جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۴
 |  28/ اردیبهشت/ 1393 - 12:02
  |   نظرات: بدون نظر
216 بازدید

عراقچی در گفتگوی ویژه خبری:

عضو ارشد تیم مذاکره کننده با اشاره به این که اصول بنیادین ایران در مذاکرات تغییر نکرده است گفت: اگر به توافق نرسیدیم دنیا به آخر نرسیده است و صادقانه نتیجه و جزئیات را به مردم اعلام خواهیم کرد.

نتایج دور تازه گفتگوهای نمایندگان ایران با گروه 1+5 شب گذشته 27 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور “سیدعباس عراقچی” مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

*مذاکرات سختی پیش رو داریم/ نزدیک کردن دیدگاه‌ها نیازمند ابتکارات جدید

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا در این دور از مذاکرات به نتایجی دست نیافتیم گفت: از ابتدا می‌دانستیم که مذاکرات سختی را پیش رو داریم.

وی با اشاره به این که فاصله بین دیدگاه‌های طرفین به اندازه‌ای بود که نزدیک شدن به آن‌ها نیازمند زمان طولانی، بحث‌ها و گفتگوهای طولانی بود افزود: نزدیک‌ترین دیدگاه‌ها به یکدیگر نیازمند ابتکارات جدید است.

عراقچی با اشاره به این که سه دور از مذاکرات که در وین انجام شد ادامه داد: در این دوره از مذاکرات تلاش کردیم تا با بحث‌های کلی دیدگاه‌هایمان را به یکدیگر نزدیک کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان این که در طی سه دور گذشته کلیات بحث‌ها را در مورد هر موضوع انجام داده‌ایم، اظهار داشت: موضوعات مختلفی بر روی میز است به گونه‌ای که با موضوعات متنوع و گسترده‌ای مواجه هستیم.

وی گفت: هر کدام از این موضوعات به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود و در مورد هر شاخه باید بحث‌های مکرری صورت بگیرد تا به تفاهم برسیم.

عراقچی با اشاره به این که ما در سه دور گذشته در رابطه با همه موضوعات گفتگو کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در جلسات طولانی دیدگاه‌هایمان را مطرح کردیم و سعی کردیم با دیدگاه‌های طرف مقابل آشنا شویم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان این که در این جلسات در رابطه با راه حل‌ها گفتگو کرده‌ایم، افزود: احساس ما بر این بود که در دور چهارم مذاکرات که روز شنبه به پایان رسید به نگارش متن خواهیم رسید.

وی با اشاره به این که در این دور از مذاکرات مشخص شد که شاید برای وارد شدن به نگارش متن زود باشد، اضافه کرد: در این دوره از مذاکرات مشخص شد که تفاوت‌ها و اختلافات در موضوعات هم چنان وجود دارد.
*اختلاف‌ها همچنان به قوت خود باقی است

عراقچی با اشاره به این که اختلاف‌ها هم چنان به قوت خود باقی است خاطرنشان کرد: باید همچنان بحث‌ها صورت گیرد تا دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شود.

*ورود به مرحله نگارش متن توافق جامع زود است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه در این دور از مذاکرات مشخص شد که برای ورود به مرحله نگارش متن توافق جامع زود است افزود: در چند روز گذشته مذاکرات مفصل و فشرده‌ای صورت گرفت.

وی با اشاره به این که ما در همه سطوح و در همه غالب‌ها مذاکره کرده‌ایم، ادامه داد: هم در سطح وزرا میان ظریف و اشتون و هم میان معاونین و مدیران سیاسی جلسات به صورت مداوم صورت گرفت.

عراقچی با اشاره به این که مذاکرات میان کارشناسان فنی و حقوقی هم نیز صورت گرفت، افزود: مذاکرات به صورت دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که هنوز آماده نوشتن متن توافق جامع نیستیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: طبیعی است که در هر دوره از مذاکرات نمی‌توان انتظار داشت که حتما باید ظرف چند جلسه به نتیجه و تفاهم برسیم.

وی با اشاره به این که دور اخیر مذاکرات دور اولی بود که می‌خواستیم به نتیجه برسیم افزود: در مورد متن توافقنامه به هیچ پیشرفت ملموسی دست نیافتیم البته متن را می‌توان به دو قسمت شکلی و محتوایی تقسیم کرد.

*در عنوان توافق به نگاه مشترک رسیده‌ایم

عراقچی با بیان این که در قسمت شکلی به نگاه مشترکی دست یافته‌ایم که چگونه باید متن تفاهمنامه مورد تنظیم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در عنوان توافق به نگاه مشترک رسیده‌ایم به گونه‌ای که در دو سه عنوان به تفاهم دست یافته‌ایم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به این که در مقدمه متن مقداری کار کرده‌ایم، افزود: مقدمه متن شامل یک سری اصول و مشخصه‌هایی است که راهنمای توافق به حساب می‌آید.

وی با اشاره به این که توافقنامه ژنو کار ما را از این جهت آسان کرده است، بیان کرد: بر روی توافقنامه ژنو ساعت‌ها و روزها کار کارشناسی شده است.

*توافق نهایی الهام گرفته از توافقنامه ژنو است

عراقچی با تاکید براینکه مقدمه توافق نهایی الهام گرفته از توافقنامه ژنو است گفت: خوشبختانه دیدگاه‌ها در مورد مقدمه به یکدیگر نزدیک شده است.

*تنها در قسمت شکلی متن توافق و بخشی از مقدمه به توافقاتی دست پیدا کرده‌ایم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به این که تنها در قسمت شکلی متن توافق و بخشی از مقدمه به توافقاتی دست پیدا کرده‌ایم گفت: در محتوای متن توافق پیشرفتی نکردیم و اختلافات به قوت خود باقی است.

عراقچی با اشاره به این که پس از مقدمه وارد اصل توافق می‌شویم، خاطرنشان کرد: در این باره به بحث و تبادل نظر پرداخته‌ایم این که چه زمان بندی باید مطرح شود.

وی با بیان این که باید یک سری اقدامات از سوی ما و یک سری دیگر از اقدامات باید از سوی آن‌ها صورت گیرد، ادامه داد: بر روی ایده‌ها با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداخته‌ایم به طوری که در این باره فضای مشترکی وجود دارد اگر چه توافق هم چنان هنوز حاصل نشده است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به این که بر روی همه موضوعات به بحث پرداخته‌ایم گفت: در دو سه موضوع فکر می‌کردیم که می‌توانیم به نتیجه برسیم اما در آن موضوعات پیشرفتی حاصل نشد.

*نگارش متن باید زمانی شروع شود که به پختگی لازم در مباحث رسیده باشیم

عراقچی با اشاره به این که نگارش متن باید زمانی شروع شود که به پختگی لازم در مباحث رسیده باشیم، افزود: در این زمان است که می‌توانیم مسائل را بر روی کاغذ در قالب توافقنامه بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه در این دور از مذاکرات پیشرفتی نداشته‌ایم، اظهار داشت: متاسفانه اختلافات به قوت خود باقی است اما هر دو طرف تصمیم دارند تا مذاکرات را به طور جدی ادامه دهند.

*احتمال برگزاری دو دور گفتگو میان ایران و 1+5 در اواخر خرداد ماه

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به این که تاریخ بعدی مذاکرات مشخص شده است، گفت: احتمال دارد قبل از آخر خرداد یک دور به صورت اضطراری و فوق‌العاده جلسه‌ای برگزار شود به طوری که تاکنون درباره تاریخ آن به تفاهم نرسیده‌ایم.

عراقچی با اشاره به این که همه اعضاء تقویم کاری شلوغی دارند خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا در گام بعدی به پیشرفت برسیم تاکنون اختلافات هم چنان وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح جامع اقدام مشترک گفت: توافق نامه ژنو کلیات را مشخص کرده است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به این که پایه کار بر روی طرح اقدام مشترک است، اظهار داشت: توافقنامه ژنو مشخصه‌های توافقنامه نهایی را مشخص کرده است به گونه‌ای که تبدیل این مشخصه‌ها به یک توافق کار سنگینی است.

عراقچی با اشاره به این که توافقنامه ژنو غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داده است، گفت: باید نیازها با توجه به محدودیت‌ها تعیین شود.

وی با اشاره به این که باید نیازها تشخیص داده شود و مورد تبیین قرار بگیرد، ادامه داد: محدودیت‌ها بر این اساس شکل می‌گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به این که غنی‌سازی شامل هفت هشت شاخه است، تصریح کرد: تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ، نوع ماشین‌ها، تحقیق و توسعه، محل غنی‌سازی، محل تحقیق و توسعه، میزان ذخایر، بهره تبدیل ذخایر از جمله موضوعاتی است که در قالب غنی‌سازی مطرح می‌شود به طوری که باید در مورد همه آن‌ها صحبت کنیم و به توافق برسیم.

عراقچی با اشاره به راکتور تحقیقاتی اراک افزود: توافق نهایی ژنو اعلام می‌کند که باید نگرانی‌ها در این رابطه برطرف شود.

*با استفاده از تکنولوژی می‌توان نگرانی‌های طرف غربی را کاهش داد

وی با اشاره به این که چگونگی برطرف شدن این موضوع دریاها بحث دارد، گفت: معتقد هستیم که با استفاده از تکنولوژی می‌توان نگرانی‌ها را کاهش داد و یا از بین برد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به این که غنی‌سازی در توافقنامه ژنو مورد پذیرش قرار گرفته است، گفت: در مورد راکتور آب سنگین نگرانی‌ها وجود دارد زیرا یک راه حل ساده و آسان برای رسیدن به مقاصد نظامی و بمب هسته‌ای وجود دارد البته اگر کسی قصد آن را داشته باشد.

عراقچی گفت: معتقد هستیم که از طریق تکنولوژی و استفاده از فناوری می‌توان نگرانی‌ها را از بین برد به گونه‌ای که می‌توان میزان تولید پلوتونیوم را در سوخت مصرف شده به حداقل برسانیم تا دیگر نگرانی از بابت بمب وجود نداشته باشد.

*اراک آب سنگین باقی می‌ماند

وی با تاکید بر اینکه ماهیت آب سنگین اراک باید حفظ شود گفت: این مسئله جزء خطوط اصلی کشور به حساب می‌آید.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به این که اراک باید کماکان آب سنگین باشد گفت: باید ماهیت آب سنگین اراک را حفظ کنیم.

عراقچی با بیان این که چگونگی از بین بردن نگرانی‌ها موضوع بحث است اظهار داشت: اختلاف نظر در این رابطه هم چنان وجود دارد این که چگونه باید تغییرات را اعمال کنیم.

وی افزود: جلسات متعدد کارشناسی بین متخصصان هسته‌ای میان دو طرف تشکیل شده تا به یک راه حل در این باره برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به این که فکر می‌کنیم به راه حل نزدیک شده‌ایم، افزود: باید بر روی این راه حل کار کنیم.

*به همه توصیه می‌کنیم که تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها قرار نگیرند

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون گمانه‌زنی‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: طبیعی است که خبرنگاران و اصحاب رسانه در این حوزه وارد گمانه زنی شوند بنابراین به همه مردم بزرگوار و به همه متخصصین این امر توصیه می‌کنیم که تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها قرار نگیرند.

وی با اشاره به این که بیشتر گمانه‌زنی‌هایی که در خارج از کشور انجام می‌شود با اهداف مشخص صورت می‌گیرد، افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند تا به مذاکرات جهت دهند این در حالی است که به جای این که داخل مذاکرات را نشان دهند اقدام به حدس و گمانه زنی می‌کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان این که خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ای که در خارج از کشور هستند تلاش می‌کنند تا به اسم گمانه زنی امیال و اهداف خودشان را به طرف‌های مقابل تحمیل کنند، گفت: باید مراقب گمانه‌زنی‌هایی که عمدتا در خارج از کشور صورت می‌گیرد باشیم.

عراقچی در رابطه با گمانه‌زنی‌های داخل کشور اظهار داشت: هیچ کدام از گمانه‌زنی‌هایی که در داخل کشور صورت می‌گیرد کمکی به مذاکرات نخواهد کرد.

وی با اشاره به این که در این دور از مذاکرات با موضوعات مختلفی روبه رو شدیم، تصریح کرد: در هر موضوع راه حل‌های مختلفی وجود دارد.

*تغییر در “اراک” در میزان کاهش پلوتونیم خواهد بود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید براینکه باید نگرانی‌ها را در رابطه با آب سنگین اراک کاهش داد و یا مرتفع کرد، افزود: با استفاده از مدل‌های علمی و فناوری روز می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

عراقچی با اشاره به ایده‌های مختلفی که از سوی طرف‌های مقابل پیرامون این موضوع وجود دارد، افزود: باید توانایی اراک را حفظ کنیم و این امر نیاز به بحث‌های فنی کارشناسی دارد که متخصصین هسته‌ای باید آن را انجام دهند.

وی گفت: امیدواریم به مدلی برسیم که پاسخگوی خواسته‌های دو طرف باشد بنابراین با گمانه‌زنی نمی‌توانیم به این قضایا کمک کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به این که اطمینان می‌دهیم که هیچ یک از طرح‌ها و مدل‌های ارایه شده قدرت کاهش راکتور اراک را نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: بنده در تمام اجزای مذاکرات حضور داشته‌ام به گونه‌ای که شنیدن این مطالب که قدرت نیروگاه اراک از 40 به 10 مگاوات خواهد رسید مضحک است زیرا در هیچ کجا چنین مباحثی مطرح نشده و قرار هم نیست که مطرح شود.

عراقچی با اشاره به این که راکتور اراک قدرت 40 مگاواتی دارد افزود: اگر قرار باشد تغییراتی داده شود در میزان کاهش پلوتونیم خواهد بود و یا این که میزان خطرات اشاعه‌ای آن کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این که قرار نیست که قدرت راکتور اراک کاهش یابد گفت: در طی چند روز گذشته میزان اختلافات در خصوص بحث‌های گوناگون زیاد شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اختلافات میان اعضاء تا چه حد است ادامه داد: اختلاف‌ها در همه موضوعات وجود دارد به گونه‌ای که نمی‌توانیم به صورت دقیق بگوییم که این اختلافات در چند موضوع است.

عراقچی با اشاره به این که برخی از موضوعات به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود خاطرنشان کرد: هر موضوعی دارای زیرشاخه‌های مشخصی است.

وی گفت: به نظر بنده تعداد موضوعات مهم نیست بلکه مهم آن است که تعدادی موضوع وجود دارد که هر کدام دارای موضوعات مرتبطه هستند.

*توافق حاصل نمی‌شود مگر اینکه در همه موضوعات تفاهم حاصل شود

عراقچی با اشاره به اینکه در مورد همه موضوعات اختلاف وجود دارد، افزود: در مورد هیچ‌یک از اختلافات به تفاهم نرسیده‌ایم.

وی افزود: این اصل در مورد همه موضوعات حاکم است که توافق حاصل نمی‌شود مگر اینکه در همه موضوعات تفاهم حاصل شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: کاری که در مذاکرات انجام می‌شود با کاری که در یک پازل معمولی صورت می‌گیرد متفاوت است زیرا در پازل معمولی قطعات در کنار هم چپده می‌شوند و نهایتاً تصویر جامعی به دست می‌آید و هر قطعه در سر جای خود قرار می‌گیرد.

عراقچی اظهار داشت: مکعب روبیک مانند پازل معمولی عمل نمی‌کند زیرا زمانی که یک مهره در سر جای خود می‌گذاریم مهره‌های دیگر به هم می‌خورد و باید این قطعات را بچرخانیم تا همه مهره‌ها در سر جای خود قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم که در چه موضوعاتی اختلاف داریم یا نه اظهار داشت: باید در همه موضوعات به تفاهم برسیم پس طبیعی است که موضوع به موضوع باید به نگارش بپردازیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه فضای مذاکرات بسیار جدی است و دو طرف خواهان رسیدن به توافق هستند ادامه داد: باید به کار خود ادامه دهیم این در حالی است که از ابتدا می‌دانیم که کار سختی را در پیش داریم.

* اصول بنیادین ایران در مذاکرات تغییر نکرده است

عراقچی با بیان اینکه در مورد همه موضوعات به نتیجه رسیدن مشکل است گفت: اصول بنیادین ایران در مذاکرات تغییر نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه خطوط قرمز طرفین هنوز در برخی مواقع با یکدیگر تلاقی دارد، ادامه داد: باید این موضوع را برطرف کنیم زیرا طرف مقابل تاکنون تصمیمات سختی گرفته تا به این مرحله رسیده‌ایم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه تصمیم سخت سبب شد تا سیاست غنی‌سازی صفر از سوی آنها کنار گرفته شود و به غنی سازی ایران رضایت دهند.

*طرف غربی باید تصمیمات سختی بگیرد/ ابزار تهدید و تحریم کنار گذاشته شود

عراقچی با اشاره به اینکه باید تصمیمات سخت گرفته شود گفت: باید ابزارهای تهدید و تحریم کنار گذاشته شود و این مسئله تصمیم سختی است.

وی با اشاره به اینکه طرف مقابل باید در نحوه رفتار و تعاملشان با جهان و به خصوص با ایران تجدیدنظر کند اظهار داشت: باید ابزار تحریم و تهدید کنار گذاشته شود و هرگز به کار گرفته نشود.

*خواستار تفاهمی هستیم که حقوق ملت ایران را تامین کند

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: ملت ایران نه به ابراز تهدید و نه به ابزار تحریم جواب نمی‌دهد، گفت: ملت ایران به زبان تکریم و احترام جواب می‌دهد.

عراقچی با اشاره به اینکه باید حقوق ملت شریف ایران تثبیت شود، گفت: ما حقمان را از کسی نمی‌خواهیم زیرا حق ما بر اساس ان پی تی و طبق قوانین بین‌المللی و بر اساس حقوق ذاتی کشورمان تفکیک ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه ما از طرف مقابل می‌خواهیم که به اجرای حقمان احترام بگذارد خاطرنشان کرد: در این صورت است که می‌توانیم به توافق نهایی دست یابیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: ما به دنبال توافق هستیم و می‌خواهیم به تفاهم برسیم اما تفاهمی که حقوق ملت ایران را تأمین کند خواستار هستیم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در این مرحله اصول بنیادین ایران تغییری کرده است یا جیزی به آن اضافه خواهد شد گفت: اصول ما ثابت است و خواهد بود به گونه‌ای که در این قضیه به دنبال سیاست بازی نیستیم.

وی با بیان اینکه ما در مذاکرات به دنبال کاسب کاری نیستیم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خطوط قرمزش را جابه جا، کم و زیاد نخواهد کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به حقوق ملت ایران افزود: خط قرمز خطوط ما تثبیت این حقوق است به طوری که به هیچ وجه از حقوقمان کوتاه نخواهیم آمد.

وی با بیان اینکه بقیه خطوط ما بر این اساس تنظیم می‌شود ادامه داد: از ابتدای مذاکراتی که منجر به توافقنامه ژنو شده است را دنبال کرده‌ایم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه در مذاکرات توافقنامه ژنو هم نیز این خطوط رعایت شده است، اظهار داشت: در مذاکرات اخیرمان این خطوط قرمز وجود دارد به گونه‌ای که ما از این اصول کوتاه نخواهیم آمد.

*حقوق ملت ایران خط قرمز نهایی

عراقچی حقوق ملت ایران را خط قرمز نهایی دانست و عنوان کرد این خطوط به هیچ وجه قابل خدشه نیست.

وی با بیان اینکه احترام به حقوق باید در هر شرایطی صورت گیرد خاطرنشان کرد: غنی سازی باید ادامه یابد به طوری که مواد از کشور خارج نخواهد شد و راکتور آب سنگین اراک باقی خواهد ماند.

*اگر به توافق هم نرسیم فاجعه‌ای رخ نداده است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه ان‌شاءالله با تحقق این خطوط قرمز به توافق نهایی می‌رسیم گفت اگر هم به توافق نرسیدیم فاجعه‌ای رخ نداده است به گونه‌ای که ترجیح همه طرفها این است که 30 تیر به توافق برسیم.

عراقچی با اشاره به اینکه اگر توافق برسیم دیگر نیازی به تغییر گام اول نداریم افزود: اگر به توافق نرسیم به تلاش‌هایمان ادامه خواهیم داد زیرا شش ماه دیگر هم فرصت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق توافقنامه ژنو فرصت یک ساله برای رسیدن به توافق تعیین شده است، ادامه داد: باید از این فرصت یک ساله استفاده کنیم.

*در 6 ماه اول به توافق نرسیم مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه ترجیح بر این است که در شش ماه اول به نتیجه برسیم، خاطرنشان کرد: اگر در این مدت به توافق نرسیم مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی با اشاره به اینکه اگر در پایان یک سال به توافق نرسیدیم به روند خود ادامه خواهیم داد، مهم اصول و حقوقمان است که بر روی آن پافشاری خواهیم کرد.

وی گفت: به توافقی رضایت خواهیم داد که در آن حقوق و اصول ملت ایران مورد لحاظ قرار بگیرد.

وی افزود: اگر به توافق نرسیدیم صادقانه به ملت ایران گزارش خواهیم داد.

* اگر به توافق نرسیدیم زیاده‌خواهی‌ها را به مردم اعلام می‌کنیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه نهایتاً همه ملت ایران از همه جزئیات مطلع خواهند شد، ادامه داد: اگر به توافق نرسیدیم زیاده‌خواهی را به مردم خواهیم گفت.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل گفت: زیاده‌خواهی خصلت قدرت‌های بزرگ است و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی خصلت مردم دلاور ایران است.

* اجازه نخواهیم داد با ایران به عنوان یک استثناء برخورد شود

وی با اشاره به اینکه طبیعی است که در مذاکرات شاهد زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل باشیم ادامه داد: اجازه نخواهیم داد با ایران به عنوان یک استثناء برخورد شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه ما پذیرفته‌ایم که در برنامه‌هایمان به اعتمادسازی بپردازیم افزود: ما هرگز فراتر از نیازهایمان اقدام نخواهیم کرد.

*پذیرش محدودیت‌ها موقتی است

عراقچی با اشاره به اینکه ما اجازه نمی‌دهیم با ما به عنوان یک استثناء برخورد کنند خاطرنشان کرد: اگر محدودیتی را می‌پذیریم به صورت موقتی است زیرا این امر را به منظور اعتمادسازی انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات در مسیر درستی پیش می‌رود اظهار داشت: مذاکرات بسیار سخت و کند پیش می‌رود ولی مسیر درستی را ادامه می‌دهد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه در این مسیر میتوانیم به تفاهم برسیم ادامه داد: این امر مشروط بر این است که طرف مقابل حساسیت و اراده لازم را داشته باشد و به واقعیت صحنه توجه کند.

عراقچی با بیان اینکه به تفاهم و توافقی که از حقوق ما کم کند و به زیاده‌خواهی طرف مقابل بیافزاید تن نخواهیم داد گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مقتدرانه عمل می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه با استفاده از دانش هسته‌ای صلح‌آمیز حرکت می‌کنیم گفت: هیچ عاملی نمی‌تواند ما را محدود کند زیرا ما به روند پیشرفت خود در علم و تکنولوژی ادامه خواهیم داد.

*تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌‌ای قابل مصالحه نیست

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید بر این که تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای قابل مصالحه نیست خاطرنشان کرد: این تکنولوژی و فناوری متعلق به ملت ایران است.

عراقچی تصریح کرد: کسی نمی‌تواند جلوی پیشرفت علم و تکنولوژی ما را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی تلاش کردند تا ما به علم و تکنولوژی دست نیابیم اظهار داشت: از نظر ما تحقیق و توسعه به معنای عام خودش در حوزه هسته‌ای جز مسائلی است که قابل مصالحه نیست به گونه‌ای که نمی‌توانیم هیچ گونه محدودیتی را در حوزه علم و دانش بپذیریم.

* برنامه دفاعی کشور به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات بر روی برنامه‌های دفاعی کشور تأکید می‌شود افزود: برنامه دفاعی کشور به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

عراقچی با بیان اینکه سیستم‌های دفاعی، تجهیزات دفاعی کشور و برنامه‌های دفاعی به هیچ وجه موضوع مذاکره نبوده، نیست و نخواهد بود تصریح کرد: برخی از سوالات وجود دارد که ادعا می‌شود که مثلاً در گذشته برنامه هسته‌ای ایران ابعاد نظامی داشته است که باید گفت این ادعا غلط و اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه این ادعا کذب است، افزود: این ادعاها با اهدافی خاص طراحی شده است.

*پاسخ ایران به آژانس روشن‌گرایانه است

عراقچی با اشاره به اینکه به خودمان و برنامه‌هایمان اعتماد داریم گفت: ما برای همکاری با آژانس مشکلی نداریم اگر هم مشکلی باشد در زمره مسائل و مشکلات فنی است.
وی با اشاره به اینکه به اسم موضوعات مربوط به گذشته نباید بازرسی‌ها صورت گیرد، افزود: بازرسی نباید اهداف دیگری داشته باشد.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به موضوعات PND و مسائل مرتبط با گذشته ادامه داد: این موضوعات به صورت جداگانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بحث و مذاکره کرده‌ایم.
عراقچی با اشاره به اینکه سال گذشته آمانو در همین رابطه به ایران سفر کرد اظهار داشت: در آن سفر در خصوص موضوعات حال و گذشته صحبت کردیم.
وی با اشاره به توافقی که با آمانو صورت گرفت گفت: براساس توافق قدم به قدم موضوعات را مورد بررسی قرار دادیم به گونه‌ای که سوالات را از آژانس می‌گیریم و پاسخ‌های لازم را ارائه می‌دهیم.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به آخرین سوتفاهمی که در رسانه‌ها به وجود آمد خاطرنشان کرد: این سوتفاهم مربوط به چاشنی‌های انفجاری بود به گونه‌ای که ادعا می‌شد ایران بر روی چاشنی‌هایی که مثلا در سلاح‌های هسته‌ای کاربرد دارد فعالیت می‌کند.
عراقچی با اشاره به اینکه پاسخ‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به سوالات آژانس روشن‌گرایانه است گفت: مامورین آژانس این پاسخ‌‌ها را دریافت کردند به طوری که در برخی موارد هم نیز سوال دارند که ما آنها را پاسخ خواهیم داد.

*اجازه نمی‌دهیم طرف غربی به هر بهانه‌ای سوالات گذشته را تکرار کند
وی با اشاره به اینکه از نظر ما هیچ موضوع غیرطبیعی در این رابطه وجودندارد اظهار داشت: بحث چاشنی‌‌های انفجاری و مسائلی از این دست با بحث‌های توان دفاعی کاملا مجزا است به گونه‌ای که اجازه نمی‌دهیم آنها به هر بهانه‌ای با سوالاتی که از گذشته داشته‌اند بخواهند سوء استفاده کنند.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه باید با آژانس با احتیاط برخورد کرد گفت: باید مورد به مورد به بررسی موضوعات مورد نظر بپردازیم.
عراقچی با اشاره به اینکه ما آماده پاسخگویی به سوالاتی که مربوط به گذشته هستند هستیم افزود: آژانس باید نگرانی‌ها را مرتفع کند به و ما به همکاری خود ادامه خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر در 6 ماه اول به نتیجه نرسیدیم در 6 ماه دوم منوط به گفتگوهای جدید خواهد بود یا خیر؟ ادامه داد: دو ماه دیگر 6 ماه اول تمام خواهد شد به گونه‌ای که تصور می‌کنیم به مذاکرات جداگانه‌‌ای نیازمند هستیم.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه باید در این صورت تکلیف برخی از نکات فنی مشخص شود گفت: تاکنون ما و 1+5 وارد این معقوله نشده‌ایم به طوری که هنوز کسی علاقه‌ای ندارد تا به این موضوع فکر کند.

*تلاش طرفین برای دستیابی به توافق نهایی تا پیش از پایان 6 ماه اول

عراقچی با بیان اینکه همه مصمم هستیم تا قبل از پایان 6 ماه اول به توافق نهایی دست یابیم ادامه داد: اگر توافقی حاصل نشود فاجعه‌ای رخ نداده است.
وی خاطرنشان کرد: احتمالا چند روز آخر قبل از 6 ماه را اگر توافقی حاصل نکردیم به مذاکرات فنی اختصاص خواهیم داد گفت: باید مشخص شود که این چند ماه به چه صورت تمدید می‌شود.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: ما هیچ وقت به طرف‌های مقابل خود خوشبین نبوده‌ایم.
عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طرف مقابل در گفتگوهای خود تا چه حد صادق است ادامه داد: ما هیچ وقت به طرف مقابل خود و به نیت آنها خوشبین نبوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه ورود و حضور ما در روند مذاکرات همواره با نگاه بدبینی بوده است، افزود: ما به نتیجه امیدوار هستیم.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار داشت: ما به طرف‌ مقابل خوشبین نیستیم باید با بدبینی به آنها نگاه کنیم به گونه‌ای که به نیات آنها هم نیز بدبین هستیم.

عراقچی با اشاره به اینکه این امر یک اصل حاکم بر رویکرد ما نسبت به مذاکرات است خاطرنشان کرد: ما تاکنون نشانه‌ای که حاکی از این باشد که آنها در روند مذاکرات جدی نیستند را ندیده‌ایم به گونه‌ای که ما نمی‌توانیم بر روی رفتاری از آنها انگشت بگذاریم و بگوییم این امر حاکی از جدی بودن و یا عدم اراده قطعی آنها برای عدم رسیدن به نتیجه است.
وی با بیان اینکه همه حرکت‌های آنها را تحت نظر داریم ادامه داد: ما رفتارهای طرف مقابل را با بدبینی تحت نظر قرار داده‌ایم به طوری که به رفتارهای آنها خوشبین نیستیم.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: اگر حرکتی را از سوی آنها شاهد باشیم که حاکی از عدم صداقت، عدم جدیت و عدم وجود اراده سیاسی لازم برای رسیدن به تفاهم نهایی باشد در این صورت رفتار آنها بر روی رفتار ما هم نیز اثرگذار خواهد بود.

*5+1 با صدای واحد سخن بگوید
عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در گفتگوهای آینده وزرا هم در تصمیم‌گیری‌های سخت شرکت خواهند کرد، اظهار داشت: از این 6 کشور انتظار می‌رود که با صدای واحد صحبت و با یکدیگر هماهنگ عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه ما خواهان تفرقه میان آنها نیستیم ادامه داد: انتظار داریم که آنها هماهنگ عمل کنند و با صدای واحد سخن بگویند.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه وظیفه هماهنگی میان 6 کشور بر عهده اشتون است گفت: قرار است با اشتون مذاکرات توافق نهایی را داشته باشیم ولی هرگز حاضر نخواهیم بود که یک مذاکره را دو بار انجام دهیم.
عراقچی با بیان اینکه توافقی را انجام نخواهیم داد که بعدا یکی از طرف‌ها مخالف آن شود افزود: در گذشته یکی از اعضای گروه مقابل این بازی را شروع کرده بود به طوری که توافق ژنو 1 را در ژنو 2 متوقف کرد.
وی با اشاره به اینکه کشوری توافق ژنو را در مقطعی متوقف کرد ادامه داد: اشتون وظیفه هماهنگی با اعضا دارد زیرا ما تکرار این موضوع را هرگز نخواهیم پذیرفت و حاضر به مذاکره دوباره نیستیم.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: ممکن است در مقطعی وزرای خارجه 6 کشور خودشان را به روند مذاکرات ملحق کنند تا تصمیمات سیاسی گرفته شود.

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات