جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۵
سرویس: سیاسی, عمومی
 |  27/ اردیبهشت/ 1393 - 10:11
  |   نظرات: بدون نظر
191 بازدید

زیاده خواهی غرب؛ مقاومت ایران / جای موشک‌های ایران زاغه است نه روی میز مذاکره!

هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با 6 کشور قدرتمند جهان در حالی روز گذشته به پایان رسید که به دلیل زیاده‌خواهی‌های غرب نتیجه‌ای در بر نداشت و نمایندگان ملت از تیم مذاکره کننده انتظار دارند زیربار این گونه دیکته‌های تحمیلی نروند. موضوع موشک‌های بالستیک ایران باید در گفتگوها بررسی شود
هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با 6 کشور قدرتمند جهان یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در حالی روز گذشته – 26 اردیبهشت ماه – به پایان رسید که به گفته مذاکره کننده ارشد کشورمان این دور از مذاکرات پیشرفتی در بر نداشت.

سیدعباس عراقچی جمعه‌شب به وقت وین در پایان چهارمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به میزبانی پایتخت اتریش، در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: طی این چند روز مذاکراتی را در سطوح مختلف داشتیم و بحث‌ها بسیار جدی بود.

وی افزود: مذاکرات در فضای کم و بیش بدون تنش صورت گرفت اما همچنان اختلاف نظرها در سطح گسترده‌ای وجود دارد.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان تاکید کرد: بحث‌های مفیدی رخ داد اما در راستای مذاکرات برای رسیدن به نگارش متن پیشرفتی صورت نگرفت که این امری طبیعی است، چرا که در حقیقت این دور از مذاکرات اولین مذاکرات رسمی بوده و ما در سه دور گذشته بیشتر با یکدیگر گفتگو می‌کردیم.

عراقچی تصریح کرد: در این دور از مذاکرات به پیشرفت محسوسی دست نیافتیم.

تاریخ نهایی مذاکرات خرداد ماه اعلام خواهد شد
وی افزود: هر دو طرف مصمم هستیم که مذاکرات را ادامه دهیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در خصوص دو دور مذاکرات در ماه خرداد اظهار داشت: تاریخ این مذاکرات مشخص است اما از آنجا که منتظر تایید نهایی برخی از هیئت‌ها هستیم در آینده تاریخ آن را اعلام خواهیم کرد.

عراقچی با اشاره به تاریخ 20 جولای به عنوان نقطه پایانی گام اول توافق ژنو گفت: اگر دو طرف تا این تاریخ به توافق نرسند باید در خصوص نحوه ادامه توافق ژنو تصمیم بگیریم البته این توافق قابل تمدید است اما صرفا برای مدت شش ماه دیگر چراکه طول دوره مذاکراتی یک سال است و اگر ما تا 30 تیر به توافق نرسیم تنها شش ماه وقت داریم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امیدواریم تا قبل از سی تیر به نتیجه مطلوبی برسیم چرا که طرف مقابل نیز با جدیت وارد صحنه مذاکرات شده است. رسیدن به توافق مطلوب به شرطی است که این توافق تامین‌کننده حقوق هسته‌ای ملت ایران باشد.

وی با اشاره به موارد اختلافی میان طرف‌های مذاکرات افزود:‌ هر دو طرف مواضع خاصی را دارند و ما در موقعیتی نیستیم که نسبت به مواضع آن‌ها قضاوت کنیم مهم این است که طرف غربی با جدیت در صحنه مذاکرات حضور دارد.

سیستم‌های دفاعی ما اصولا قابل مذکره نیست
عراقچی تصریح کرد: امیدواریم مذاکرات در بستری منطقی معقول و واقع‌بینانه ادامه پیدا کند.

عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد اینکه آیا موشک‌های ایران در مذاکرات قرار دارد یا خیر گفت:‌همانطور که بارها گفته‌ایم بحث سیستم‌های دفاعی ما اصولا قابل مذکره نیست.

معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران با اشاره به خبری مبنی بر اختلافات سیزده‌گانه طرف‌های مذاکرات گفت: نمی‌دانم این خبر از کجا آمده چراکه اختلاف‌ها بسیار بیشتر از این‌ها است و اصولا اگر اختلافی وجود نداشت نیازی به مذاکره نداشتیم.

مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران ایرانی در خصوص جلسه سه جانبه‌ای که لحظه آخر بین طرف ایرانی کاترین اشتون و وندی شرمن نماینده آمریکا برگزار شد گفت: جلسه سه‌جانبه اخرین لحظه ما با اشتون و شرمن از نظر روند مذاکرات جدید نیست. هر جایی که در طول مذاکرات احساس نیاز کنیم با طرف‌های مقابل مذاکرات دو یا سه جانبه برگزار می‌کنیم مانند مذاکره دوجانبه با چین، آمریکا و یا غیره. حال اینکه طرف سوم این مذاکرات چه کشوری باشد بسته به نیاز آن لحظه دارد.

چرا با آمریکایی‌ها بیشتر سر میز مذاکره می‌نشینیم؟
وی در ادامه با اشاره به تعدد دفعات مذاکره با طرف آمریکایی گفت: با طرف آمریکایی بیشتر مذاکره می‌کنیم چرا که بخش قابل توجهی از تحریم ها تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها است و به همین خاطر است که با آمریکایی‌ها بیشتر سر میز مذاکره می‌نشینیم.

عراقچی ضمن گلایه از برخی گمانه‌زنی‌هایی که در مورد موارد اختلافی راه حل‌های پیش رو و دیگر موارد صورت می‌گیرد تصریح کرد: از دوستان خواهش می‌کنم که به گمانه‌زنی‌ها در مورد اختلافات، راه حل‌های پیش رو، تعداد سانتریفیوژها و دیگر مواردی که بعضا از سوی برخی رسانه های داخلی و یا خارجی منتشر می‌شود توجه نکنند چرا که این گمانه زنی ها صحت ندارند و قابل اعتماد نیست.

پیگیر این نیستیم که به هر قیمتی تا 30 تیر به توافق برسیم
بخش دیگری از صحبت‌های عراقچی به گمانه‌زنی‌های رسانه‌های خارجی اختصاص داشت و وی درباره این نوع ازگمانه زنی‌ها عنوان داشت: گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود هدف خاصی را دنبال می‌کنند و من در همین جا عنوان می‌کنم که مذاکرات ادامه دارد، اختلاف هست اما تلاش ما برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها است.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه به هر توافقی رضایت نمی‌دهیم عنوان کرد: فشار خاصی برای اینکه به هر قیمتی تا سی‌ام تیرماه به نتیجه برسیم وجود ندارد و ما هم پیگیر این نیستیم که به هر قیمتی تا این تاریخ به توافق برسیم. ما به توافقی رضایت می‌دهیم که حقوق ما را تثبیت کند، ضمن اینکه پس از این تاریخ شش ماه دیگر هم فرصت داریم.

اگر هم در پایان سی‌ام تیر ماه به توافق نرسیدیم دنیا به آخر نرسیده است
سید عباس عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اینگونه عنوان کرد که همه معتقد هستند تا پایان سی‌ام تیر ماه فرصت برای رسیدن به توافق فراهم‌تر است چرا که بعد از آن ممکن است تحولاتی در اروپا آمریکا و یا جای دیگر صورت بگیرد. اگر هم در پایان سی‌ام تیر ماه به توافق نرسیدیم دنیا به آخر نرسیده است.

این فرد مذاکره‌کننده تیم ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد ساز و کار تمدید مهلت شش ماهه اول مذاکرات پرسیده بود گفت:‌ اینکه برای شش ماه دوم مذاکرات را تمدید کنیم نیاز به مذاکرات جداگانه دارد و ما قطعا فرصتی را برای تمدید ادامه کار خواهیم گذاشت. اما این را هم می‌گویم که همه چیز در شش ماه دوم مذاکرات هم بر اساس توافق ژنو است.

عراقچی مذاکرات در همه سطوح را ادامه‌دار خواند و افزود: مذاکرات را در همه سطوح از جمله مذاکرات کارشناسی مدیران سیاسی و مقامات بلندپایه( ظریف-اشتون) ادامه می‌دهیم.

جی کارنی: موضوع موشک‌های بالستیک ایران باید در گفتگوها بررسی شود
“جی کارنی” در خصوص موشک‌های بالستیک ایران، ما این را به روشنی گفته‌ایم که همه مسائلی که مایه نگرانی هستند، در طول گفتگوهای پنج بعلاوه یک روز میز هستند تا به یک توافق جامع دست یابیم. ما نیز قرار نیست در خصوص مسائل و جزئیات این گفتگوها وارد شویم زیرا طرح این مسائل در عموم، به سود مذاکرات نیست ولی این را نیز باید بگویم که طرح اقدام مشترک، عناصر لازم برای توافق جامع را مشخص‌می کند.

وی ادامه داد در این گفتگوها، همه مسائلی که مایه نگرانی هستند باید طرح شوند و در نهایت، این اطمینان به دست آید که برنامه اتمی ایران، با اهدافی کاملا صلح آمیز دنبال می‌شود. هم چنین در این گفتگوها می‌بایست قطعنامه‌های شورای امنیت نیز باید مورد بررسی قرار گیرند که از جمله آن، بندهای مربوط به موشک‌های بالستیکی هستند که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند. از این رو موشک های بالستیک نیز بخشی از این گفتگوها هستند و باید در جریان حل و فصل این مناقشه و چالش باشند. از این رو این مساله باید بدون خط خوردن یک موضوع خاص برای حل و فصل کامل دنبال شود. همه مسائل مطرح شده در طرح اقدام مشترک می بایست در نظر گرفته شوند و برای توافق کامل، حل و فصل شوند.

موشک‌های ایران بزرگتر از آنند که روی میز مذاکره جا بگیرند
وی در ادامه افزود: اینکه باید مواضع شش کشور مذاکره‌کننده با ایران واحد شود تنها این مورد مقداری زمان‌بر است.

در این رابطه علاالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در واکنش به موضع گیری آمریکایی‌ها مبنی براینکه موضوع موشکی ایران بر روی میز مذاکره قرار دارد، گفت: موشک‌های ایران بزرگتر از آنند که روی میز مذاکره جا بگیرند.

وی افزود: به دنبال موضع‌گیری آمریکایی‌ها مبنی براینکه موضوع موشکی ایران بر روی میز مذاکره قرار دارد کمیسیون امنیت ملی ضمن مردود شمردن این نظر اظهار کرد بحث موشکی ایران که حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از کشور و قدرت بازدارندگی است به هیچ وجه نمی‌تواند در دستور کار مذاکرات هسته‌ای قرار گیرد و هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آمریکا که در چند سال اخیر با نصب سامانه موشکی خود در برخی از کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران عملا تهدید کننده امنیت ملی کشورمان شده است نباید این انتظار را داشته باشد که ما در جهت دفاع از تمامیت ارضی و قدرت بازدارندگی خود توان موشکی خودمان را محدود کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اصولا این موضوع هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد.

بروجردی درباره این که آیا پس از اتمام دور اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 از تیم مذاکره کننده هسته‌ای دعوت خواهید کرد تا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور یابد گفت: به طور طبیعی باید این اتفاق بیفتد.

نفس مذاکرات مورد تأیید بوده و از آن حمایت می‌شود
محمدرضا محسنی ثانی نیز در این رابطه به باشگاه خبرنگاران گفت: نفس مذاکرات مورد تأیید بوده و از آن حمایت می‌شود.

وی افزود: با توجه به آنچه که در non paper ژنو مطالبی منتشر شده بود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی کردیم و احساس ما بر این شد که نیاز بسیار شدیدی به رعایت مسائل حقوق بین‌المللی دارد و واژه‌هایی که به کار رفته و تقدم و تأخرهایی که در برخی مواد هست طبیعتا کار را بسیار سنگین کرده و به زودی نمی‌تواند این مسائل حل شود به همین خاطر احساس ما از قبل این بود که این مذاکرات حداقل در این دور به نتیجه نخواهد رسید که این گونه هم شد.

رئیس کمیته امنیت ملی مجلس تصریح کرد: فکر می‌کنیم اگر به همین روند خواسته باشند انجام دهند شاید مذاکرات نتیجه مثبتی دربر نداشته باشد.

وی اظهار داشت: آنچه را که از ما خواسته بودند چه در پیش‌نویس قبلی و آنچه را که گفته می‌شد یقینا نمی‌توانست مورد قبول واقع شود و این عدم پذیرش موارد مطرح شده از سوی تیم مذاکره کننده ایرانیکه می‌خواستند تحمیل کنند قابل تقدیر است.

نماینده سبزوار خاطر نشان کرد: انتظار ما از تیم مذاکره کننده ایران همین است که زیربار این گونه دیکته‌های تحمیلی نروند که الحمدلله تا الان نرفته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در حالی که بارها مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و مقامات مذاکره‌کننده عنوان کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب تسلیم نخواهد شد، در ساعات پایانی منتهی به روز سوم مذاکرات ایران و غرب یک مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده کشورمان ضمن انتقاد از زیاده خواهی های غرب، این گونه عنوان می‌کند که غرب باید زیاده‌خواهی را کنار بگذارد و ارزیابی دقیقی از واقعیات موجود در صحنه داشته باشد.

طرف غربی که گویا دچار اشتباه در ارزیابی دقیق از واقعیات موجود در صحنه شده است، گویا در مذاکرات وین 4 واقعیات موجود در صحنه را بخوبی درک نکرده است.

هیچ سیاست مدار کارکشته‌ای از به وجود آمدن اختلاف نظر در مذاکرات بویژه مذاکرات بر سر موضوع مهمی همچون مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که عمق بررسی آن به ده سال می‌رسد را انکار نمی‌کند اما به نظر می رسد که هنوز غربی‌ها به آن درجه از واقع‌بینی که باید رسیده باشند نرسیده‌اند.

همه این اتفاق‌ها در حالی روی می‌دهد که یک مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران فرصت را برای طرف‌های غربی هنوز تمام شده نمی‌بیند و اینگونه عنوان می‌کند که ” هنوز برای طرف‌های غربی فرصت جهت ورود به عرصه واقع‌بینی وجود دارد.

طی روزهای اخیر و با آغاز مذاکرات‌ دور چهارم مذاکرات هسته‌ای در وین خبرگزاری‌های غربی با پیش گرفتن یک خط رسانه‌ای واحد تمام تلاش خود را برای نشان دادن تعدد موارد اختلافی بین طرف ایرانی و غربی به کار گرفته بودند و در این راه با انتشار اخبار سمت و سو دار سعی بر القاء مطالب تفهیم شده به خود را داشتند.

براساس این گزارش،‌ غربی‌ها با استفاده از بازوهای رسانه‌ای خود در طول مدت مذاکرات ایران و طرف غربی بارها سعی بر برگرداندن فضای مذاکرات به نفع خود را داشته‌اند.

در این راه در روزهای گذشته برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابع آگاه ایرانی اخباری را که حاوی اعداد و ارقام به عنوان مثال در حوزه های مورد اختلاف ایران و غرب را منتشر می‌کردند که مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکراه کننده هسته‌ای ضمن فاقد صحت و اعتبار دانستن این اعداد و ارقام گفت: این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای فاقد صحت و اعتبار است.

بنابراین با استناد به مقاومت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب و انتظار نمایندگان ملت از تداوم این روند باید به غرب گوشزد کنیم که جای موشک‌های جمهوری اسلامی ایران زاغه مهمات خواهد بود نه روی میز مذاکرات.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات