سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۸
 |  18/ مرداد/ 1393 - 10:42
  |   نظرات: بدون نظر
274 بازدید

بهبود وضعیت معیشتی مطالبه اصلی مردم از دولت است/ 520میلیون دلار سهم استان یزد از محل فاینانس

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در یزد گفت: دو بحث در موضوع انرژی هسته ای برای ما مطرح است یکی اینکه از حقوق ملی استیفا کنیم و نکته دیگر آثاری است که در سالهای گذشته در این راستا بصورت سو در اقتصاد ایران وارد شد آن را ما برطرف کنیم.

محمد باقر نوبخت امروز شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان یزد افزود: سهم یزد از این رقم حدود سه هزار و 200 میلیاردریال است.
نوبخت، تعداد طرحهای نیمه تمام عمرانی با بیش از 80 در پیشرفت فیزیکی که امسال تکمیل خواهد شد را 246 مورد اعلام کرد.
وی با بیان اینکه سالانه باید هشت درصد رشد کنیم تا به سند چشم انداز برسیم، خاطرنشان کرد: این در حالیست که در سال اول، در آمد و رشد اقتصادی ما سه درصد، در سال 91، منفی 6.8 درصد و سال 92 به 2.2 درصد رسید.

*** استیفای حقوق ملی مهمترین هدف سیاست خارجی دولت/ قصد نداریم به گذشته باز گردیم
سخنگوی دولت ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی استیفای حقوق ملی در موضوع انرژی هسته ای بحث پراهمیتی بود که دولت آغاز کرد و با موفقیت نسبی در مقطع مقدماتی؛ هم اکنون عرصه را در پیش داریم تا به یک فرجام برسیم.
نوبخت یادآور شد: دو بحث در موضوع انرژی هسته ای برای ما مطرح است یکی اینکه از حقوق ملی استیفا کنیم و نکته دیگر آثاری است که در سالهای گذشته در این راستا بصورت سو در اقتصاد ایران وارد شد آن را ما برطرف کنیم.
وی اضافه کرد: ظرفیت نفتی ما بیش از چهار میلیون بشکه در روز است در حالی که به علت برخی مسایل و تنازعات که متاسفانه جهان با ملت بزرگ ایران ایجاد کرد فقط یک میلیون بشکه نفت خام یعنی 25 درصد ظرفیت تولید مان را می فروسیم.
این مسول ادامه داد: بخشی از منابع ما بلوکه شده است ولی خوشبختانه در چند ماه گذشته 4.2 میلیارد دلار در قالب توافق اولیه و هشت قسط به حساب ایران واریز شده است.
نوبخت اضافه کرد: بنابراین هنری انست که بتوانیم با کمترین هزینه این را برطرف کنیم و از سوی دیگر حقوق بین المللی ملت بزرگ ایران را هم محقق سازیم.
رفع تحریم ها هنر ماست
این مقام مسئول با بیان این موضوع که” تا کنون و در طول این چند ماه اخیر ملت ايران به دلیل تحریم ازشش ميليارد دلار از منابع خود محروم شده است” گفت: بنابراين هنر است كه ما بتوانيم با كمترين هزينه تحریمها را برطرف كنيم و از سوي ديگر حقوق بين المللي ملت بزرگ ايران را هم تحقق ببخشيم
وی تاکید کرد: هم اکنون باید ضمن استیفای حقوق کشورمان بخشی از تحریم هایی را که ظالمانه برای کشورمان بوجود آمده برطرف کنیم.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه با وجود ناجوانمردانه بودن این تحریم ها، خود را حتی برای ادامه آن آماده کرده ایم، اظهار امیدواری کرد تا در این مبارزه ای که یک کشور در برابر 6 کشوری که نمادی از قدرتهای بزرگ جهان است موفق شویم.

بهبود وضعیت معیشتی مطالبه اصلی مردم از دولت است
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: دولت در عرصه مسایل داخلی در حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز مسائل اقتصادی با چالشهایی روبرو است.
نوبخت افزود: در عرصه سیاسی قبول کنیم که یک اختلاف سلیقه ای در بین یاران انقلاب وجود دارد و شاید این هم اشکالی نباشد؛ منتهی آنجایی نگران کننده است که این تفاوت سلیقه به یک تضاربی منجر شود که قوا رودر روی هم بماند که ارکان نظام با هم متخاصم بشوند.
وی ادامه داد : این اختلاف در یک وجه مدنی و قابل قبول می شود؛ اختلاف سلیقه را پذیرفت و قصد بازگشت به گذشته را نداریم، اسناد و مدارکی از گذشته در اختیار داریم و اگر بخواهیم جامعه را به سمت تشنج ببریم هر روز مطالبی را بگوییم اینکه مشکلی از مردم را حل نمی کند.
سخنگوی هیات دولت تاکید کرد: مردم با علم و اطلاع خدمتگزارانی را انتخاب کردند و ما هم فکر می کنیم با یک آرامش و ثبات باید به سمت خدمت به مردم برویم که عمده خواست مردم هم بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی است که از ما مطالبه می کنند.
ضارب آراء نباید به تخاصم بیانجامد
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ، مشکلات دولت تدبیر و امید را در مسائل داخلی و در عرصه های مختلف سياسي،اجتماعي ، فرهنگي واقتصادي دانست و افزود: باید بپذیریم که در عرصه سياسي اختلاف سليقه اي بين ياران انقلاب وجود دارد و البته از باب تفاوت آراء ایرادی ندارد منتهي این امر آنجايي نگران كننده است كه اين تفاوت سليقه به تضاربی منجر شود كه قوا را رودر روي هم قرار دهد و اركان نظام را با هم متخاصم نماید که اين جاي نگراني است.

سلایق مختلف را مردم باید انتخاب کنند
وی ادامه داد: در يك وجه مدني و قابل قبول مي شود اختلاف سليقه را پذيرفت و روان سپاري كرد و اين سلايق را در معرض ديد مردم قرارداد تا هركدام را انتخاب كردند از منظر قانونی به آن اجازه دهيم تا کار خود را عرضه نماید.
دکترنوبخت با اشاره به مخالفتهای صورت گرفته در عرصه سیاست داخلی علیه دولت تصریح نمود: در این راه هرگز دست به تقابل نبرديم و قصد هم نداریم كه به گذشته بازگرديم.
در دولت تدبیر و امید تورم مهار شد
وی ادامه داد: رؤياي در آمدهای 700 ميليارد دلاري به پایان رسید و اکنون رشد اقتصادي ما درسال 90 سه درصد و سال 91 منفي شش و 8 دهم درصد و در سال بعد منفی 2 و دو دهم درصد بوده است و نه تنها رشد ما مثبت 8 درصد نيست بلکه رشد منفي را به همراه ركود شديد همراه با تورم زیاد شاهدیم.
این مقام مسئول با اشاره به بحث مهار تورم در دولت تدبیر و امید افزود: به جز سال 1374 كه براي اجراي سياست تك نرخي كردن ارز رشد نقدينگي و تورم 49درصد را شاهد بودیم ، در سال گذشته در همين ايام رشد 44 درصدي تورم را همراه با ركود داشتيم و میدانید که تورم يعني اغنيا غني تر وفقرا فقير تر شوند و اين با شعار انقلاب اسلامی ما متفاوت است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در طول یکسال گذشته همه همت براي بهبود معيشت در عرصه داخلي شكل گرفت و توانستيم نرخ تورم را كه مي خواستيم تا پايان سال 92 از 44 درصد به 35 درصد برسانيم به 32 درصد تقليل دهیم و براي سال 1393 كه پيش بيني ما در حد 25درصد بود، اکنون که هنوز نيمه سال هست به زير25 درصد و در حدود24 درصد رسيده است و این يعني مهار تورم صورت گرفته و البته اين امر به اين معنی نیست كه قيمتها ارزان شده بلکه در این جهت است که رشد شتابنده افزايش قيمت كند شده است.

راه بزرگی در پیش است
نوبخت ، مهار تورم را تصادفی ندانست و آنرا محصول يك برنامه ريزي متمركز بر خروج از ركود ذکر کرد که هم اکنون در حال اجراست و ابراز داشت: آمده ام بگويم که راه بزرگي در پيش داريم .

320 میلیارد تومان بودجه استان یزد در زمینه عمرانی است
معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی رییس جمهور با اشاره به لایحه بودجه سال 93خطاب به مدیران اجرایی گفت: شماعزيزان براي اينكه بتوانيد به خواسته هاي مردم در عرصه هاي سياست داخلي و خارجي و فرهنگ جامه عمل بپوشانید نيازمند برنامه ريزي هستید.
وی سپس در خصوص توسعه استان یزد افزود: درسالجاري مقرر هست كه براي توسعه كشور مبلغ41هزار ميلياردتومان در اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي یا همان طرحهاي عمراني هزينه كنيم و سهمي كه براي استان يزد از اين رقم در بودجه سال 93ديده شده چيزي حدود 320 ميليارد تومان است که به تفكيك 92 ميلياردتومان براي اعتبارات استاني، 132 ميلياردتومان بابت طرحهاي ملي كه در استان يزد انجام مي شود،35 ميليارد تومان براي اعتباراتي كه قبلا ملي بودند ولی الآن استاني هستند ، 60 ميليارد تومان بخاطر توازن منطقه اي، 59 ميليارد و 900 ميليون تومان هم براي ماده 180 قانون برنامه پنجم كه همان تبصره 22 است و 92 ميليارد تومان هم براي هزينه هاي جاري اين استان در نظر گرفته شده است.

به دلیل تحریم ها بسیاری از منابع درآمدی کشور محدود شده است
معاون رییس جمهور ادامه داد: درسال 1391 سیزده هزار و 600 ملياردتومان اعتبارات عمراني تخصيص داده شده اما در سال گذشته موفق شديم 23 هزارميلياردتومان به طرح های عمرانی کشور اختصاص دهیم و قصدمان اين است که در سال 93 تخصيص اعتبارات عمراني را تا 41هزار ميليارد تومان محقق نماییم .
وی با بیان این نکته که “به دلیل تحریمها بسیاری از منابع درآمدی کشور محدود شده است” به طرحهاي عمراني در زمینه آب و طرحهاي زيربنايي و راه اشاره نمود و خاطر نشان کرد: اینها طرحهاي مهمي است كه جامعه به آن نيازمند است پس بايد اقدام مناسبي را برای تحقق آنها انجام دهيم.

246 طرح بالاي 80 درصد را درسالجاری به اتمام مي رسانیم
نوبخت با بیان این نکته که ” براي سالجاري تا کنون 2هزار و 100 ميلياردتومان اعتبارات عمراني را در سراسر کشور تخصيص داده و پرداخت كرده ايم گفت: 7 هزار ميلياردتومان دیگر نیز امروز تخصيص نهايي می یابد تا پرداختها انجام شود .
وی در ادامه به طرحهای نیمه تمام عمرانی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ما نمي توانيم بین 2906 طرح نیمه تمام سراسر کشور این پول را قطره چكاني توزيع كنيم به همين جهت به تکمیل طرحهاي بالاي 80 درصد معطوف شديم . 246 طرح بالاي 80 درصد را درسالجاری به اتمام مي رسانیم واعتبارات اين طرح ها نیز تا کنون بیش از 100 درصد پرداخت شده است.

به جای کلنگ زنی، افتتاح و بهره برداری از طرح ها هدف ماست
معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی رییس جمهوراز شورای برنامه ریزی و توسعه استان خواست تا فعال تر از گذشته عمل نماید و به طرح هایی بپردازد که از نظر بهره وري و برخورداري مردم در كوتاه مدت اولويت دارند.
وی به این نکته اشاره نمود که ریاست جمهوری در سفرهای خود به استانها برای کلنگ زنی و شروع به کار پروژه ها اقدام نمی کند ، بلکه برای افتتاح و اتمام پروژه ها به این استانها سفر می نماید .

توجه ویژه به استان یزد/ 520 میلیون دلار سهم استان یزد از محل فاینانس
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت های استان یزد در بخش های مختلف و همچنین مشکلات موجود آن بویژه تامین آب گفت: این استان به توجه ویژه نیاز دارد.
نوبخت، از مسوولان این خطه خواست نقشه راه توسعه استان را تهیه و در اختیار هیات دولت قرار دهند تا در برنامه بودجه لحاظ شود.
وی اظهار داشت: مسوولان استان یزد برای برنامه پنج ساله 95 تا 99 با جدیدت و فوریت، برنامه ارائه دهند تا عقب ماندگی های این استان جبران شود.
نوبخت با اشاره به صحبت های مسوولان حاضر در این نشست در زمینه کمبود شدید آب در استان، قول مساعد داد تا مشکل آب استان یزد در برنامه کاری دولت قرار گیرد.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد؛ تا تخصیص اعتبارات آب این استان از تخصیص پیش بینی شده بیشتر باشد.
سخنگوی هیات دولت یادآور شد: از محل ˈفاینانسˈ 520 میلیون دلار سهم استان یزد تصویب شده اما آمادگی داریم برای اجرای طرحهای آب و انرژی خورشیدی و دیگر طرحها، بیش از این رقم را در اختیار استان یزد قرار دهیم.
منابع: روابط عمومی استانداری یزد و ایرنا


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات