سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۸
 |  23/ تیر/ 1393 - 4:55
  |   نظرات: بدون نظر
273 بازدید

روش انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها یک انتخابات ناقص‌الخلقه است/مسامحه‌کاری را نمی‌پذیریم

ضیافت افطار تشکل‌های دانشجویی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

همزمان با شام میلاد امام حسن مجتبی (ع)، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با حضور در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، ضمن بیان دغدغه‌ها و مشکلات فضای دانشگاهی در عرصه فرهنگی، سیاسی و علمی و ارائه نقدها و پیشنهادهایی در این زمینه در سر سفره ضیافت افطاری میهمان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها شدند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ضمن خیر مقدم به دانشجویان حاضر و تبریک به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) حضور دانشجویان و نمایندگان تشکل ها در این جلسه جهت همفکری برای بهبود فضای دانشگاه در عرصه های فرهنگی، سیاسی و علمی را به فال نیک گرفته و آن را مایه خیر دانست.

وی افزود: ماه رمضان چون ماه ضیافت است و این جلسه هم ضیافت در ضیافت است و فرصت هایی در آن پیش می آید که در ماه های دیگر کمتر است. فرصت افطار در طول سال فرصت ویژه ای است که در خدمت شما باشیم که چه در طول سال هم باید این جلسات ادامه داشته و آن را بیشتر کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: جایگاه تشکل‌ها در دانشگاه و نقشی که ایفا می‌کنند جایگاه بالایی است، گاهی خود تشکل‌ها هم به دلیل روزمرگی و فعالیت‌های متعددی که دارند فراموش می کنند که چه نقشی در دانشگاه ها دارند. این را لازم است که گهگاهی مرور کنید و آن جایگاه استراتژیکی که تشکل ها دارند را برای خود یادآوری کرده و ارزیابی کنند که در چه جایگاهی قرار دارند. اینکه آیا آن انتظاری که از شما در دانشگاه ها است را تا چه اندازه ای توانسته اید لباس تحقق بپوشانید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: واقعیت اینکه درست است ما در دانشگاه ها دانشجویان زیادی داریم اما تعداد دانشجویانی که در عرصه فکری، سیاسی و فرهنگی وارد شده اند کم است. این به معنای بی ارزش دانستن دانشجویان دیگر نیست ولی طبع کار فکری، فرهنگی سیاسی به گونه ای است که جمع محدودی وارد چنینی فعالیت هایی می شوند و مابقی تا موتورشان گرم شوند و آماده شوند که بیایند وارد این فعالیت ها شوند زمان زیادی برده و انرژی زیادی مصرف می کند.

وی تصریح کرد: برداشت این است که در تشکل‌های موجود کسی خود را برتر از دیگر دانشجویان نمی‌داند و خدا نکند که فکر کنیم تافته جدا بافته و نور چشمی های خدا هستیم. البته من برداشتم این است که فعالان در تشکل های دانشجویی آنقدر معرفت بالایی دارند که خود را برتر از دیگران نمی‌دانند ولی احساس مسئولیت کرده‌اند و آمده‌اند در این بادی و تلاش هم می کنند تا دیگران را با خود همراه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان گفت: نه در کشور ما، در کشورهای دیگر هم اگر شما بروید می‌بینید جمعی که وارد فعالیت‌های فکری، سیاسی و فرهنگی می‌شوند محدود هستند. در کشور ما و قبل از انقلاب که فضای مبارزه خاصی هم در ان موقع وجود داشت، تمام کسانی که در وارد فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی می شدند در حالتی خوش بینانه تقریبا 7 درصد دانشجویان را دربرمی گرفت. بعد از انقلاب این درصد بیشتر شده است. البته نیروهای فعالی که در عرصه های مذکور در قالب انتقاد و حمایت وارد شده اند و فعالیت های فرهنگی و سیاسی در دانشگاه ها انجام داده اند هیچ گاه بیشتر از 10 درصد نشده است. حال این مجموعه می بایست بار آن 90 درصد دیگر را هم بر دوش بکشد.

وی افزود: برخی فقط به دنبال آن هستند که در این فعالیت ها فقط گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند و البته جمعی هم هستند که می خواهند دیگران را هم با خود همراه کنند. این 10 درصد دانشجویانی که در دانشگاه فعالیت می کنند دغدغه شان برای 100 درصد افراد است و دنبال این هستند که 90 درصد دیگر دانشجویان را نیز با خود همراه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان تأکید کرد: اگر خدا نکرده در تشکلی چنین حسی باشد که خود را اصل بدانند و به بقیه توجه نکنند، آن را باید اصلاح کرد. ولی مجموعاً تشکل ها دغدغه مجموعه دانشگاه را دارند که این درست است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بیان داشت: این نکته ای که در این چند ماه ما داریم مکرر می شنویم که نیروهای ارزشی و تشکل‌های دانشجویی فقط 10 درصد دانشگاه هستند و مکرر در جلسات می‌شنویم که گفته می شود” یعنی چه که امکانات دانشگاه در اختیار 10 درصد دانشجویان است، مگر بقیه دانشجو نیستند.” بیان این حرف یک مغالطه‌ای است که از سوی برخی بیان می شود که به نظر می آید توجهی ندارند.

وی تصریح کرد: مگر کسی جلوی 90 درصد دیگر را گرفته که بیایند کار فرهنگی کنند اگر عده ای آمدند و عده ای دیگر نیامدند در این فعالیت ها مقصر که آن عده ی حاضر نیستند و بعد بیاییم این افراد را ملامت کنیم که شما 10 درصد بیشتر نیستید.

وی افزود: باید گفت که در روزهای سخت و مبادای دانشگاه این 10 درصد هستند که سینه سپر می کنند و جلوی مشکلات می ایستند و طبیعی است که در مواقع دیگر هم مطالبه بیشتری از مسئولین دانشگاه دارند. نمی شود گفت که چون بقیه نمی آیند در این فعالیت ها بگوییم پس شما هم که حاضر هستید برای ما اهمیت ندارید و به آنها بگوییم خوب شما بروید کنار ما می خواهیم آن 90 درصد را بیاوریم. به نظر می آید این تحلیلها، تحلیل های درستی نیست البته ما باید تلاش کنیم این 10 درصد افراد بیشتر شوند و در یک فضای آرمانی تعداد آن ها به 100 درصد دانشجویان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین نظام که بیان فرمودند “شعار اعتدال نباید بهانه ای برای حذف نیروهای انقلابی و ارزشی شود” تأکید کرد: بیان این نوع سخن ها که شما 10 درصد هستید و تعداد کم در دانشگاهید از مصداق های این سخن رهبر معظم انقلاب است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: ما معتقدیم شعار اعتدال از ابتدا در مجموعه نظام اسلامی در سیاست گذاری‌های کلان وجود داشته است ما امام (ره) را به عنوان شاخص اعتدال می شناسیم، مقام معظم رهبری را به عنوان الگوی اعتدال می شناسیم. البته آقای رئیس جمهور هم از این شعار استفاده می کنند و ما هم تشکر می کنیم، اما به این معنا نیست که بیاییم و جلوی شعار اعتدال یک عبارت افراطی بگذاریم و بعد هر کس را بخواهیم از میدان به در کنیم یک برچسب افراطی به او بچسبانیم؛ کسانی که بخواهند از ارزش ها دفاع کنند به عنوان افراد افراطی مطرح شوند، کسانی که بخواهند از امام (ره) و آرمان های وی دفاع کنند برچسب افراطی به آنها بچسبانند. این از آن آفت‌هایی است که ممکن است گریبان ما را بگیرد و در دانشگاه ها باید مراقب باشیم تا بچه هایی که می خواهند فعالیت های ارزشی انجام دهند و دغدغه بیشتری دارند، به این دلیل متهم به افراطی نشوند.

وی به نمایندگان تشکل های دانشجویی گفت: جایگاه تشکل‌ها را باید خود شما حفظ کنید، تشکل‌ها در دانشگاه‌ها چه بخواهند و چه نخواهند یک ادعاهایی دارند و آن ادعاهاست که هویت تشکلها را می سازد. مدیران و اساتید و خصوصا بدنه دانشجویی انتظاراتی از تشکل های دانشجویی دارند، ما باید تعریف کنیم که این انتظارات چیست؟ یک حداقلی دارد و یک حداکثر که می بایست حداقل های آن انتظارات تأمین شود و باید تلاش کنیم تا آن را به حداکثر برسانیم. واقعا بدنه دانشگاهی و به اصطلاح قشر خاکستری این انتظار را از تشکل ها دارند که در مواقع حساس بیایند و از آرمان هاو ارزش ها و از حق دانشجویان و اساتید دفاع کنند. انتظار می رود تشکل ها بیش از دیگران به ارزش های انقلاب و به تهذیب نفس و امانت داری توجه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان گفت: امروز آن سکوی اصلی و ایستادن بر روی آن و گرفتن پرچم حق طلبی، عدالت طلبی و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی در اختیار تشکل‌های دانشجویی است و نباید کسی از جو سازی ها و ایجاد فضای منفی در دانشگاه ها کسی هراسی نداشته باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به آیه ای از قرآن که می فرماید ”  يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون” گفت: ممکن است در دانشگاه یک عده ای هم دنبال هو کردن تشکل های دانشجویی ارزشی هم باشند، وقتی طبق آیه قرآن، هیچ پیامبری نیامد الی اینکه او را هو کردند، تشکل های دانشجویی هم باید بدانند که در فضای دانشگاهی ممکن است افرادی باشند که بخواهند علیه آنها جوسازی کرده و آنها را به تمسخر بگیرند. مهم این است که تشکل ها در قبال این جو سازی ها مقاومت و ایستادگی کنند و خم به ابرو نیاورند. ممکن است با تغییردولت ها ، سیاست ها نیز تغییر کند، اما تشکل های دانشجویی نباید با آمد و رفت جریان های مختلف سیاسی در دولت مواضع و مسیرشان تغییر کند.

حجت الاسلام محمدیان در ادامه تأکید کرد: ما مدیران دانشگاه ها را جزء مدیران نظام جمهوری اسلامی می دانیم، اما معنی‌اش این نیست که نباید به اینها نقدی وارد شود و اگر جایی اشتباه کردند نباید برخوردی شود اما عنوان تقابلی با آنها نداریم و تا زمانی که آنها مدیر و رئیس دانشگاه است ما خود را موظف می دانیم که به آنها کمک کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری در دوره‌های مختلف گفته‌اند که من از دولت ها حمایت می کنند، اما نقدهایی را هم در همه دوره‌ها وارد کرده‌اند، ما هم به تبع در سطح پایین‌تر در دانشگاه تا جایی که مقدور است به مدیران دانشگاهی کمک می کنیم تا کارشان را انجام دهند اما مسامحه کاری را نمی پذیریم.

وی با توجه به تأکید چندباره مقام معظم رهبری در خصوص جبهه ای عمل کردن تشکل ها گفت: ما فعالیت جبهه ای تشکل ها را یک ضرورت می دانیم که علاوه بر اینکه هر تشکلی برای خود کاری را تعریف می کند و اهدافی را دنبال می کند یک حرکت جمعی هم مجموعه تشکل ها باید با هم داشته باشند ذیل یک گفتمان حرکت کنند که وجود یک گفتمان ایجاد یک انرژی مضاعفی است برای انجام کارها و فعالیت ها.

حجت الاسلام محمدیان در خصوص فضای عمومی دانشگاه ها گفت: ما چندین جلسه حتی در دوره گذشته با رؤسای دانشگاه های وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد برگزار کردیم و گفتیم که مسئول فضای عمومی دانشگاه کیست؟ هیچ کدام حاضر نشدند پاسخ داده یا اقدامی انجام دهند. این حرف، حرف درستی است که در دانشگاه مسئول مشخصی برای فضای عمومی دانشگاه انتخاب نشده است، چون سال های سال حضور نیروهای ارزشی به گونه ای بود که برای آن احساس نیاز نمی شد، امروز اگر احساس نیاز می شود، باید تعریفی درست از آن انجام شود که اگر مثلا حراست دانشگاهی اطلاعیه می دهد که حراست نباید در موضوع حجاب وارد شود، خوب چه کسی مسئول است و باید وارد این موضوع شود؟ که آن مسئول مشخص باید پاسخ دهد. بنده هم معتقدم که خیلی از کارها را نباید نگهبان دانشگاه به آن ورود پیدا کند، اما خوب چه کسی باید پاسخگو باشد؟ مسئول این بخش در دانشگاه کیست؟ این باید به عنوان یک مطالبه مطرح شود. البته این موضوع فقط در خصوص حجاب نیست، ناهنجاری های دیگری هم وجود دارد که مسئولی برای ان تعریف نشده است. رئیس دانشگاه هم به تنهایی نمی تواند به این موضوعات وارد شود. این واقعا یک خلأ موجود است که واقعا مسئول فضای عمومی دانشگاه ها کیست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص استقلال دانشگاه ها که یکی از دانشجویان آن را مطرح کرده بود گفت: ما خود مدافع استقلال دانشگاه ها هستیم و حتما باید دانشگاه ها استقلال داشته باشند، اما مستقل از چی؟ مستقل از احزاب سیاسی، که حتما باید باشد، دانشگاه نباید تبدیل به باشگاه سیاسی احزاب شود، اما اگر گفته می شود مستقل از نظام، این حرفی است که باید خیلی جدی به آن پرداخته شود. امروز پیشرفت، رشد و بالندگی دانشگاه ها به خاطرحمایت های نظام است و هیچ جایی از دنیا وجود ندارد که دانشگاه ها از نظامشان مستقل باشند. ما معتقدیم که دانشگاه باید مشارکت در همه ابعاد را داشته باشد.

وی تأکید کرد: ما مدافع استقلال دانشگاه ها هستیم، استقلال فکری دانشگاه ها، استقلال سیاسی دانشگاه ها، اما اگر بخواهند با عنوان استقلال دانشگاه ها را از مجموعه نظام جدا کنند ما فکر می کنیم خود دانشگاهیان چه درسطح اساتید و چه در سطح دانشجویان موافق آن نخواهند بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در خصوص انتخاب رؤسای دانشگاه ها نیز تصریح کرد: این طریق انتخاب رؤسای دانشگاه ها یک انتخابات ناقص الخلقه ای است که برای تعیین رئیس دانشگاه شکل گرفته است چرا که اگر قرار باشد انتخاباتی برگزار شود واقعا باید تمام شرایط انتخابات رعایت شود، آن وقت انتخابات تعیین رئیس دانشگاه را انجام دهند. در حالی که نه کاندیدا مشخص است و نه صلاحیت ها مشخص است که چه کسی آن را تأیید می کند، نه چه کسانی مشخص است که می توانند در انتخابات شرکت کنند، نه ناظر وجود دارد، نقش دانشجویان هم در این انتخابات مشخص نشده است. هیچ کدام از اینها وجود ندارد و گفته می شود که ما داریم انتخابات برگزار می کنیم، اگر بنا بر انتخابات است باید تمام زوایا و لوزام آن باید وجود داشته باشد و بعد تبعات ان را ببینیم که آیا در دانشگاه ها قابل تحمل است یا نه.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در پایان نیز با توجه به نزدیک بودن شب های قدر خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه گفت: دلهای نورانی شما در شب های قدر سرمایه ای است برای کشور، نظام و دانشگاه ها و فرصت شب های قدر را مغتنم بشمارید و برای خود و کشور و دانشگاه ها برای امت اسلامی در این شبها بهترین تقدیرها را بخواهید وبرای شما هم آرزوی موفقیت دارم.

در ابتدای این جلسه نیز نماینده تشکل های دانشجویی نیز به صورت جداگانه دغدغه ها، انتقادات و پیشنهادهای خود را در حوزه دانشگاه، رشد علمی و پیشرفت، ایجاد فضای مناسب در دانشگاه ها برای ادامه روند حرکت علمی، چالش های فرهنگی دانشگاه ها در حوزه حجاب و دیگر موارد، نگرانی از تبدیل شدن دانشگاه به باشگاه و جولانگاه سیاسی برخی و انتقاد به برخی رویکردهای مدیران دانشگاهی و وزارت خانه های متبوع، پرداختند.

موسوی نژاد به نمایندگی از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور، اصغریان به نمایندگی ازجامعه اسلامی دانشجویان، آراسته به نمایندگی از بسیج دانشجویی، اشرفی به نمایندگی ازدفتر تحکیم وحدت و چناران به نمایندگی از جنبش عدالت خواه دانشجویی نقطه نظرات خود را بیان کردند.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات