جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۹
 |  19/ تیر/ 1393 - 12:59
  |   نظرات: بدون نظر
230 بازدید

نشریه آمریکایی: گروه تروریستی که ارتقا یافته است

داعش هدف یک گروه تروریستی را ارتقا داده و سعی می‌کند تا با ایجاد یک حکومت در سرزمین‌های تحت تصرف خود یک کشور تأسیس کند.

 وب‌سایت نشریه نشنال اینترست (Nationalinterest) در نوشتاری به قلم “ماریو آبوا” محقق و تحلیل‌گر بخش خاورمیانه اندیشکده “کارنگی” به موضوع بحران امنیتی عراق پرداخت.

نشنال اینترست نوشت:

«ظهور داعش، انقلابی در ساختار تروریسم بعد از حمله یازدهم سپتامبر القاعده ایجاد کرده است.

به‌طور سنتی، تروریسم به گروهی اطلاق می‌شود که هدفشان تضعیف مشروعیت نهاد حاکم، بی‌ثبات کردن امنیت یک کشور، تضعیف نهادهای سیاسی و سرنگونی یک رژیم است و استفاده از خشونت، حملات انتحاری، هدف قرار دادن غیرنظامیان، ابزارهای متعارف تروریست‌ها برای رسیدن به اهداف بالا است که می‌تواند القاعده را مثالی برای این مدل دانست.

اما داعش نه‌تنها این تکنیک‌ها را برای ایجاد ترس در بین توده مردم به‌کاربرده است؛ بلکه هدف یک گروه تروریستی را ارتقا داده و سعی می‌کند تا با ایجاد یک حکومت در سرزمین‌های تحت تصرف خود یک کشور تأسیس کند.

اما نکته حائز اهمیت این است که استراتژی داعش برای حفظ سرزمین‌های خود این است که از هرگونه رویارویی جدی و مستقیم با نیروهای قوی‌تر از خود اجتناب می‌کند.

از سوی دیگر این گروه سعی می‌کند به روسای قبایل آسیبی وارد نکند و بلکه برعکس خود را به‌عنوان ناجی قبایل سنی و حامی روسای آن‌ها نشان دهد. این کار به داعش این قدرت را می‌دهد که سرزمین‌های سنی تحت کنترل خود را حفظ کند.»

این نشریه آمریکایی افزود: «پس برای مواجه با این نوع از تروریسم پیشرفته، نوع مبارزه با آن‌ها نیز باید ارتقا یابد.

روش‌های مبارزه با تروریسم سنتی شامل حملات هوایی و هدف قرار دادن مناطقی که این گروه‌ها در آن فعالیت می‌کنند، گرفتن رهبران و اعضای آن‌ها، درگیر شدن با حامیان آن‌ها است که این اقدامات نسبت به داعش جوابگو نیست؛ چراکه داعش هم از تنش‌های فرقه‌ای به‌خوبی استفاده می‌کند.

از طرفی دستگاه تبلیغاتی این گروه حمایت جوامع محلی را به دست آورده و به دلیل محبوبیت ظاهری در مناطقی که تحت سلطه دارد، حمله هوایی صرفاً سنی‌ها را به حمایت از این گروه سوق می‌دهد.

ترور رهبران قبایلی که در حال همکاری با داعش هستند نیز باعث خواهد شد که مردم به آن روسا به چشم شهدا نگاه کنند و بازداشت هواداران داعش به توجیه بیشتر شعارهای آن‌ها دامن زده است.

پس در سیستم جدید، مقابله با این گروه تروریستی اولاً نباید هیچ‌گونه دخالت خارجی وجود داشته باشد و در همان زمان نسبت به جوامع محلی، درباره اقدامات جنایت‌کارانه و تروریستی این گروه اطلاع سازی صورت گیرد و سعی به برجسته‌سازی ناسازگاری ایدئولوژی این گروه با ارزش‌های اسلامی شود و در نهایت باید به مشکل واقعی ازخودبیگانگی سنی و محرومیت از قدرت سنی‌ها در عراق و سوریه پرداخته شود.»


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات