جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۱
سرویس: سیاسی, عمومی
 |  31/ اردیبهشت/ 1393 - 9:29
  |   نظرات: بدون نظر
294 بازدید

دانشگاه آزاد اسلامي ملك طِلق خداست

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ملک طلق خداست، گفت: امروز دانشگاه با مديريت شايسته ميرزاده، در مسير اصلي خود قرار دارد.

روابط‌عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، آيت الله هاشمي در اين مراسم با بيان اينكه ما در اوايل انقلاب مي‌دانستيم كه جامعه در زمينه تحصيلات عالي مشكلات زيادي دارد و خيلي عقب است، با اشاره به تأسيس دانشگاه براي حل اين مشكل، افزود: اينكه دانشگاه تا به امروز توانسته با موفقيت كار خود را پيش ببرد، نشان مي‌دهد كه چه زحماتي براي راه دشواري كه طي كرده‌ايم، كشيده شده است. اين دانشگاه با هدف خدمت به مردم و كسب رضاي خدا تأسيس شد و هيچ هدفي جز اين نبود. كساني كه اين كار را شروع كردند متشكل از سران قوا در آن مقطع زماني، آقاي دكتر جاسبي، مرحوم حاج سيداحمدآقا خميني، نخست‌وزير و رئيس‌جمهور وقت بودند.

هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: گاهي مسائلي مطرح مي‌كنند كه من در جواب بايد بگويم دانشگاه در طول دوران فعاليت خود هيچ‌گاه از منابع دولتي استفاده نكرده و اگر جايي يا زميني براي دانشگاه در نظر گرفته شده است، يا پول آن به قيمت روز پرداخت شده و يا مردم زمين را به دانشگاه هديه دادند.

دانشگاه آزاد اسلامي، ملك طِلق خداست و هيچ‌كس در آن سهمي ندارد

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: دانشگاه آزاد اسلامي، ملك طِلق خداست و هيچ‌كس در آن سهمي ندارد و تنها كساني كه در اين دانشگاه فعاليت مي‌كنند، به اندازه فعاليت‌شان، حق خود را دريافت مي‌كنند و حتي برخي با وجود كار در اين دانشگاه، سهمي دريافت نمي‌كنند.

هاشمي‌رفسنجاني خاطرنشان كرد: كساني كه در ابتدا اين دانشگاه را تأسيس كردند، به دنبال سهم نبودند و هدفشان اين بود كه جامعه را از جهل طولاني و خطرناكي كه در آن قرار داشت، خارج كنند و با عشق و علاقه و بدون هيچ چشمداشتي، مسئوليت قبول و مردم نيز به آنها كمك كردند. وقتي كاري را اقيانوس بزرگ ملت انجام مي‌دهد، دوام و بركت پيدا مي‌كند؛ اتفاقي كه براي دانشگاه آزاد اسلامي هم افتاد. در پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين مردم بودند كه توانستند طلسم شاه را بشكنند. جنگ را هم مردم حمايت كردند و البته نبايد نقش نيروهاي مسلح را ناديده گرفت.

وي گفت: دانشگاه آزاد در زماني تأسيس شد كه تفكراتي وجود داشت كه با فعاليت بخش خصوصي در اين حوزه مخالف بودند اما امام با حمايتي كه از اين دانشگاه كردند، راه فعاليت اين دانشگاه را هموار كردند. اين دانشگاه از دولت كمكي دريافت نمي‌كند و متعلق به بخش خصوصي است، هرچند همانطور كه گفتم، هيچ‌كس به‌غير از مردم، از منافع آن سود نمي‌برد.

رئيس هيأت موسس دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه از ابتداي دولت گذشته براي دانشگاه مشكلاتي ايجاد كردند، ادامه داد: از آن سالها بحث تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد آغاز شد و هنوز هم در مجلس ادامه دارد. هر چه از ما سوال مي پرسند با ارائه مستندات و مدارك به آن
ان اثبات مي كنيم. اين دانشگاه نسبت به ساير دستگاهها داراي كمترين تخلف و فساد است و هرچند نمي توان گفت اين دانشگاه هم كاملاً مبرا بوده است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني اظهار داشت: فساد در اين دانشگاه بسيار بسيار كمتر است و اگر هم موردي بوده بلافاصله شناسايي و اصلاح شده است. به هر حال اين دانشگاه را مردم اداره مي كنند و مردم خودشان گزارش مي دهند.

رئيس هيأت امنا و هيأت موسس دانشگاه آزاد اسلامي، با اشاره به بازديدش از نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي كه در حاشيه اين مراسم برپا بود، گفت: هرچند زمان كمي براي بازديد از اين نمايشگاه داشتم اما دستاوردهايي كه در اينجا ديدم، بسيار جالب بود حتي پژوهش‌هايي كه برخي دانشجويان از مناطق دوردست براي ارائه آورده بودند، جلب توجه مي‌كرد مثل محصولي كه يك دانشجو از شهر مرزي سراوان آورده بود يا يك بازوي مكانيكي كه دانشجويي از سنندج ارائه كرده بود كه مي‌تواند ارزش تجاري بالايي داشته باشد.

وي در ادامه با تأكيد بر فعاليت اين دانشگاه در تجاري‌سازي پژوهش‌هاي دانشگاهي، گفت: بسياري از اين پژوهش‌ها ارزش تجاري دارند و حتي بيگانگان از آنها بهره‌برداري مي‌كنند. اين در حالي است كه اين پژوهش‌ها در آزمايشگاه‌هاي ما خاك مي‌خورند و نمي‌توانيم از آنها بهره‌برداري كنيم. دانشگاه آزاد بايد در اين زمينه فعال شود و با توجه به وسعتي كه دارد، در مسير تجاري‌سازي آنها گام بردارد. در بودجه امسال دانشگاه نيز وام‌هايي براي دانشجويان و اساتيدي كه در اين زمينه فعال هستند، در نظر گرفته شده كه بتوانند با پشتوانه مالي دانشگاه، كارهايشان را به نتيجه برسانند.

هاشمي‌رفسنجاني افزود: اگرچه برخي مسائل در دو سال اخير، برنامه‌هاي دانشگاه را عقب انداخت، اما از نظر كمّي به جاي خوبي رسيده‌ايم، هرچند در اين دوره از فعاليت دانشگاه بايد روي كيفيت دانشگاه متمركز شويم.

وي با تأكيد بر حل مشكلات كشور با پرداختن به پژوهش‌ها در دانشگاه آزاد گفت: هم‌اكنون ما در جامعه با مشكل اشتغال مواجهيم و اين عيب و عار بزرگي است كه با اين همه جوان و منابع زياد، با مسئله بيكاري جوانان روبرو هستيم. دانشگاه آزاد مي‌تواند با پرداختن به پژوهش‌هاي دانش‌بنيان، كشور را در حل اين مشكل كمك كند.

رئيس هيأت‌موسس دانشگاه آزاد اسلامي، به مشكل درمان در كشور اشاره كرد و گفت: بسياري از مناطق دورافتاده در كشور هستند كه پزشك به آنجا نمي‌رود و دولت نيز در اين زمينه محدوديت دارد. دانشگاه آزاد مي‌تواند با توجه به حضور خود در اين مناطق، مراكز پزشكي و خدمات درماني ايجاد كند و مشكلات كشور را برطرف كند. در اين زمينه آقاي دكتر لاريجاني فعال شده‌اند و در حال انجام كارهاي بزرگي هستند. به عنوان مثال همين بيمارستاني كه كنار اين دانشگاه تأسيس شده، در صورتي كه فعال شود، يكي از بهترين بيمارستان‌هاي تهران خواهد بود.

ايشان در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اينكه مسئولان حوزه پزشكي كشور مي توانند از دانشگاه آزاد كمك بگيرند، اظهار داشت: چند وقت پيش وزير بهداشت اعلام كرد كه تا پايان امسال بايد 1000 پزشك به مناطق محروم كشور بروند. اين درحاليست كه مسولان پزشكي كشور اعتراف مي كنند كه در اين حوزه دچار كمبودها و سختي هايي هستند در حاليكه دانشگاه آزاد در تمام مناطق كشور دانشجو و دانشكده دارد و مسئولان مي توانند از دانشگاه آزاد در اين زمينه كمك بگيرند.

وي افزود: البته متأسفانه هنوز هم در زمينه پزشكي به ما مجوز برخي رشته‌ها را نمي‌دهند و اين نشان مي‌دهد كه مخالفت‌ها با دانشگاه آزاد از ابتداي تأسيس تاكنون همچنان ادامه دارد هرچند كه قانوني در حال تصويب در مجلس است كه مي‌تواند مجوز برخي رشته‌ها را به ما بدهد، اما ما خواهان كسب توافق در اين زمينه هستيم.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات