پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۱
 |  26/ بهمن/ 1393 - 10:51
  |   نظرات: بدون نظر
341 بازدید

اختصاص یک میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی میبد؛

۱۱شهر و 3 شهرستان کشور به‌عنوان نمونه‌های گردشگری در دولت قبل به تصویب رسیدند که 3‌شهر این مصوبه شامل شهرهای ابرکوه، تفت و میبد در استان یزد قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری بفرو ۱۱شهر و 3 شهرستان کشور به‌عنوان نمونه‌های گردشگری در دولت قبل به تصویب رسیدند که 3‌شهر این مصوبه شامل شهرهای ابرکوه، تفت و میبد در استان یزد قرار دارند.
همشهری نوشت:البته اقدام خاصی در طول این سال‌ها برای شهرهای نمونه گردشگری استان انجام نشده و این شهرها با دیگر شهرهای استان، تفاوتی در حوزه گردشگری پیدا نکرده‎‎اند. به تازگی مدیر کل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری کشور از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار برای تهیه‌ طرح جامع شهرهای نمونه گردشگری خبر داده و امید است با تخصیص این اعتبار، گام‌های اساسی برای بهره‏‏گیری از ظرفیت‌های گردشگری این شهرهای نمونه فراهم شود. تدوین طرح جامع شهرهای نمونه گردشگری و سفرهای نظارتی کارشناسان کارگروه شهرهای گردشگری از اقدامات در نظر گرفته شده برای تحقق اهداف شهرهای نمونه گردشگری است.

دومین بافت تاریخی گسترده استان در ابرکوه
ابركوه، یكی از شهرهای نمونه گردشگری در استان یزد با 500 اثر تاریخی است كه قدمت برخی‌ از این آثار به هزاران سال قبل باز می‏‏گردد و قدیمی‏‏ترین موجود زنده دنیا یعنی سرو 4500‌ساله نیز در این شهر قرار دارد. شهردار ابرکوه با تاکید بر اینکه متأسفانه چرخه کسب و کار در شهرهای گردشگری به خوبی شکل نگرفته است و هنوز کامل نیست، اظهار کرد: صنعت گردشگری از صنایع پاک و سبز است که قطعا توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت.
«محمدحسین حاتمی»، هدف از تعیین شهرهای نمونه گردشگری را بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه این شهرها در حوزه گردشگری خواند و افزود: شهر ابرکوه دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ارزشمندی است و دومین بافت گسترده را بعد از مرکز استان دارد. به گفته این مسئول، در دولت قبل شهرهایی از کشور به عنوان شهرهای نمونه گردشگری انتخاب شدند هرچند که عملا اقدامی در این دولت برای فعال کردن آنها صورت نگرفت ولی در دولت جدید، نگاه ویژه‏‏ای به این شهرها معطوف شده است.

تخصیص نیافتن 4 میلیارد تومان اعتبار گردشگری ابرکوه
شهردار ابرکوه گفت: در انتظار ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی شهرهای نمونه گردشگری هستیم و قرار است که با تدوین دستورالعمل‌هایی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور، شاهد پویا شدن ظرفیت‌های گردشگری این شهرها باشیم.
این مسئول ادامه داد: اقدامات شهرداری در یک سال گذشته برای مرمت و بهسازی بافت تاریخی شهر و بناهای تاریخی نسبت به سال‎‎های قبل بسیار افزایش یافته و طرح‌های بسیاری در دست طراحی و اجرا در حوزه میراث فرهنگی شهرستان است. وی از جمله این اقدامات را بهسازی مسیر دسترسی به سرو 4500 ساله ابرکوه، پیاده روسازی و جداره‌سازی و اجرای نورپردازی محوطه این درخت قدیمی برشمرد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه برای آزادسازی حریم آثار باستانی با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: به عنوان مثال، تور‌های گردشگری داخلی و خارجی شهر ابرکوه نمی‌توانند از «برج گنبد عالی» از نزدیک دیدن کنند و قوانین، دست و پای ما را برای فعال‌سازی بخش خصوصی در این رابطه بسته است.
حاتمی گفت: در دولت گذشته اعتباری حدود 4‌میلیارد تومان برای شهر نمونه گردشگری ابرکوه پیش‏‏بینی شده اما حتی ۱۰۰‌میلیون تومان هم برای آن هزینه نشده و از این رو زیرساخت‌های مورد نیاز دراین رابطه فراهم نشده است.

اختصاص یک میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی میبد
شهردار میبد نیز این شهر را به دلیل بافت قدیم و بناهای ارزشمند تاریخی و همچنین صنایع دستی شاخص این شهرستان از جمله سفال و سرامیک و زیلو، به‌عنوان یکی از شهرهای نمونه گردشگری اعلام کرد. «محمدرضا هدایی» گفت: هدف از این انتخاب تقویت زیرساخت‌ها و فراهم کردن حداقل امکانات برای زیبایی و نوسازی شهر بویژه بافت و بناهای تاریخی است تا زمینه‌های مساعد توسعه صنعت گردشگری فراهم شود.
وی ادامه داد: البته شهرداری میبد با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان، اقداماتی را برای بهسازی و مرمت بافت تاریخی و بناهای ارزشمند شهر انجام داده است. به گفته شهردار میبد، امسال 500‌میلیون تومان اعتبار از شهرداری و 500‌میلیون تومان اعتبار نیز از اداره میراث فرهنگی به این امر اختصاص یافته است. وی با اشاره به اینکه مسیرهای گردشگری نیز در این شهر تعریف شده است، اضافه کرد: در بودجه سال آینده شهرداری میبد نیز 750 میلیون تومان اعتبار در قالب اعتبار بافت تاریخی و فرسوده برای شهر میبد پیش‏‎‎بینی شده است.

ظرفیت‌های شاخص گردشگری طبیعی در تفت
شهردار تفت نیز در این باره عقیده دارد که هیچ یک از شهرستان‌های استان یزد، ظرفیت‌های طبیعی و کوهستانی شهر تفت را ندارند.
«محمدصادق صادقی» افزود: روستاهای ییلاقی و باغ‌های زنده و سرسبز همجوار با سلسله جبال شیرکوه از جمله ظرفیت‌های شاخص گردشگری طبیعی این شهر کوهستانی محسوب می‏‏شود. وی ادامه داد: شهرداری تفت بودجه کافی برای تخصیص ویژه به بافت و بناهای تاریخی و طبیعی ندارد، اما طرح مطالعه بافت تاریخی و فرسوده این شهر در دست تدوین است. وی با اشاره به اینکه شهرهای فاقد عنوان نمونه گردشگری نیز محور گردشگری دارند، از نبود محور گردشگری در شهر تفت خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا قبل از ایام نوروز، محور گردشگر مناسبی برای این شهر تعریف شود و مورد بهره ‏‏برداری قرار گیرد.

نمونه شدن برای هر شهر هزینه‏‏ هایی دارد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این رابطه تصریح کرد: 3 شهر از استان یزد در زمره شهرهای نمونه گردشگری محسوب می‏‏شود که از مصوبات دولت قبل است ولی پیگیری نشده است.
«محمدمهدی شرافت» افزود: به تازگی 2 جلسه در سازمان میراث فرهنگی کشور برای فعال کردن این شهرها با حضور شهرداران و فرمانداران این شهرها برگزار شده است تا ایده‎‎ای برای تبدیل شدن این شهرها به شهرهای نمونه گردشگری ارائه و اجرا شود. وی گفت: کارگروهی مشخص از 2 استان از جمله استان یزد با عضویت معاونان گردشگری ادارات کل میراث فرهنگی استان نیز تشکیل شده است تا ضوابط شهرهای نمونه گردشگری را تعیین کنند. به گفته شرافت، مطالعات این شهرها نیز آغاز شده است چرا که از دیدگاه سازمان میراث فرهنگی کشور، شهرهای نمونه گردشگری باید ویژگی‌های متفاوتی از سایر شهرهای کشور داشته باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان در این مورد افزود: در حال حاضر شهرهای ابرکوه، تفت و میبد ویژگی‌های متمایزی از شهرهای دیگر استان ندارند، از این رو لازم است که با کمک شوراها شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها به سمت انطباق این شهرها با معیارهای شهرهای نمونه گردشگری گام برداشته شود.
وی ادامه داد: در شرایطی که این شهرها، ضابطه ویژه‏‏ای برای این عنوان شهر نمونه گردشگری نداشته باشند، از لیست شهرهای نمونه گردشگری خارج خواهند شد، چرا که نمونه شدن قطعا برای هر شهر هزینه‎‎ای در برخواهد داشت.

تلاش شهرداران 11 شهر نمونه گردشگری کشور
شهرها و شهرستان‌های لاهیجان، ‌رامسر، دماوند، نیشابور، سرعین، میبد، تفت، ابركوه، ‌بسطام، شهمیرزاد و ماهان شهرهای نمونه گردشگری در ایران هستند که در دولت دهم به عنوان ویترین‌های ارائه خدمات گردشگری برگزیده شده‏‏ اند، اما هنوز فاقد تاسیسات این صنعت هستند. البته در دولت یازدهم، شهرداران شهرهای نمونه گردشگری به کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمده‏‏اند تا با همکاری یکدیگر، خدمات و زیرساخت‌های گردشگری را در این شهرها ارتقاء دهند و آنها را به معنای واقعی نمونه کنند.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات