جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۳
 |  25/ اردیبهشت/ 1395 - 10:44
  |   نظرات: بدون نظر
444 بازدید

استان یزد با 3 شهر در بین شهرهای نمونه گردشگری شاخص است

فرماندارمیبد گفت: وجود سه شهر نمونه گردشگری تفت و ابرکوه و شهرستان میبد با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی در میان 14 شهر نمونه گردشگری استان یزد را در کشور شاخص کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بفرو به نقل از روابط عمومی فرمانداری میبد، فرماندارمیبد در پنجمین نشست تخصصی فرمانداران و شهرداران و رؤسای میراث فرهنگی 14 شهر نمونه گردشگری که در این شهرستان برگزار شد گفت: یکی از برکاتی که این نشست‌ها به همراه دارد؛ درک متقابل دغدغه‌های مسئولین در اجرای سیاست‌های کلی در توسعه شهرها در مسیر صنعت گردشگری است.

حسین فلاح با تأکید بر امور و مصوبات این نشست افزود: امیدواریم هرچه در این زمینه پیش می‌رویم اقدامات درزمینهٔ معرفی بهتر و پیشبرد اهداف شهرهای نمونه گردشگری در کشور قوی‌تر خود را نشان دهد.

فلاح بابیان اینکه میبد با جمعیتی بالغ‌بر 95 هزار نفر جمعیت در سه بخش و با وسعت 5 هزار و 134 مترمربع به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهرستان استان یزد در 45 کیلومتری مرکز استان واقع‌شده است گفت: این شهر به‌عنوان شهر تاریخی و فرهنگی یکی از محورهای اصلی در حوزه صنایع‌دستی به شمار می‌رود که در چرخه اقتصاد کشور از قرن‌های دور موردتوجه بوده است.

وی با اشاره به پیشینه مردم میبد در صنعت سفال گفت: مردم میبد به دلیل سابقه درخشان در صنعت سفال و سرامیک و جایگاه بالا در کانی‌های غیرفلزی که داشته از سال 67 به‌صورت تخصصی وارد این صنعت شده است به‌طوری‌که در حال حاضر 30 درصد کاشی و سرامیک کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

فرماندارمیبد افزود: پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنایع کاشی و سرامیک و صنایع‌دستی و گردشگری فرصت مناسبی را ایجاد کرده است تا مردم میبد به سمت صنعت گردشگری حرکت کنند.

فلاح با قدردانی از معاون عمرانی استاندار و نگاه شورا و شهرداری و میراث فرهنگی به مقوله میراث فرهنگی در این شهرستان به رونق صنعت گردشگری در شهرستان میبد پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 8 باب تک خانه‌های سنتی قابل اسکان در شهرستان میبد داریم که پذیرای مسافرین و گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به‌جا افتادن صنعت بوم گردی در شهرستان میبد گفت: به حمدالله با اتفاقاتی که بعد از بر جام در روابط بین‌الملل و سیاست‌های دولت او درایت مسئولین استان افتاده است توانسته‌ایم از ظرفیت‌های گردشگری جهانی خوب استفاده کنیم و آمار ما در فروردین‌ماه 94 نزدیک به سه برابر رشد داشته است.

فرماندارمیبد بابیان اینکه شهرستان میبد در بیش از 5 رشته صنایع‌دستی ازجمله زیلو، کار بافی و سفال و سرامیک پیشتاز است گفت: یکی از نمادهای شهرستان میبد خورشید خانم است که این طرح در سال 1976 در نمایشگاه مونیخ آلمان به‌عنوان نقش برتر نمایشگاه معرفی‌شده است و امروز به‌عنوان طرح برند معرفی میبد درروی تولیدات این شهرستان نقش بسته است.

فلاح نارین قلعه را بزرگ‌ترین اثر خشتی جهان عنوان کرد و افزود: در شهرستان میبد تعداد 300 اثر ثبتی در میراث فرهنگی داریم و در 500 هکتار بافت قدیمی و تاریخی این شهرستان هم‌اکنون زندگی جریان دارد.

وی با اشاره به نقش خیرین در احیاء و مرمت بناهای تاریخی گفت: شهرستان میبد به‌عنوان شهر آسیاب‌های آبی هم معروف است و مشارکت خیرین در احیاء بافت‌های تاریخی، آب‌انبارها، آسیاب‌های آبی و تک بناهای اقامتی بسیار اثرگذار بوده است.

فرماندارمیبد بابیان اینکه میبد درگذشته مرکز حکومت آل مظفر در قرن هشتم بوده است به آثار باقی‌مانده از سکه‌های ساسانیان درمیبد هم اشاره داشت و گفت: این پیشینه درخشان جایگاه میبد را به‌خوبی نشان می‌دهد و درواقع می‌توان شهرستان میبد را یک شهر به‌تمام‌معنا کلکسیونی از معماری از دوره‌های مادها، ساسانیان و نوعی از تابلویی از آثار تاریخی عنوان کرد.

فلاح به 17 بلوک و آبادی شهرستان میبد و تنوع آیین زندگی و لهجه‌های شهرستان میبد هم اشاره داشت و افزود: قرار گرفتن شهرستان میبد در مسیر جاده ابریشم ری کرمان و برخورداری از 7 موزه تخصصی خود جایگاه و اهمیت این شهر را از گذشته تاکنون دوچندان کرده است.

فرماندارمیبد خاطرنشان کرد: وجود سه شهر نمونه گردشگری تفت و ابرکوه و شهرستان میبد با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی در میان 14 شهر نمونه گردشگری استان یزد را در کشور شاخص کرده است.

در پایان این نشست فرمانداران و شهرداران و مسئولین میراث فرهنگی عهده نامه‌ای بر روی پوست به‌عنوان نماد توسعه شهرهای نمونه گردشگری امضاء کردند تا با نصب آن در سازمان میراث فرهنگی، این میثاق تا ابد باقی بماند.

همایش1 (1).JPG


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات