جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳
 |  23/ دی/ 1397 - 5:20
  |   نظرات: بدون نظر
49 بازدید
وزير ارشاد در پاسخ به سوال نادري:

طي دوماه گذشته یک میلیون کتاب قاچاق كشف شد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: حدود یک میلیون کتاب در فاصله دو ماه اخیر از آبان ماه تا امروز توسط این مجموعه و به همت نیروی انتظامی کشف و ضبط شد


به گزارش پایگاه خبری بفرو؛ به نقل از خبرگزاری فارس سید عباس صالحی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) پارلمان به سوال شهاب نادری نماینده اورامانات در مورد علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور پاسخ داد.

وی اظهار داشت: تشکیل کارگروه صیانت از نشر با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه های صنفی نشر، نیروی انتظامی و قوه قضاییه اقدام بسیار خوبی بود که این دستگاه ها را کنار هم قرار داد و موجب شد در دو ماه اخیر شاهد کشف و ضبط بخش قابل توجهی از کتاب های قاچاق باشیم.

صالحی افزود: حدود یک میلیون کتاب در فاصله دو ماه اخیر از آبان ماه تا امروز توسط این مجموعه و به همت نیروی انتظامی کشف و ضبط شد.

وی اظهار داشت: فرصت هایی که حوزه قاچاق کالا از مولف و ناشر می گیرد سخت و تلخ است، سرمایه مالی و معنوی اهالی کتاب و نشر توسط این حرکت تاراج می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: اقدام دو ماه گذشته این کارگروه در ضبط و کشف این کتاب ها هشدار لازم به کسانی بود که در عرصه قاچاق کتاب فعال هستند و تاکید بر این داشت که نمی توان بازار قاچاق کتاب را بازار امن و سودآور پیوسته قرار داد. 

صالحی همچنین ابراز امیدواری کرد که قوه قضاییه فرصت ها را برای قاچاق کالا و نشر حداقل کند.

وی ادامه داد: مولفی که دهها سال زحمت می کشد و اثری را تولید می کند و ناشری که عمر خود را در نشر کتاب می گذارد وقتی کتابی به تاراج می رود در واقع تاراج بسیاری از اتفاقات بزرگ آنان است، مسیری که در این کارگروه طی شد و در این دو ماه ثمرات خود را نشان داد، مسیری است که می توان به آن اعتماد بیشتری کرد. 

فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش از مجلس خواست تا در تصویب لایحه مالکیت فکری تسریع کند. 

وی اظهار داشت: قانون حمایت از مصنفین و مولفین که مربوط به سال 48 است، تنها قانون مرجع در این حوزه به شمار می‌رود که باید در آن تجدیدنظر شود. 

صالحی ابرازامیدواری کرد: لایحه مالکیت فکری تا امسال به تصویب مجلس برسد چرا که به زیرساخت‌های فرهنگ و هنر کشور کمک می‌کند. 

وی افزود: بسیاری از مسائل در این حوزه به دلیل نقص قانون است و اگر مجلس به تصویب این لایحه سرعت دهد، اتفاقات خوبی در حفاظت از حقوق مولفین، هنرمندان و پدیدآورندگان می‌افتد. 

وزیر ارشاد اسلامی به توافق با قوه قضاییه در خصوص تشکیل مجتمع شورای حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه اشاره کرد و گفت:از این مسیر مشکل هنرمندان و مولفان در مسیر دادخواهی راحت‌تر طی شود. 

صالحی ادامه داد: حفاظت از ناموس فکری و اقتصادی مولف و ناشر اتفاق خوبی است، زمانی که معاون فرهنگی وزیر بودم به عنوان دغدغه شخصی موضوعات حوزه کتاب را پیگیری می‌کردم و اکنون نیز به دلیل ارتباط وسیع با ناشران، این مسئله دغدغه جدی من است.

وی تصریح کرد: در چند ماه اخیر شبکه وسیعی از صدها بساطی و کتابفروشی‌های جزئی و کلی و ناشران میانی منهدم شد، این امر نشان دهنده آن است که ما در این مسیر جدی هستیم؛ هر چند کسانی که در فضای قاچاق نشر بودند به دلیل پرسود بودن این حوزه، همچنان در آن حضور فعال دارند، تهدید می‌کنند و حرکت‌هایی انجام می‌دهند لذا امیدواریم کشف این شبکه‌ها فضای امن و آرامی در حوزه نشر و کتاب ایجاد کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما نیازمند ایجاد حمایت هایی برای بهبود حوزه‌های فرهنگی هستیم تا اقتصاد نشر جلو برود، فصل فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری در ردیف هشتم بودجه قرار دارد که 2.5درصد از بودجه عمومی کل کشور را به خود اختصاص داده و برخورداری وزارت فرهنگ از این سرفصل تنها 17.8 درصد است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با این میزان اعتبار، قدرت وزارتخانه برای حمایت از زیرمجموعه‌های خود بیشتر نیست. 

صالحی یادآور شد: با توجه به این سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به شکل محدود از بودجه دارد، لازم است انتظارات از حمایت‌های حوزه اقتصاد نشر، فرهنگ و هنر واقع‌بینانه باشد؛ اگرچه ما تلاش کردیم در همین دوره اتفاقاتی در حوزه مدیریت منابع مالی بیفتد و فضای استانی در آن بیشتر لحاظ شود. 

وی از سفر به 11 استان کشور و عقد تفاهم‌نامه سه ساله با استانداران آن، از برنامه 680 میلیارد تومانی خبر داد و گفت: نباید اتفاقات را محدود در تهران دید بلکه باید افق خلاقیت را بیش از گذشته به استان‌ها برد. 

وی افزود: فضای اقتضائات و نیازهای حوزه فرهنگ و هنر گسترده و وسیع است ولی منابع ما محدود، ما با این نگاه جلو آمدیم که بتوانیم حوزه مدیریت منابع به گونه‌ای باشد که فضای کشوری را بیشتر تحت تأثیر خود قرار دهد. 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات