شده است و به نظر می‌رسد باید برای ورودی شهرستان کاری جدی باید صورت گیرد!! از طرفی دیگر به مبلمان شهری مناسبی در شهر وجود ندارد و هیچ تدبیری برای آن نشده است.
3-  ستادهای اسکان و تسهیلات نوروزی: ستادهای اسکان و تسهیلات نوروزی در ورودی میبد مشخص نیست اصلاً معلوم نیست محل دقیق آنان کجاست و تعداد آن چه مقدار است باید ستادهای نوروزی به طور دقیق اطلاع رسانی شود و محل اسکان مسافران نوروزی مبتنی بر ظرفیت شهرستان تعریف و مسافران به طور دقیق و بر مبنای نیاز به مکان‌های معرفی شده هدایت شوند به نظر می‌رسد پتانسیل‌های مردمی و ویژه سمن‌ها و همچنین کارخانجات میبد به ویژه کارخانجات کاشی می‌توانند این خلاء بزرگ موجود را برطرف نمایند.
4- تبلیغات: تبلیغات نیز از دیگر ضعف‌های شهرداری و شورای شهر است که از سه منظر قابل بررسی است کمیت و کیفیت و اهمیت، مقدار تابلوها شاید مناسب باشد اما بسیاری از مفاهیم در میان تابلوها چندان مشهود نبود از علمای بزرگ میبد چون ابوالفضل رشیدالدین تا قاضی میرحسین و از طرفی اندازه تابلوها و محل نصب آنان قابل تأمل است تابلوهایی گاها کوچک که هیچ تناسبی برای معرفی آثار و ابنا میبد ندارد و از طرفی دیگر مکان‌های نصب شده بسیاری از تابلوها به اشتباه نصب شده‌اند برای مثال در میدان آیت الله اعرافی ورودی میدان سعیدی نوشته است به سمت کارگاه سفال!! یا در خیابان امامزاده میر شمس الحق بنرهایی نصب گردیده که مسافر نوروزی ازآنجا استقبال نمی کندو گاها گذرشان از آنجا نمی‌گذرد و از طرفی  ضریب دادن به ابناو آثار تاریخی  است باید از مسئولین پرسید که آیا خانه تاریخی آقا فتح الله مهم‌تر است یا بیت حاج شیخ عبدالکریم حائری میبدی یا خانه گلشن یا خانه عطاری و خانه سالار!!
پیشنهادات:
5-  نبود بازار منسجم و منظم: در کنار یخچال میبد، کبوتر خانه، کارگاه سفال و سرامیک و مهدیه  هر کدام بازاری است و هرکدام شکلی!! هیچ مدیریت برای بازار محلی وجود ندارد و بسیاری از غرفه‌ها به جای فروش اقلام و صنایع دستی و سوغاتی میبد، مشغول فروش کالای خود هستند که هیچ ربطی به شهرستان ندارد.
6- نبود جشنواره: باید مسئولین میبد جشنواره‌ای برگزار کند برای معرفی آداب و رسومش با حفظ حیا و کرامت و اخلاق مردم میبد برای معرفی و بیان  تاریخ و قدمت شهرستان و معرفی غذاهای سنتی و سوغات‌های چون سفال و سرامیک، زیلو، قند و نبات، ارده و حلواارده  و…
در مجموع به نظر می‌رسد مسئولین میبد برای نشان دادن فرهنگ و تمدن میبد نیازمند تلاش شبانه روزی‌اند و باید تمام توان و تلاش خود را برای معرفی میبد به کار گیرند و تمام ظرفیت شهرستان را برای این امر به کار گیرند و یک نهاد منسجم، متفکر، تلاشگرو پویا، مدیریت این کار را برای احیای حقوق مردم و جلوگیری از تضییع حقوق حقه مردم و تاریخ و تمدنشان را تأسیس نمایند.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات