شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۵
 |  31/ فروردین/ 1394 - 9:22
  |   نظرات: بدون نظر
498 بازدید

اقدام ابتکاری دبیرستان امام علی (ع) ابرکوه / گامی شادی‌آفرین که می‌تواند الگو شود

اقدام ابتکاری دبیرستان امام علی (ع) ابرکوه گامی شادی‌آفرین و آموزشی است که می‌تواند به عنوان یک الگو در جامعه فراگیر شود.

جامعه نیاز به شور و نشاط دارد و این نکته را هیچ‌کس منکر نمی‌شود اما اینکه در بسیاری از اوقات چرا شاهد برنامه‌ای که بتواند این شادی را به جامعه تزریق کند نیستیم، جای تأمل و بررسی دارد.

یکی از مشکلاتی که در این راستا بیان می‌شود، کمبود فضاهای تفریحی در شهرهای کوچک است، امری که برای فراهم کردن آن نیاز به وقت و هزینه است و به راحتی نمی‌توان شاهد افزایش اینگونه فضاها بود.

اما آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌ایم که در بسیاری از مواقع به راحتی و با کمترین امکانات و هزینه و تنها با فکر، خلاقیت و برنامه‌ریزی می‌توان شادی و سرگرمی را در جامعه گسترش داد؟

* برنامه‌هایی که قابلیت گسترش دارد

برخی از فعالیت‌ها مانند سوژه این گزارش می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌کنندگان و تماشاچیان جنبه آموزشی هم داشته باشد اما متأسفانه کمتر به این مقوله پرداخته شده است.

 

 

فعالیت‌هایی که نه تنها در مقطعی شادی و هیجان را به ارمغان آورده بلکه به خاطره‌ای از دوران تحصیل نیز تبدیل می‌شود و شرکت‌کنندگان در این مسابقه به طور قطع در سال‌های آینده زندگی خود از این برنامه به عنوان خاطره‌ای شیرین در مدرسه یاد می‌کنند.

دبیرستان نمونه امام علی (ع) ابرکوه از سال پیش و با ابتکاری جالب و با الهام از درس فیزیک اقدام به برگزاری مسابقاتی علمی و شاد کرده که این مسابقات در نوع خود می‌تواند به عنوان یک الگو حداقل در مدارس به کار گرفته شود ضمن اینکه این برنامه‌ها قابلیت اجرا در سطح بزرگتری از جامعه را نیز دارد.

برنامه سال پیش این دبیرستان، مسابقه نجات تخم‌مرغ‌ها و برنامه امسال نیز ساخت و پرتاب موشک‌های کاغذی بود.

مسئول برگزاری این مسابقات که دبیر فیزیک این دبیرستان است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم این مسابقه تا به حال در سطح دانشگاه‌ها اجرا شده است.

سید محمدرضا نجفی که خود پیشنهاد دهنده و طراح برنامه‌های سال پیش بود و امسال نیز این مسابقات را با همکاری گروه فیزیک و همراهی مسئولان دبیرستان طراحی و اجرا کرده است، بیان داشت: این مسابقه بر اساس طراحی آیرودینامیک اجرا می‌شود که علاوه بر جنبه آموزشی، جنبه تفریحی نیز برای دانش‌آموزان داشته است.

 

 

وی ادامه داد: تبدیل کردن کاغذ به یک ماشین پرنده ممکن است که ساده به نظر برسد اما موشک‌های کاغذی از همان اصول پرواز هواپیماها پیروی می‌کنند.

* تفریحاتی که هم جنبه علمی و هم جنبه آموزشی دارد

نجفی خاطر نشان کرد: موشک‌های کاغذی برای ثبت یک رکورد جدید یا طراحی هواپیمای جدید ساخته شده‌اند اما می‌توانند آموزشی جالب و تفریحی هم به حساب بیایند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان شرکت‌کننده به صورت تیم‌های دو نفره اقدام به ساخت موشک کاغذی و شرکت در مسابقه می‌کنند، عنوان کرد: این امر به گسترش ارتباط علمی و روحی و رقابت میان دانش‌آموزان نیز کمک می‌کند.

نجفی به برخی دیگر از اهداف علمی برگزاری مسابقه موشک‌های کاغذی نیز اشاره کرد.

 

 

توسعه آگاهی‌های عمومی دانش‌آموزان از دانش هوافضا، آشنایی مقدماتی آنان با مفاهیم پرتابه و حرکت پرتابی، بررسی سرعت و تاثیر آن بر روند پرتاب موشک و مطالعه تاثیر نیروهای وارده بر موشک از قبیل اصطکاک و نیروی وزن بر پرواز موشک، برخی از اهدافی بود که نجفی برای این مسابقات برشمرد.

در این مسابقات که در دبیرستان 180 نفره امام علی (ع) برگزار شد، 88 نفر در قالب تیم‌های دو نفره شرکت کردند.

بیشترین مسافت پرتاب شده توسط موشک‌های کاغذی در این مسابقه 14 متر و 40 سانتیمتر و کمترین مسافت 20 سانتیمتر بود.

در پایان این مسابقه تیم‌های علی رهنما و محمدمهدی عبدالغفاری، حامد عزیزی و امیرحسین حاتمی‌زاده و محمدصادق حیدری و علی پرهام به عنوان تیم‌های اول تا سوم معرفی شدند.

* ابرکوه نیازمند گسترش برنامه‌های تفریحی است

شهرستان ابرکوه به واسطه کمبود فضاهای تفریحی نیازمند گسترش چنین برنامه‌هایی برای پر کردن اوقات فراغت مردم به ویژه جوانان است.

در این میان قابلیت‌های شهرستان و بهره‌برداری از تجارب فعالیت‌های این‌چنینی که گاهی تنها در سطح محیط‌های آموزشی انجام می‌شود، می‌تواند به گسترش این فعالیت‌ها به صورت عمومی کمک کند.

از دیگر برنامه‌هایی که می‌تواند با کمترین هزینه، شادی را برای مردم به ارمغان بیاورد، اجرای بازی‌های بومی و محلی است که ابرکوه یکی از قطب‌های این نوع از بازی‌ها در سطح کشور به شمار می‌رود و می‌تواند درخشش خوبی در این زمینه داشته باشد.

مسائل گفته شده در این مجال تنها محدود به شهرستانی مانند ابرکوه نمی‌شود و در اقصی نقاط کشور به ویژه مناطقی که از لحاظ کمبود فضاهای تفریحی با مشکل روبرو هستند می‌تواند کاربرد داشته باشد.

معلمان و مدیران مدارس در سطح کوچک، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و سازمان‌های فرهنگی ورزشی شهرداری‌ها در سطح بزرگتر نیز می‌توانند با برگزاری این قبیل مسابقات، شادی را به مردم هدیه کنند.

===================

عکس و گزارش از رحیم میرعظیم

==================


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات