پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۶
 |  5/ شهریور/ 1393 - 9:40
  |   نظرات: بدون نظر
330 بازدید

مبارزه با قلیان به خوبی اجرا نمی‌شود/ هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از روغن پالم در استان یزد نداریم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد با بیان اینکه 90 درصد سرطان ریه مربوط به دخانیات است اما مردم از این موضوع اطلاعی ندارند گفت: در بحث قلیان قانون مصوب مجلس است، ما خوب این موضوع را اجرا نمی‌کنیم، گردشگری تفسیر خاص خودش را دارد، و می‌گوید چرا ما مانع شویم وقتی که درآمدزایی دارد؟!

علی لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد اظهار کرد: اولویت اول دولت تامین نیازهای مردم است که سلامت هم یکی از این محورهاست که در اولویت‌های اصلی دولت قرار دارد.
افزایش سرانه سلامت روستائیان
وی افزود: ارتقای سلامت روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر سرانه روستاها 4 و نیم درصد افزایش داشت که سبب ارائه خدمات بهتر و افزایش حقوق پزشک خانواده در این محل‌ها شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد اضافه کرد: در زمینه حاشیه شهرها، ما الان مرحله سرشماری را به پایان رساندیم و به دنبال این هستیم که خدمات را از طریق بخش خصوصی برای این افراد فراهم کنیم که مراجعات آنها کمتر شود.
لطفی افزود: در بحث حاشیه شهرها یک سری مشکلات اجتماعی هم وجود دارد که باید در بحث فرهنگ‌سازی اقداماتی انجام شود.
وی گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که در حوزه بهداشت دولت به دنبال انجام آن است، اجرای طرحی در این زمینه است که در یکی از شهرستان‌های استان به صورت آزمایشی در حال انجام است.
بازسازی 9 خانه بهداشت در استان یزد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در مرحله اول بازسازی خانه‌های بهداشت، 9 خانه بهداشت در حال نوسازی است.
لطفی گفت: در زمینه توانمندسازی و ارتقای سطح سواد بهداشتی مردم هم نیاز به کار زیادی داریم، برآورد اولیه بر این است که آگاهی مردم کافی نیست و نگرش‌های درستی در زمینه بهداشت و سلامت وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های بین بخشی هم یکی دیگر از بحث‌های بسیار مهم در زمینه بهداشت است که الان در سطح استان هم دو جلسه برگزار شد و مصوبات بسیار خوبی در این زمینه داشته‌ایم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در این زمینه آلاینده‌هایی که سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم تا رفع شود.
لطفی افزود: یک برنامه دراز مدت 10 ساله را پیگیری می‌کنیم که در آن موارد اصلی تشکیل دهنده بسیاری از بیماری‌ها را بررسی می‌کنیم.
وی عنوان کرد: در حوزه بیماری‌های واگیردار، الان مشکل عمده ما سالک و تب کریمه کنگو است که هماهنگی‌های لازم انجام شده و اقداماتی که باید در این زمینه برای رفع این دو بیماری انجام شود، صورت می‌گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد تصریح کرد: امیدواریم با واکسیناسیون دام‌ها، بتوانیم از بیماری تب مالت هم که چندسالی است مطرح شده، بتوانیم جلوگیری کنیم.
آموزش باروری سالم در زوجین
لطفی افزود: در حوزه مادران و سیاست‌های افزایش جمعیت، تشویق زوجین را برای یک باروری سالم و مناسب، آموزش‌های لازم را شروع کردیم که این آموزش‌ها از پیش از ازدواج شروع می‌شود.
وی افزود: سرطان زنان یک بحث جدی در سراسر دنیا است به ویژه بحث سرطان سینه که مهمتر از همه است هم الان در حال پیگیری است و در چهار مرکز این موضوع انجام می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد خاطرنشان کرد: هیئت رئیسه دانشگاه در شهرستان‌های استان حضور فعالی داشته و تا به الان به شش شهرستان سفر کرده و تصمیمات بسیار خوبی برای رفع نیازهای مردم این شهرستان‌ها اتخاذ شده است.
بسیاری از بیماری‌های غیرواگیردار عامل محیطی دارند
لطفی اضافه کرد: الان بحث بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان، چاقی، دیابت و سایر موارد، مهمترین عامل، عامل محیطی است.
47 درصد مردم فعالیت فیزیکی و تحرک بدنی ندارند
وی افزود: وقتی 47 درصد مردم فعالیت فیزیکی و تحرک بدنی ندارند و 30 درصد مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با مواد دخانی مرتبط هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد اضافه کرد: 30 تا 35 درصد مردم هم یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند.
لطفی افزود: راجع به دیابت آن چیزی که مشخص است، مصرف بالای شیرینی‌جات واقعا تاثیر دارد، ما باید یک کار اساسی بکنیم.
مبارزه با قلیان به خوبی اجرا نمی‌شود
وی افزود: در بحث قلیان قانون مصوب مجلس است، ما خوب این موضوع را اجرا نمی‌کنیم، گردشگری تفسیر خاص خودش را دارد، و می‌گوید چرا ما مانع شویم وقتی که درآمدزایی دارد؟
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد عنوان کرد: بهداشتی‌ها می‌گویند که ما کاری به درآمد نداریم و مهم برای ما بحث سلامت است و به دنبال این هستیم که با این موضوع برخورد کنیم.
90 درصد سرطان ریه مربوط به دخانیات است
لطفی خاطرنشان کرد: 90 درصد سرطان ریه مربوط به دخانیات است اما مردم از این موضوع اطلاعی ندارند.
وی افزود: ما هم باید به صورت ایجابی و هم به صورت سلبی در بحث دخانیات برخورد داشته باشیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد عنوان کرد: رسانه‌ها باید این موضوع را آنقدر بیان کنند که قبح این موضوع دوباره برگردد.
لطفی تصریح کرد: اماکنی که مجاز به عرضه قلیان نیستند الان با جریمه‌هایی نزدیک به 21 میلیون تومان مواجه می‌شوند.
محمود نوری شادکام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد هم در این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی یزد با 10 دانشکده‌ای که دارد و تربیت نزدیک به 5 هزار دانشجو از کاردانی و فوق تخصص، یکی از دانشگاه‌های موثر در عرصه علوم پزشکی کشور است.
وی تصریح کرد: این موضوع را وزارتخانه هم قبول کرده و در بسیاری از جلسات، ما جزو افرادی که هستیم که نظر داریم و در بحث آموزش علوم پزشکی کشور موثر هستیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد خاطرنشان کرد: الان جزو 5 دانشگاهی هستیم که بیشترین توسعه تحصیلات تکمیلی را داشته‌ایم.
نوری شادکام عنوان کرد: ما یکی از دانشگاه‌هایی هستیم که نسبت به دیگر دانشگاه‌ها، بیشترین پذیرش بیمار از استان‌های همجوار را داریم.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته موفق شدیم مجوز شش رشته در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشیم.
علی دهقان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد، هم در این نشست گفت: دستورالعمل رسیده که پزشکان در ساعت نهایت هشت بیمار را ویزیت کنند و این زمان لازم برای بیمار را فراهم می‌کند تا بتواند به صورت کامل مشکلات خود را با دکتر در میان بگذارد.
وی افزود: تجهیزاتی که الان در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود هم بهترین مواردی است که در حال ارائه است و در تمام زمینه‌ها از جمله پزشک، امکانات پزشکی و سایر موارد، این تجهیزات بهترین تجهیزات است.
دهقان خاطرنشان کرد: در شهرستان خاتم تمام مطب‌های پزشکان بسته شده و همه در مرکز درمانی ارائه خدمات می‌کنند به این صورت بیمار لازم نیست هزینه بالای ویزیت در مطب را پرداخت کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد عنوان کرد: به صورت کلی ما الان افزایش رضایت بیماران را مشاهده می‌کنیم، این افزایش رضایت به دلیل این است که در گذشته کسی که دفترچه بیمه داشت را تحویل نمی‌گرفتند اما الان بهای بیشتری نسبت به دیگران به آنها داده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بیمارانی که بستری می‌شوند و دفترچه نداشته باشند، همزمان با بستری شدنشان دفترچه برای آنها صادر می‌شود.

افزایش مراجعه بیماران به بیمارستان‌های دولتی
دهقان اضافه کرد: تکریم ارباب رجوع دغدغه ما هم هست، الان با اجرای بیمه سلامت خیلی از بیماران به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد گفت: بعضی رفتارها ممکن است آنقدر بد باشد که اگر در بیمارستان با بیش از یک هزار نفر نیرو، 5 نفر هم این رفتار را داشته باشند، به چشم می‌آید.
وی گفت: یک سری کلاس‌هایی با همکاری روانپزشک برگزار کردیم که به پرسنل آموزش بدهند که چگونه با مردم برخورد کنند.
دهقان به موضوع زیرمیزی اشاره کرد و گفت:این موارد خیلی کم است و الان واقعا خط قرمز طرح تحول سلامت است و به هیچ عنوان قابل قبول هم نیست.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد در ارتباط با طرح نظام سلامت، گفت: آقای نوبخت گفتند که اگر هر یک از طرح‌های دولت را نتوانیم تامین اعتبار کنیم، در ارتباط با این طرح، تا ریال آخر را تامین می‌کنیم.
وی افزود: باید به گونه‌ای شود که مردم این طرح را به عنوان یک حق برای خودشان بخواهند.
معاون غذا و دارو دانشگاه هم در این مراسم گفت: یکی از اقداماتی که در بخش غذا و دارو دانشگاه صورت می‌گیرد، بحث نظارت‌های انجام شده در این زمینه است.
وی افزود: در بخش غذا، نظارت به نظارت گروهی با کمک تمام اعضای درگیر در حوزه سلامت شد.
دهقان اضافه کرد: با اجرای این طرح، هیچ چیزی مورد غفلت واقع نمی‌شود و تمام موارد به صورت کامل بررسی و با تخلفات برخورد می‌شود.
معاون غذا دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این نشست اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک، انواع مختلف ارده‌ها با طعم‌های مختلف را در استان مشاهده می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای تقویت این صنعت که یک صنعت غذایی بومی یزد است را انجام می‌دهیم.
محمد مصدق افزود: در زمینه مکمل‌ها در دو بخش عطاری‌ها و سالن‌های بدنسازی که بسیار زیاد هم اتفاق می‌افتد، جلسات مختلفی با مسئولان داشتیم و نزدیک 10 مورد به مراجع قضایی ارجاع داشتیم.
وی گفت: با اقداماتی که انجام شده، به دنبال این هستیم که قطب اندازه‌گیری سموم شویم.
مصدق در ارتباط با تامین داروی استان، گفت: با همتی که در دولت شد، می‌توان گفت که داروی کمبود دار نداریم، البته کمبود دارو در تمام دنیا وجود دارد.
مصدق معاون عذا دارو، اضافه کرد: با حذف واسطه‌ها برای تامین دارو، بهای برخی از داروها را تا نصف قیمت پایین آوردیم.
وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که الان در بحث بیمه سلامت انجام می‌شود، این است که بیمار نیازی نیست که دارو را خودش تهیه کند و بیمارستان ملزم به تامین دارو برای او است.
مصدق افزود: به همین دلیل و با توجه به کاهش قیمت در زمینه تامین دارو و هزینه‌های درمانی، می‌توان گفت که ترس از بستری شدن به دلیل مشکلات مالی الان وجود ندارد.
وی افزود: در ارتباط با روغن پالم، گفت: روغن پالم پس از اعلام مقام وزارت، تکلیف شد که استان‌ها بررسی داشته باشند چون یک کارخانه نمی‌تواند روغنی بدون فاکتور و انبار داشته باشد.
هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از روغن پالم در استان یزد نداریم
وی گفت: یک بررسی سریع یک روزه داشتیم که ببینیم این روغن استفاده شده است یا نه، خوشبختانه نه فاکتور و نه انباری از روغن پالم در مورد شیر وجود نداشته است.
مصدق خاطرنشان کرد: در بستنی روغن پالم وجود دارد، چون که در بستنی نمی‌توان روغن مایع زد و به همین دلیل، روغن پالم استفاده می‌شود.
وی بیان کرد: در مرحله دوم ما در حال نمونه‌گیری هستیم تا در آزمایشگاه ببنیم که کدام یک از موارد احتمال تخلف داشته‌اند.
وی اضافه کرد: در تکریم اگر رعایت نوبت نباشد، تکریم معنایی ندارد، اگر بتوانیم نهادینه کنیم این را که هر کسی حق و حقوقی دارد، تکریم خود به خود معنای خود را به دست می‌آورد.
وی افزود: در تامین دارو، ما در استان یزد صنعت داروسازی را در حال تقویت کردن هستیم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد گفت: به دنبال این هستیم که تامین دارو را در استان داشته باشیم که حداقل در شرائط بحرانی بتوانیم بخشی از دارو را تامین کنیم.
چاپ 670 مقاله از اساتید دانشگاه علوم پزشکی یزد
مظفری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه هم در این نشست گفت: در سال گذشته ما در بین دانشگاه‌های همطراز خودمان سوم، سال قبل آن چهارم و سه سال قبل هم سوم شدیم اما در سال‌های قبل آن حتی رتبه‌های 17 کشور هم بودیم.
وی افزود: یکی از ملاک‌های ما تولید علم است، یکی از شاخصه‌های تولید علم هم انتشار مقالات است، در سال 92 تعداد 670 مقاله چاپ شده داشتیم که نسبت به سال 90 تقریبا با رشد دو برابری همراه بوده است.
مظفری اضافه کرد: نزدیک به 50 درصد مقالاتی که الان منتشر می‌شود، مقالاتی است که در سطح بین المللی چاپ می‌شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خاطرنشان کرد: الان حدود 324 نفر عضو هیئت علمی داریم و تقریبا به ازای هر عضو هیئت علمی، تقریبا 2 مقاله در سال داشته است.
وی عنوان کرد: در سال 92 تعداد 250 طرح تحقیقاتی داشتیم که این موضوع هم نسبت به سال 90 با رشد چشم‌گیری همراه بوده است.
محمدحسین نیکوکاران مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این نشست اظهار کرد: کمیته مبارزه با دخانیات استان به صورت جدی شروع به کار کرده است.
وی با اشاره به طرح برخورد با قلیان در سطح کلان، گفت: برخورد با قلیان حداقل تاثیری که دارد این است که نشان می‌دهد این کار زشت است و سبب می‌شود برخی از استفاده آن خودداری کنند.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات