جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۷
 |  28/ تیر/ 1393 - 10:39
  |   نظرات: بدون نظر
323 بازدید

طی چهار ماه آینده دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار از پول‌های ایران آزاد می‌شود / تبدیل 25 کیلوگرم از اورانیوم اکسید شده به سوخت راکتور تهران

مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: اختلافات در مورد محتوا همچنان وجود دارد، تصور می‌کردیم تا روز یکشنبه بتوانیم به توافق برسیم اما هنوز شکاف‌های گسترده در موارد مبنایی وجود دارد.

“سیدعباس عراقچی” پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5 که با قرائت بیانیه مشترک همراه بود گفت: در چهار ماه آینده مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در هشت قسط آزاد می‌شود.

وی افزود: اختلافات در مورد محتوا همچنان وجود دارد، تصور می‌کردیم تا روز یکشنبه بتوانیم به توافق برسیم اما هنوز شکاف‌های گسترده در موارد مبنایی وجود دارد.

عراقچی در رابطه با محتوای مذاکرات گفت: 80 درصد گفتگوها به غنی سازی اختصاص داشت.
وی با بیان اینکه هنوز برخی شکاف‌ها در مورد فردو و اراک وجود دارد گفت: ایران در 4 ماه آینده 25 کیلوگرم از اورانیومی که به اکسید تبدیل کرده را به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که برنامه غنی‌سازی چشم‌انداز صنعتی شدن دارد و باید حفظ شود، مقام معظم رهبری فرمودند 190 هزار سو باید تولید کنیم، برای امروز نیست یک چشم انداز صنعتی است که باید در هر راه حلی حفظ شود.

عراقچی درباره تعهدات طرفین طی 4 ماه آینده گفت: همه تعهدات طرفین به مدت 4 ماه ادامه دارد و تحریم‌ها به مدت 4 ماه دیگر تعلیق است و تعهدات ایران هم همین طور اما بعضی از تعهدات طرفین در طول 6 ماه گذشته تغییر ماهیت داده بود و باید مذاکره می‌شد در این باره که گام اول چطور ادامه یابد؟

وی در ادامه افزود: در توافق نهایی باید تحریم‌ها یکجا لغو شود، فاصله زمانی، تعلیق و لغو تحریم‌ها ممکن است در نظر گرفته شود. تحقیقات و توسعه فناوری هسته‌ای ایران در سطح کنونی ادامه خواهد داشت، هیچگونه محدودیتی در این زمینه را نخواهیم پذیرفت.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه افزود: همه تحریم‌هایی که بر اثر توافق ژنو تعلیق شده بود، طی 4ماه آینده تعلیق خواهد بود و همه اقداماتی که ما تعهد کرده بودیم، انجام دهیم یا انجام ندهیم، در 4 ماه آینده به همان ترتیب خواهد بود.

وی اظهار داشت: اما بعضی از تعهدات طرفین در 6 ماه گذشته، ماهیت و شکل آن تغییر کرده بود و این احتیاج داشت ما مذاکراتی داشته باشیم که تحت چه شرایطی و با چه وضعیتی، گام اول توافق ژنو ادامه پیدا کند.

** 4 قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری
مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان افزود: باید در این زمینه تصمیم می گرفتیم. ما معتقد بودیم که در 4 ماه آینده باید مبلغی از منابع مالی ما آزاد شود و چون برای 6 ماه ، 4 میلیارد و 200 میلیون دلار بود، برای 4 ماه آینده مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون دلار باید از منابع مالی ایران آزاد شود.

عراقچی گفت: برخی معتقد بودند با توجه به اینکه اقدام ایران برای تبدیل مواد 20 درصد تمام شده است، مبلغ جدیدی نباید پرداخت شود. مذاکرات فشرده و بحث های عمیقی را در این زمینه داشتیم و نهایتا مقرر شد که در چهار ماه آینده دو میلیارد و 800 میلیون دلار دیگر به حساب بانک مرکزی ایران واریز شود.

وی با بیان اینکه این بحث فشرده‌ای بود و وقت زیادی را از ما برد تا تنظیم شود، گفت: ما مشابه توافق ژنو که یک Non-Paper را به عنوان راهکارهای عملیاتی اجرای توافق داشتیم، برای تمدید آن نیز چنین Non-Paper را داریم که مشخص می کند مبلغ در چند قسط و چگونه پرداخت می شود.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: سعی کردیم برخی نقاط ابهام در توافق ژنو در چهار ماه آینده برطرف شود. به عنوان مثال، در نحوه پرداخت‌ها در 6 ماه اول مشکلات و ناهماهنگی‌هایی وجود داشت که سعی کردیم در چهار ماه آینده برطرف شود. درباره بیمه نیز ابهاماتی وجود داشت و شرکت‌های بیمه با ابهاماتی مواجه بودند که سعی کردیم در برنامه عملیاتی جدید آن را برطرف کنیم.

عراقچی همچنین گفت: بر خلاف اظهار نظرهای مختلفی که می‌شود هم 4 میلیارد و 200 میلیون دلار را بصورت نقدی دریافت کردیم و هم دو میلیارد و 800 میلیون دلار آینده را بصورت نقدی دریافت خواهیم کرد.

**تعهدات ایران تا 4 ماه آینده

مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: برخی از اقدامات ایران نیز در اینجا روشن تر بیان شده است و بعضی از کارهایی که طبق برنامه زمانبندی خودمان قصد اجرای آن را داشتیم در اینجا به طور مشخص ذکر کرده‌ایم و به عنوان مثال، تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران که براساس جدول زمانبندی ما صورت می‌گیرد یا تبدیل پسماندهای مواد غنی شده به اورانیوم طبیعی که برای غنی سازی آماده شود نیز طبق برنامه ما صورت خواهد گرفت.

وی در باره تعهدات ایران طی 4 ماه آینده تصریح کرد: اورانیوم غنی شده 20 درصد را که در توافق اولیه ژنو تبدیل به اکسید شده بود، به سوخت رآکتور تهران تبدیل می‌کنیم. عراقچی در تشریح مذاکرات وین 6 گفت: با توجه به اینکه همه طی 18 روز در زندان کوبورگ( هتل محل مذاکرات) اسیر بودند، به هیات‌ها دو سه هفته تنفس دادیم و بعد از آن مجددا مذاکرات در سطوح مختلف شروع خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: ما هنوز به مذاکرات کارشناسی زیادی نیاز داریم که در موضوعات مختلف باید انجام شود. مذاکرات در سطح معاونان و پس از آن، در سطح آقای ظریف و خانم اشتون احتمالا در اواخر اوت یا اوایل سپتامبر انجام خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: بعد از گذشت یکی دو هفته، مذاکرات کارشناسی را تنظیم می کنیم و ممکن است برخی مذاکرات به صورت دوجانبه صورت گیرد. فعلا دو – سه هفته را همه به ارزیابی وضع موجود اختصاص داده و تنفسی خواهند داشت. پس از مرور وضعیت مذاکرات، سعی خواهیم کرد برای مشکلات، ایده ها و راه‌های جدید پیدا شود و بعد از دو سه هفته با انرژی جدید دوباره مذاکرات را شروع خواهیم کرد.

** زمان و مکان مشخصی برای مذاکرات بعدی تعیین نشده است

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه یادآور شد: هنوز زمان دقیق مذاکرات جدید و محل آن مشخص نیست و بستگی به آن دارد که چه مذاکره‌ای را در نظر بگیریم. اگر مذاکرات به شکل فعلی نیاز باشد احتمالا وین انتخاب خواهد شد و اینها در تماس‌های آینده بین من و خانم اشمید (معاون خانم اشتون) تنظیم می‌شود.عراقچی در رابطه با موارد اختلافی بر سر راه توافق ژنو گفت: در توافق نهایی از جمله اختلافاتی که داریم غنی سازی است که در خصوص میزان و ظرفیت آن اختلاف نظر وجود دارد و در این باره ایده‌های مختلفی مطرح شده است. آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که برنامه غنی سازی ما چشم انداز صنعتی شدن دارد و باید حفظ شود.

اظهار داشت: بحث‌ها در موضوع اراک و تغییرات در آن، هنوز هست. در بحث فردو و نظارت‌های سازمانی پروتکل الحاقی نیز اختلافات کم و بیش وجود دارد. در 15 روزی که درباره توافق صحبت می‌کردیم، 80 درصد بحث‌ها درباره دو موضوع اول (غنی سازی و اراک) بود.
این مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان افزود: دوره اعتمادسازی هم یکی از موارد مورد اختلاف ما بود. فکر می کنیم طرف مقابل معتقد است اگر در این موضوع توافق حاصل شود ،در بقیه موارد توافق حاصل خواهد شد.

** پرانتزها و سه نقطه‌های پیش نویس متن توافق جامع

وی گفت: دوره زمانی گام پایانی و حرکت به سمت صنعتی شدن مورد اختلاف است و هنوز در باره آن تصمیم گیری نشده است. پرانتزها کم شده، ولی آنهایی که مانده بیشتر اهمیت دارد و محتوایی است؛‌ با یک متن 8 تا 9 صفحه‌ای مواجهیم که دو برابر آن ضمیمه خواهد داشت. با سندی طولانی و بسیار پیچیده مواجهیم که همه کلمه‌های آن را باید توافق کنیم. سند اصلی ما روی متن آماده است، ولی کماکان پرانتزها و نقاط خالی آن، زیاد است.

عراقچی درباره راکتور اراک گفت: چندین پیشنهاد وجود دارد و درباره همه آن‌ها مذاکرات ادامه دارد. هیچ کدام هنوز مورد توافق شش کشور و ایران قرار نگرفته است. درباره اراک گزینه‌های مختلفی از سوی اعضای 1+5 مطرح شده است که برخی از آنها مورد اتفاق همه هست.وی با بیان اینکه بحث‌ها در این رابطه ادامه می‌یابد، افزود: در بحث راکتور آب سنگین اراک هم باید ماهیتش حفظ شود و هم میزان پلوتونیوم آن باید کاهش یابد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: خطوط ما مشخص است و راه حل‌هایی که ارائه می‌دهیم، سازنده است و نگرانی‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را کاملا مرتفع می‌کند. سعی کرده‌ایم راه حل ارائه دهیم و از بیان مواضع صرف خودداری کنیم. فاصله‌ها در بسیاری موارد زیاد است و یکی از مواردی که اختلاف نظر هست درباره بازه زمانی است.عراقچی در پاسخ به سوالی درباره صحت برخی اخبار منتشره مبنی بر پیشنهاد ظریف به 1+5 گفت: در هر موضوعی پیشنهاد و راه حلی را ارائه کرده‌ایم.

** بیشترین اختلافات با آمریکاست

عراقچی تاکید کرد: چشم انداز برنامه هسته ای ایران صنعتی است نه سمبلیک و در هر راه حلی باید حفظ شود.

وی در مورد افزوده شدن نام برخی شرکت‌ها به لیست تحریم‌ها از سوی آمریکا اظهارداشت: در شش ماه اخیر کشورهای غربی تحریم نکردند. آنچه در چند ماه گذشته اتفاق افتاد، اضافه شدن برخی کشورها به لیست متخلفان بود. همواره گفته‌ایم این نقض توافقنامه ژنو نیست بلکه نقض روح توافقنامه است.

عراقچی درباره وضعیت تحقیق و توسعه نیز گفت: وضعیت موجود تحقیق و توسعه به هر شکلی که بوده ادامه می یابد. برای تحقیق و توسعه محدودیتی نمی خواهیم قائل شویم.وی درباره جدول زمانی لغو تحریم‌ها اظهار داشت: اینکه چگونه تحریم‌ها لغو می‌شود، از بحث‌های اختلافی است. معتقدیم همه تحریم‌ها باید یک جا لغو شود و نباید تقسیم شود. ممکن است فاصله زمانی برای تعلیق و لغو تحریم‌ها انجام شود اما باید با تحریم‌ها یکپارچه برخورد شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه درباره اینکه چرا بیشترین مذاکرات با آمریکایی‌ها بود، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان اختلاف با آمریکاست و بیشترین تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها اعمال شده و به طور طبیعی بیشترین مذاکرات نیز با آمریکا صورت گیرد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید کرد: اختلاف‌های عمیقی درباره مسایل مختلف وجود دارد و همان‌طور که قبلا گفتیم شروع به نوشتن متن پیش‌نویس کردیم و پیشرفت خوبی به لحاظ متن داشتیم اما در محتوا اختلاف باقی است و 35 درصد مسائل باقی مانده که شامل مسایل کلیدی است.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات