چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۱
 |  28/ مرداد/ 1393 - 1:28
  |   نظرات: بدون نظر
318 بازدید

«استعفاء» یا «بازنشستگی‌های اجباری» به اساتید دانشگاه‌های یزد هم رسید!

شاید هر انتقاد و هر سیاستی در دانشگاه‌های استان را بتوان نادیده گرفت، شاید بتوان انتقاد به نماینده مجلس به دلیل استفاده از حق قانونی خود و امضای استیضاح وزیر علوم، و شاید هر اقدام دیگری را بتوان نادیده گرفت اما در چنین استانی که علم یکی از مهمترین شاخصه‌های این استان است، نمی‌توان «فشار بر اساتید خوب و توانمند دانشگاه برای استعفای اجباری» را قبول کرد!

بحث دانشگاه و اساتید دانشگاه، روند رو به رشد علمی دانشگاه‌ها و موارد مختلف مرتبط با نهادهای علمی کشور، امروز در اکثر محافل به گوش می‌رسد اما این بحث‌ها امروز حاکی از ورود سیاست و احزاب به دانشگاه‌هاست.

هنوز زمان زیادی از تصدی پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط فرجی دانا نگذشته بود که در محافل عمومی و خصوصی، بحث گرایش‌های شدید و تند سیاسی در این وزارت به گوش رسید.

استفاده از عناصر فتنه در پست‌های مهم سازمانی وزارت علوم و دانشگاه‌های مهم کشور، کند شدن و یا تعطیلی روند علمی دانشگاه‌ها و تبدیل شدن این روند به روندی کاملا سیاسی و حزبی، بحث بورسیه‌ها، دانشجویان ستاره‌دار و بسیاری از موارد دیگر، مباحثی است که در این محافل به گوش می‌رسد.

این موارد البته نه فقط در دانشگاه‌های پایتخت کشور بلکه در سراسر کشور به گوش می‌رسد و شاید یکی از دردناک‌ترین مباحثی که می‌توان شاهد آن بود، فشار بر اساتید ارزشی دانشگاه‌ها برای استعفا یا بازنشستگی است.

اساتیدی که هر یک به عنوان عناصر بسیار مهم و تاثیر‌گذار دانشگاه‌ها به حساب می‌آیند و تنها به دلیل اینکه گرایش سیاسی آنها منطبق با گرایش سیاسی حال حاضر وزارت علوم و مدیران و روسای دانشگاه‌ها نیست، مجبور به استعفا می‌شوند.

یزد و دانشگاه‌های یزد هم از این موضوع جدا نیستند، استانی که سال‌های سال است در کشور به عنوان برترین استان علمی کشور شناخته می‌شود، استانی که ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی از آن به عنوان دارالعلم یاد می‌کنند این روزها گریبان‌گیر این تندروی‌های سیاسی در دانشگاه‌ها شده است.

شاید هر انتقاد و هر سیاستی در دانشگاه‌های استان را بتوان نادیده گرفت، شاید بتوان انتقاد به نماینده مجلس به دلیل استفاده از حق قانونی خود و امضای استیضاح وزیر علوم، و شاید هر اقدام دیگری را بتوان نادیده گرفت اما در چنین استانی که علم یکی از مهمترین شاخصه‌های این استان است، نمی‌توان فشار بر اساتید خوب و توانمند دانشگاه برای استعفای اجباری را قبول کرد.

شاید بیان این نکته و تذکر به مسئولین دانشگاه‌های استان یزد به ویژه مسئولان دانشگاه یزد ضروری باشد که هر بنایی بر چندین پایه و ستون استوار است که هر یک از این ستون‌ها در صورتی که با مشکل مواجه شوند، آن بنا کارایی خود را از دست می‌دهد.

موفقیت‌های علمی دانشگاه‌های استان یزد هم به مانند یک بنای با ارزش و مقاوم است اما اگر تعدادی از ستون‌های این بنا که اتفاقا از ستون‌های اصلی ساختمان هم به حساب می‌آیند را نادیده بگیریم، باید چشم بر این همه افتخار بسته و سال‌های آینده به امید کسب رتبه‌های برتر ننشینیم.

این که در نشست خبری رئیس دانشگاه یزد با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان یزد از نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی انتقاد می‌شود که چرا استیضاح وزیر علوم را امضا کرده را، شاید بتوان در موضوعاتی شبیه به همین موضوع پیدا کرد.

چگونه می‌توان ادعا کرد که یک دانشگاه روند رو به رشد علمی خود را به درستی طی می‌کند و با هیچ وقفه‌ای در این روند روبرو نیست در حالی که بر بهترین اساتید این دانشگاه فشار وارد می‌شود تا استعفای اجباری خود را ارائه کنند.

این نکات نه تنها دغدغه اصلی مسئولان و دلسوزان این نظام به حساب می‌آید، بلکه دغدغه یکایک دانشجویان و مردمی است که آینده خود و فرزندانشان برای آنها از اهمیت برخوردار است.

با وجود چنین اقداماتی، جای این گلایه وجود دارد که چرا برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از امضای این استیضاح سرباز زده و خواستار جلوگیری از این روند کاملا اشتباه نشده‌اند؟


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات