جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۸
 |  24/ تیر/ 1393 - 2:12
  |   نظرات: بدون نظر
411 بازدید

راه اندازی مرکز ژنتیک میبد یکی از محورهای مهم علمی و تحقیقاتی در منطقه است

این مرکز در افق آینده استان به عنوان محوری که می تواند قطب علمی و تولید علم باشد به حساب می آید. آینده جهان بر حاشیه ژنتیک می چرخد. هنرما این باشد که از دست اندازها عبور کنیم.

به گزارش میبدخبر: نشستی با حضور آیت الله اعرافی امام جمعه میبد، فلاح فرماندار، دکتر عفتی مدیرکل بهزیستی، سیدحسینی معاون عمرانی استاندار، جوادیان سرپرست بهزیستی میبد، کرباسی معاونت امور هماهنگی سازمان بهزیستی کشور در سالن کنفرانس مصلی آیت الله اعرافی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسین فلاح فرماندار میبد دکتر عفتی را شروع کننده این مرکز دانست و افزود: مرکز ژنتیک میبد با بالندگی هرچه تمامتر به پیش می رود و به عنوان یک صنعت پاک در شهرستان نمود دارد.

 

راه اندازی مرکز ژنتیک میبد یکی از محورهای مهم علمی و تحقیقاتی در منطقه است

آیت الله اعرافی با اشاره به سیاست های کلان استان در زمینه ایجاد زیرساخت های علمی و فناوری جدید تصریح کرد: علاقه مندیم جریان علم و تولید فکر در مسیری که بتواند گرهی را از مشکلات مردم باز کند در منطقه توسعه دهیم .

امام جمعه میبد به جریان وسیع خیری در میبد اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم ذخیره فکری و خیری در میبد به سمت بحث های علمی و فناوری های نو سوق دهیم.

وی راه اندازی مرکز ژنتیک میبد را یکی از محورهای مهم علمی و تحقیقاتی در منطقه خواند و تاکید کرد: پروژه های بزرگی در میبد پیش رفته است که مرکز ژنتیک یکی از این پروژه های مهم نرم افزاری و ارزشمند است .

امام جمعه میبد گفت: از مجموعه استان تقاضا داریم که در کنار این پروژه بزرگ در میبد باشند تا هرچه سریعتر این پروژه اجرایی شود.

وی با اظهار تاسف از روند کند مرکز تحقیقات ژنتیک خاطرنشان ساخت: این مرکز باید بعنوان یک پروژه استانی محسوب شود.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان ساخت: این مرکز در افق آینده استان به عنوان محوری که می تواند قطب علمی و تولید علم باشد به حساب می آید. آینده جهان بر حاشیه ژنتیک می چرخد. هنرما این باشد که از دست اندازها عبور کنیم.

 

خدمات ژنتیک باید به سمت رایگان شدند

جلیل عفتی مدیرکل بهزیستی استان هم در این نشست افزود: اگر امروز شاهد فعالیت این مرکز بعنوان پایگاه علمی در میبد هستیم نشانگر همت بلند مردم و مسئولین است و امیدواریم در آینده این مرکز پایگاهی برای ارائه خدمات به مردم کشور باشد.

دکتر عفتی ادامه داد: نگاه من به این مجموعه دانشگاه تخصصی است که در رشته های ژنتیک دانشجو تخصصی می گیرد و متخصص ژنتیک آموزش می دهد و در کنار آن به مردم ارائه خدمات می دهد.

وی ادامه داد: در خیلی از آیتم های بررسی مولکولی باید از آزمایشگاه های خارج از کشور و تهران استفاده کنیم بنابراین باید تربیت دانشجو در رشته های روز ژنتیک در الویت های این مرکز باشد.

وی با اشاره به گران بودن خدمات ژنتیک افزود: اگر حمایت دولت و خیرین نباشد مردم نمی توانند از خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت ها استفاده کنند.

دکتر عفتی همچنین به این نکته اشاره کرد که خدمات ژنتیک باید به سمت رایگان شدند برود افزود: هزینه آزمایش تالاسمی 2 میلیون و 300 هزار تومان است. بیمه هم حمایت نمی کند چون بحث پیشگیری است. اگر این مرکز راه اندازی شود، به عنوان یک پژوهشکده ژنتیک در منطقه مطرح می شود.

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات