سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۰
سرویس: سیاسی, عمومی
 |  2/ خرداد/ 1393 - 11:35
  |   نظرات: بدون نظر
207 بازدید

نیازمندحماسه‌ای مانند فتح خرمشهر هستیم/ تردیدی ندارم که ملت ایران در موضوع فناوری هسته‌ای به پیروزی خواهد رسید

رئیس‌جمهور گفت: ما در زمینه هسته‌ای هم نه می‌خواهیم بالاتر از حق قانونی طبیعی و روشن خودمان قدمی برداریم و نه خواهیم گذاشت که دشمنان و ابرقدرت‌ها گوشه‌ای از حق ملی ما را زیر پا قرار دهند و بخواهند به ما زور بگویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز(شنبه) در کنگره ملی تجلیل از ایثارگران ویژه شهدای فتح خرمشهر گفت: روز سوم خرداد روز بسیار مهم و خاطره‌انگیز و افتخار‌آفرینی است، آن روزی که دشمن متجاوزانه و ظالمانه و بی‌دلیل به سرزمین ما، به کشور ما، به خاک ایران‌زمین ما حمله و تجاوز کرد روز سختی بود، اما تلخ‌ترین روز، روزی بود که بعد از هفته‌ها و روزها ایستادگی و مقاومت، خبر سقوط خرمشهر به گوش مردم ما رسید. 

وی افزود: عجیب است که خرمشهر هم یادآور تلخ‌ترین روز تاریخ دفاع مقدس است و هم یادآور شیرین‌ترین ساعات و روز ایام فتح دوران دفاع مقدس؛ پیروزی بر دشمن تا دندان مسلح که از سوی همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها پشتیبانی می‌شد توسط ملتی که تنها تکیه‌گاهش خداوند بود. 

روحانی گفت: انواع سلاح‌های شرقی و غربی به سوی دشمن سرازیر می‌شد، دلارهای نفتی برخی از کشورهای منطقه به سوی خزانه افلقیان ارسال می‌شد، همه بندرگاه‌هایشان را به عنوان بندر متجاوزین قرار داده بودند، مدرن‌ترین هواپیماها، هلی‌کوپترها، موشک‌ها، توپخانه‌ها، تانک‌ها، نفربرها، ادوات و انواع تجهیزات و سلاح‌ها را در اختیار دشمن قرار داده بودند اما حتی از دادن یک قطعه یدکی که طبق قرارداد می‌بایست به ما می‌دادند دریغ کردند.

وی افزود: اما ملت بزرگی راه را و مسیر را از راهبر و امام بزرگش دریافت می‌کرد و تکیه گاهش الطاف خداوند و معصومین (ع) بود و با تکیه بر نام فاطمه(س) و علی(ع) و حسین(ع) و علی بن موسی‌الرضا(ع) و همه بزرگان ،‌دین رمز شروع عملیات و تکیه گاه فتح و پیروزی خود قرار می‌داد. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: فرزندان شما در خرمشهر با دست خالی و سلاح سبک در برابر مجهزترین تجهیزات زرهی دشمن با پشتیبانی هلی‌کوپترها و هواپیماها ایستادند، مقاومت کردند و جنگیدند، اگر قدمی آنان را عقب راندند شبانگاه دو مرتبه جای صبح را تصرف کردند و ایستادند و شهید دادند و مجروح دادند، سنگر به سنگر، خانه به خان،ه کوچه به کوچه ایستادند، پشت هر نخلی، پشت هر دیواری، در کنار هر ارتفاع و دامنه‌ای، در میان آب رودخانه و کارون و کناره اروند ایستادند و مقاومت کردند. 

وی اضافه کرد: همه اقوام، همه مذاهب، همه عاشقان این سرزمین، همه فرمانبران، فرمان آن راهبر متقی روشن‌ضمیر، همه آنهایی که راه عدل و راه امام(ره) و راه حق را در زندگی خود برگزیده بودند، همه آنهایی که می‌خواستند به دنیا بگویند دوران زورگویی شما بر ملت‌ها به سر آمده است، همه آنهایی که می‌خواستند به دنیا اعلام کنند که اراده و ایمان بر سلاح و ابزار پیروز می‌شود همه آنهایی که می‌خواستند بگویند ما یک ملت یکپارچه هستیم و از هیچ قدرت و ابرقدرتی هراس نداریم، غرش طوفان‌های دشمن در دل و اراده ما تاثیری نخواهد داشت. 

روحانی ادامه داد: هر چه سختی بیشتر می‌شد اراده‌ها برای مقاومت آهنین‌تر ، صبوری بیشتر در برابر دشمنان، متجاوزان، گرگ صفتان، آنهایی که به کودک رحم نکردند به زن‌ها و بانوان رحم نکردند، حتی به سبزه و درخت هم رخم نکردند، حتی به نخل سر به فلک کشیده هم رحم نکردند به هیچکس و هیچ چیز رحم نکردند.

وی گفت:‌ آنهایی که فکر می‌کردند در ظرف 3 روز نه خرمشهر بلکه خوزستان را در تصرف خود قرار می‌دهند، اما این ملت بزرگ با فرزندان شجاعش از سپاه و ارتش و بسیج و نیروی انتظامی و عشایر و همه قهرمانان و همه آنهایی که به جبهه نبرد شتافتند و رفتند و ایستادگی کردند، آن سنگرسازان بی‌سنگر و همنه مدیرانی که در صحنه ایستادند و مقاومت کردند، آن عالمان، بزرگان و ائمه جمعه‌ای که زیر رگبار گلوله‌ها در سنگر نماز ایستادند و نماز جمعه آبادان را هر هفته به پا داشتند این همه ایستادگی و مقاومت، این همه جسارت برای احقاق حق و در برابر دشمن.

رئیس‌جمهور بیان کرد: من در لحظه سقوط خرمشهر در پایگاه هشتم شکاری در میان خلبان‌های اف- 14 بودم، آن خبر همه را متاثر کرد، خبر بر گونه برخی از تیرپروازان ما اشک جاری ساخت، اما من در سیماها و صورتهای آن‌ها دیدیم اراده مستحکم برای اینکه “خرمشهر به سوی تو خواهیم بود، تو را از چنگال دشمن نجات خواهیم داد، خونین شهر بار دیگر تو را خرمشهر خواهیم ساخت”.

وی گفت: دلاورانی چون جهان آرا و همه فرماندهان، ایثارگران، بسیجیان و همه آنهایی که 19 ماه صبر و تحمل کردند و با برنامه زمینه را برای آزادی خرمشهر آماده ساختند، از همه آن عملیات‌های کوچک و بزرگ تا عملیات سرنوشت‌ساز ثامن الائمه و شکستن حصر آبادان و بعد عملیات مهم بستان و بالاخره سال 61 با پیروزی بزرگ فتح المبین آغاز شد و آن گاه همه چیز اراده‌ها، روحیه‌ها، برنامه‌ها برای بازپس گیری خرمشهر آماده شد، از اردیبهشت کار با رمز “یا علی بن ابی طالب(ع)” آغاز شد؛ با نام امیرالمومنین(ع) مولای متقیان که رمز و راز دلاوری و مردانگی در این سرزمین بوده و هست و خواهد بود، با نام او عملیات بیت المقدس آغاز شد.

رئیس‌جمهور افزود: هدف اصلی و پیروزی بزرگ روزی بود که می‌خواستند دل امام(ره) و ملت را شاد کنند، خود را آماده کردند و این سوم خرداد سال 1361 بود، امکان ندارد که یک ایرانی در جای جای این سرزمین و جهان روز سوم خرداد را به عنوان روز پیروزی بزرگ ملت ایران نداند. روز سوم خرداد روز پیروزی اسلام، ایران و ایمان است، اراده یک ملت نه در برابر افلقیان و بعثیان که در برابر اراده جهانیان است، روزی است که شهد شیرینی پیروزی در کام همه ایرانیان قرار گرفت.

روحانی اضافه کرد: یک بار دیگر خاطرات را مرور کنید، برگردید به ظهر سوم خرداد و عصر سوم خرداد و ببیینید در تهران و همه شهرهای ایران چه خبر بود، صدای بوق ماشین‌ها و چراغ روشن ماشین‌ها و پخش شکلات و شیرینی در همه خیابان ها، کدام چهره بود که شاد نبود.

رئیس‌جمهور گفت: شما خانواده‌های عزیز ایثارگر، خانواده‌های بزرگ شهیدان، جانبازان، آزادگان و همه ایثارگران فرزندان خود را به سوی جبهه‌های نبرد با کمال افتخار فرستادید و جنازه غرق به خون آن‌ها را با دنیایی از فخر در آغوش گرفتید، شما می‌دانستید که فرزندتان برای همیشه جاودانه است، عمر جاودانه تنها از آن شهیدان است و شما نخواستید فرزندانتان عمر 60، 70، 80 سال داشته باشد،شما خواستید فرزندانتان، پدرانتان، عزیزانتان در تاریخ ایران و در تاریخ جهان و در پیشگاه خداوند که “عند ربهم یرزقون” هستند، همواره از نعمت های خدا برخوردار باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: خرمشهر و روز پیروزی ما نباید منحصر به سوم خرداد سال 61 باقی بماند، 32 سال از آن روز گذشته و ما در این جا جمع شدیم و در سراسر ایران یاد آن روز را گرامی می‌داریم، نه آن که تاریخ سه خرداد 61 از یادمان برود که البته باید از یادمان نرود که بالاتر باید سوم خرداد سرمشقی و درسی جاودانه برای ما باشد. 

روحانی گفت: در برابر آن همه ابزار و قدرت‌های جهانی و توطئه‌های منطقه و بین‌المللی، فرزندان شما با اراده و ایمان و با سلاحی اندک و ابزاری محدود توانستند در خرمشهر به پیروزی برسند و حماسه بزرگ را خلق کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته خرمشهر را خدا آزاد کرد، این درست است، مگر می‌شد بدون اراده حق بدون لطق او و حمایت او در برابر جهان پیروز شد؟ این اراده او بود و باز هم اراده حق است که این ملت در برابر همه توطئه‌ها در مقاطع مختلف تاریخی پیروز باشد، چرا این ملت پیروز شد، چون همه مردم در هدف  واحد، هدف مقاومت، ایستادگی در برابر دشمن و آزاد سازی سرزمین و وطن هم رای بودند، هم هدف بودند، هم فکر بودند، همدل بودند، این اولین شرط برای ساختن پیروزی ملی است. 

روحانی افزود: هر روز که می‌خواهیم یک پیروزی بزرگ بیافرینم باید در کنار هم قرار بگیریم، باید هم فکر و هم هدف شویم تا بتوانیم پیروز شویم.

وی اضافه کرد: آزادی خرمشهر به عنوان یک موضوع ملی برای تمام ملت ایران بود، هیچکس نبود که در این جا تردیدی داشته باشد که باید خرمشهر به دامن این ملت برگردد، مسلمان و ارمنی و کلیمی و زرتشتی و همه اقوام و همه گروه‌ها و همه مذاهب و شیعه و سنی، فرق نمی‌کرد، یک هدف ملی برای همه ملت ایران و اگر بخواهیم پیروزی خرمشهر را در تاریخ کشور تکرار کنیم باز هم باید آرمان‌هایمان به صورت ملی باشد خواست عمومی همه.

رئیس قوه مجریه گفت: برای پیروزی در خرمشهر همه دست به دست هم دادیم، همه کنار هم قرار داشتیم، همه وسایل و امکانات هر کس در توان خودش برای رسیدن به پیروزی آماده کرد، می‌دانستیم ملزومات حرکت بزرگ ملی برای پیروزی بزرگ چیست.

وی افزود: هر کجا اگر همه با هم، هم آوا ، هم صدا و متحد شویم و دست به دست هم دهیم تردیدی نداشته باشیم که پیروزی خرمشهر را دوباره و سه باره و ده باره می‌آفرینیم، تنها آزادی خرمشهر 61 نیست، ما باید در برابر توطئه‌های بیگانگان و برای دست یابی به اهداف ملی هر سال و هر ماه خرمشهری جدید بسازیم، خرمشهر یعنی شهر آرمان، باید شهر آرمانمان را خرم کنیم و از دست دیگران نجات دهیم و بسازیم و آباد کنیم. 

روحانی اضافه کرد: فتح خرمشهر تنها دستیابی و فتح خاک نبود بلکه دستیابی به ارزش‌های والای یک ملت مومن و سرافراز ایران عزیز بود، ما در زمینه خرمشهر به دنیا اعلام کردیم نه یک وجب خاک دیگران را می‌خواهیم تصرف کنیم و نه خواهیم گذاشت یک کف دست از خاک سرزمین ما در تصرف متجاوزین باقی بماند.

وی بیان کرد: همان طور که در خرمشهر با راهبری امام(ره) و با اتحاد و ایستادگی و ایثار پیروز شدیم، امروز هم  با راهبری رهبر فرهیخته و معظم انقلاب و با وحدت و اتحاد و همدلی در اهداف ملی‌مان پیروز خواهیم شد.

رئیس جمهور افزود: ما در زمینه هسته‌ای هم نه می‌خواهیم بالاتر از حق قانونی طبیعی و روشن خودمان قدمی برداریم و نه خواهیم گذاشت که دشمنان و ابرقدرت‌ها گوشه‌ای از حق ملی ما را زیر پا قرار دهند و بخواهند به ما زور بگویند،‌ ما گفته‌ایم و می‌گوییم و خواهیم گفت در پی فناوری صلح آمیز بوده و هستیم.

روحانی اضافه کرد: اگر دیروز فرزندان بسیجی، سپاهی ارتشی، عشایر، نیروی انتظامی و همه و همه در صحنه مقاومت و مبارزه برای پیروزی بودند، امروز هم فرزندان انقلابی شما در صحنه دیپلماسی برای به دست آوردن پیروزیهای دیگر همانند پیروزی خرمشهر ایستادگی، مقاومت صبوری و فداکاری خواهند کرد. 

وی افزود: ما باید پیروزی خرمشهر را در تاریخ‌مان دوباره و سه باره و ده‌ باره و صد باره تکرار کنیم و تردیدی ندارم که ملت ایران در موضوع فناوری هسته‌ای در برابر فشار دیگران به پیروزی خواهد رسید.

رئیس جمهور گفت: ما با حفظ حقوق قانونی و ملی خودمان با منطق و استدلال در برابر قدرت‌هایی که به عنوان 1+5 در برابر ما هستند قدم به قدم به پیش خواهیم رسید تا هم زنجیرهای تحریم را بگسلیم و برای همیشه کنار بگذاریم و هم فناوری صلح آمیز هسته‌ای خودمان را برای همیشه برای اهداف صلح آمیز ادامه دهیم.

وی ادامه داد: خرمشهر دوم ما فقط همین نیست، ما باید به توسعه ملی همانند کشورهای توسعه یافته در زمینه انواع فناوری‌ها در زمینه رفاه اجتماعی، توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی دست پیدا کنیم، توسعه به عنوان هدف در چشم انداز 20 ساله ما از طرف رهبر معظم انقلاب تعیین شده است، گرچه حدود 10 سال از این سند تقریبا گذشته است، اما 10 سال دیگر پیش رو داریم، اگر همه کمربند همت را محکم ببیندیم ما در 10 سال پیش رو عقب ماندگی قبلی و گذشته را جبران خواهیم کرد.

روحانی اظهارداشت:‌ ما در دو مرحله باید حرکت کنیم و موانع را از پیش پا باید برداریم، مقررات دست و پا گیر و مشکلات در توسعه در داخل سرزمین را ما باید کنار بگذاریم، ما باید در روابط خارجی معضلات را کنار بگذاریم، ما باید جلوی فساد ایستادگی کنیم و زمینه را برای رشد آماده کنیم، ما موانع را باید کنار بزنیم و متحدانه برای یک خیزش بزرگ آماده شویم، ما به حول قوه الهی در دولت یازدهم در هر دو زمینه قدم برخواهیم داشت. 

رئیس جمهور افزود: با کمک همه ملت ایران به ویژه خانواده‌های ایثارگر و عزیزمان به ویژه نیروهایی که در مبارزه و جنگ از کشور دفاع کردند، امروز هم باید در صحنه اقتصاد و سیاست و توسعه ملی در خط جلو خود را آماده کنند، همه بسیجیان، ارتشیان و سپاهیان و همه ملت ایران خود را برای یک خیزش بزرگ آماده کنیم، ما نیاز به حماسه دیگر چون حماسه خرمشهر داریم، ما باید در توسعه این کشور را همان طور که در خرمشهر روز غرور ملی ما بود در پیروزی های فنی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیز باید روزهای غرور ملی را بسازیم، با عزم ملی با مدیریت جهادی، امسال سالی است که باید با مدیریت جهادی جرکت کنیم و همه مردم با عزم ملی قدم‌ها و گام‌ها را به پیش بگذارند. 

وی گفت: ما در این دولت به حول و قوه الهی بر غول تورم و بر غول رکود پیروز خواهیم شد، ما با کمک شما مردم راه اشتغال جوانان را به عنوان یک هدف مهم باز خواهیم کرد، ما زمینه را برای رشد در زمینه‌های مختلف در همین سال جاری ان‌شاءالله در نفت و گاز، در راه و بنادر ، در زمینه کشاورزی و خود کفایی مواد غذایی، در رونق در زمینه اقتصادی، در اخلاق و فرهنگ که به عنوان یک هدف بسیار مهم برای همه ملت ما مطرح است، در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی اولین قدم‌ها را در همین سال 93 برخواهیم داشت.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: خرمشهر آینده ما، توسعه همه‌جانبه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است، ما با رشد اخلاق  و معنویت در کنار رفاه و بهبود معیشت و حرکت به سمت مرز علم و فناوری، ان شاءالله خرمشهرهای جدیدی را در آغوش خواهیم کشید و پیروزی‌های جدید را نصیب ملت ایران خواهیم کرد. 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات