پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۵
 |  17/ اسفند/ 1394 - 3:18
  |   نظرات: بدون نظر
374 بازدید

انتخابات 7 اسفند یک پیروزی اخلاقی بود/دولت کشور را با نفت ۲۵ دلاری اداره کرد

بعد از سخنرانی میرمحمدی استاندار یزد، حسن روحانی رئیس جمهور در تکیه امیر چخماق سخنرانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بفرو رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنانش، یزد را نگین کویر عنوان کرد و گفت: یزد شهر ایمان، عرفان و عشق به خاندان رسالت است و مردم یزد در همه صحنه‌های انقلاب افتخار و حماسه آفریدند.

حسن روحانی با بیان اینکه آشنایی من با دیار یزد بیش از ۵۰ سال می‌گذرد افزود: مردم یزد در سال ۵۴ تا ۵۷ در انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های مهمی انجام دادند و همچنان شور مردم یزد همان شور سال ۵۴ است.

وی با بیان اینکه در فروردین ۵۷، من در شهر یزد بودم و دلاوری‌های مردم این استان را از نزدیک ناظر بودم تصریح کرد: همچنین قهرمانی‌های تیپ الغدیر را به‌ویژه در عملیات خیبر از نزدیک دیدم.

وی با اشاره به عشق و دلدادگی به انقلاب، امام و رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: من خود را از دیار شما یزد می‌دانم و به این موضوع افتخار می‌کنم که شاگرد استاد بزرگ حوزه آیت‌الله العظمی سید محمد محقق داماد هستم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با استعدادترین شاگردان در حوزه و دانشگاه از دیروز تا امروز از استان یزد بوده است اذعان کرد: استوانه علم و دانش در حوزه علمیه قم و مؤسس حوزه علمیه قم از دیار یزد بوده است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه مردم در انتخابات ۷ اسفند همانند سال ۹۲ حماسه‌ای بزرگ آفریدند ابراز کرد: در این حماسه بزرگ جناب عارف نیز نقش مهمی داشت و بعد از مقام معظم رهبری که نقش اصلی را در حرکت مردم پای صندوق انتخابات داشتند، همه نخبگان و بزرگان و به‌ویژه افتخارات این شهر مردم را برای یک حماسه بزرگ دعوت کردند!

روحانی بیان کرد: من وقتی در سال ۵۹ وارد مجلس شورای اسلامی شدم، آنچه مردم یزد به مجلس فرستاده بودند، دسته‌گل‌ها و چراغ‌های درخشان مجلس شورای اسلامی بودند و در همین‌جا به روح مرحوم سید رضا پاک‌نژاد نماینده شهید مردم یزد در مجلس شورای اسلامی درود می‌فرستیم چراکه شهید پاک‌نژاد یکی از نمایندگان برجسته مجلس اول بود و در همان مجلس از اردکان، برادر عزیزم جناب آقای سید محمد خاتمی! در مجلس بود و ایرانِ قهرمان، خدمتگزاران خود را هیچ‌وقت فراموش نخواهد کرد!

وی افزود: آن‌هایی که برای عظمت ایران تلاش کردند و امروز به‌عنوان افتخار سرزمین ایران هستند را هیچ‌کسی نمی‌تواند نام آن‌ها و عظمت آن‌ها را خاموش کند!

رئیس جمهور گفت: در انتخابات ۷ اسفند که یک پیروزی اخلاقی بود پیروزی یک جناح بر جناح دیگر نبود و هیچ جناحی شکست نخورد بلکه همه جناح‌ها پیروز شدند.

روحانی با بیان اینکه پیروزی اعتدال و میانه‌روی بر افراط در این انتخابات رقم خورد اظهار کرد: امروز روزی است که بعد از انتخابات باید برای ساختن ایرانی سربلندتر و آبادتر، دست در دست هم نهاده و با وحدت، هماهنگی و اتحاد ایران را بسازیم.

رئیس‌جمهور گفت: من خطاب به مردم ایران می گویم شما با حضورتان پای صندوق انتخابات، بار دیگر نشاط و امید را به این کشور بازگرداندید؛ رأی شما مردم رأی به عقلانیت، منطق و امید به آینده بود.

روحانی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت آماده همکاری بیشتر با مجلس دهم در سال آینده است خاطر نشان کرد: مجلس دهم و دولت یازدهم در کنار یکدیگر و برای حل معضلات این کشور و از جمله استان عزیز یزد بیش از گذشته تلاش می‌کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به روزهای پایانی سال ابراز کرد: به‌دلیل رکود جهانی و کاهش بی‌سابقه نفت که در طول تاریخ قیمت نفت سابقه نداشته است، شاهدیم در طول دو سال گذشته قیمت آن به یک‌پنجم و به یک‌ششم تقلیل پیدا کرده است؛ با اینکه تمام کشورهای نفت‌خیز دچار مشکل شده‌اند و ارزش پول ملی در یک سال و نیم گذشته در روسیه ۹۸ درصد کاهش پیدا کرده و تقریباً به نصف رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در جمهوری آذربایجان هم در این مدت ارزش پول ملی ۱۰۴ درصد، در ترکیه با اینکه کشور صادرکننده نفت نیست، این میزان به ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است؛‌ در ترکمنستان ۲۲ درصد و در قزاقستان این ارزش ۸۸ درصد کاهش پیدا کرده است، آن‌هایی که می‌گویند دولت یازدهم چه کرده به این آمار توجه کنند که دولت، کشور را با نفت ۲۵ دلاری اداره کرده است.

شخص اول قوه مجریه کشور خاطرنشان کرد: درست است که مردم مشکلاتی دارند و جوانان برای اشتغال نگاهشان به رونق آینده است، اما آن‌هایی که انصاف را در این روزهای انتخابات با بوق‌هایی که در دست داشتند، فراموش کردند؛ بدانند که در دوران وفور نفت و قیمت نفت در سال‌های گذشته، با اینکه درآمد نفتی ما در سال ۹۰ معادل ۱۲۰ میلیارد دلار بود، هیچ‌گونه اشتغالی برای جوانان ما درست نکردند!

وی با تاکید بااینکه در این دو سال به تعداد شاغلان در کشور، یک میلیون و صد و هفتاد و نه هزار نفر اضافه شده که در دو سال گذشته تقریباً به‌صورت میانگین سالی ششصد هزار اشتغال بوده است هرچند می دانیم این میزان باید به یک‌میلیون اشتغال در سال برسد، گفت: به مردم ایران و یزد قول می‌دهیم که سال ۹۵، سالِ شکوفایی و رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه کسری همه دولت‌های منطقه نسبت به آمار تولید ناخالص داخلی در عربستان ۲۱ درصد، ونزوئلا ۲۴ درصد، عراق ۲۳ درصد، الجزایر ۱۳٫۹ درصد، امارات متحده عربی ۵٫۵ درصد و قطر ۴٫۵ درصد کاهش بوده است گفت: این درحالی‌که این میزان، در ایران ۲٫۹ درصد بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به امنیت ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه گفت: در انتخابات و در طول سال جاری در تمام کشور امنیت کامل حاکم بود و باید از بسیج، سپاه، ارتش، نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی تشکر و قدردانی کنم، این امنیت در سایه تلاش این نیروها و در سایه وحدت ملی ایجادشده است.

روحانی در خصوص برنامه‌های دولت در استان یزد خاطر نشان کرد: اختصاص ۵۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راه و راه‌آهن یک بخش از این برنامه‌ها است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اختصاص ۱۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است افزود: این اعتبار به‌ویژه برای طرح‌های نوین آبیاری استان و شهر یزد با توجه به اینکه استان یزد نیازمندی‌های شدید خود را در زمینه آب دارد، در نظر گرفته شده است.

روحانی، اختصاص ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های بخش علمی، فرهنگی، ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۸ پروژه ورزشی، ۷ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان شهید صدوقی و دانشکده طب سنتی، ۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح ویژه مشارکت جامع در طرح‌های زیست‌محیطی و ۲۳۷ میلیارد تومان از محل منابع شرکت‌های وزارت نفت برای طرح تکمیل گازرسانی استان را به عنوان برنامه‌های این سفر عنوان کرد.

عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در ادامه سخنانش گفت: اختصاص ۴۲۵ میلیارد تومان از محل سازمان تأمین اجتماعی برای تأمین بهداشتی و درمانی و ۱۹۵ میلیارد تومان از محل وزارت ارتباطات برای اجرای طرح‌های پروژه ارتباطی و فناوری اطلاعاتی در یزد از جمله مصوبات این سفر است و در سال‌های آینده پروژه‌هایی برای انتقال آب به فلات مرکزی خواهیم داشت.

وی در خصوص تأمین آب استان یزد تصریح کرد: بر اساس برنامه‌هایی که داریم، یزد نخستین استانی است که آب خلیج‌فارس به آن می‌رسد و چهار هزار میلیارد تومان برای این طرح اختصاص داده شده است.

روحانی دراین‌باره افزود: برای این طرح ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص می‌دهیم و ۹۰۰ میلیارد تومان هم از منابع شرکت‌ها، ۶۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک‌ها و ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم از بخش خصوصی به این طرح اختصاص می‌یابد.

روحانی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در این سفر ۴۴ پروژه برای این استان اختصاص داده می‌شود گفت: اعتبار این طرح‌ها ۹۷۰ میلیارد تومان است که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تخصیص و اجرا می‌شود.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات