پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۹
 |  3/ دی/ 1397 - 5:20
  |   نظرات: بدون نظر
66 بازدید

نگرانی دانشگاهیان از تصویب طرح استانی شدن انتخابات

با این طرح مناطق محروم فراموش می‌شوند


به گزارش پایگاه خبری بفرو؛ به نقل از خبرگزاری فارس با مطرح شدن مجدد طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی بسیاری از دانشگاهیان و فعالان دانشجویی در روزهای اخیر به گفت وگو درباره این طرح پرداخته و این نگرانی برای بسیاری از دانشگاهیان ایجاد شده که اجرای چنین طرحی مشکلات زیادی را برای مردم در زمان انتخابات و حتی بعد از آن ایجاد خواهد کرد.

* با استانی شدن انتخابات مناطق محروم قطعا فراموش خواهند شد

قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه در زمانی که به عنوان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حضور داشت با این طرح مخالفت کرد و گفت: وقتی شما انتخابات را استانی می‌کنید آیا اندیشیده‌اید که افراد برای بدست آوردن رای استان چه کارهایی باید انجام دهند؟ متاسفانه در کشور ما احزاب با پایه و خاستگاه مدنی که از دل مردم سرچشمه گرفته باشد وجود ندارد بسیاری از احزاب در کشور ما با آمدن دولت شکل گرفتند و با افول دولت شعله چراغ آن ها نیز پایین آمده است. 

جعفری ادامه داد: در چنین شرایطی اگر کسی بخواهد در استانی رای بیاورد یا باید وابستگی به گروه هایی که نفوذ دارند داشته باشد و یا باید به کسانی که سرمایه دارند و می توانند برای او تبلیغات اساسی راه بیندازند بپوندند که نتیجه آن این می شود که یک شرکت تبلیغاتی بگوید به فلانی رای بدهید و فلان جایزه را ببرید که این به نفع ملت نخواهد بود. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: با استانی شدن انتخابات مناطق محروم قطعا فراموش خواهند شد.

* طرح استانی شدن انتخابات باعث ایجاد گسل‌های قومیتی و مذهبی خواهد شد

میلاد چهاردولی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور هم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در این رابطه گفت: با اجرای این طرح فرآیند قانون گذاری به صورت تخصصی و حرفه ای صورت نمی پذیرد. نسخه اصلاحی برای علاج این مشکلات هر چند اثرات مثبتی مترتب است اما اشکالات و تبعات بسیار قابل توجهی هم دارد. از جمله ایجاد گسل‌های قومیتی و مذهبی در بعضی از استانها به صورتی که رای اول آن حوزه انتخابیه ؛ منتخب حوزه مربوطه نشود.

چهاردولی افزود: مطلب مهم دیگر این است که بوم سیاسی مرکز استان که جمعیت و اثرگذاری بیشتری دارد، به کل استان تزریق شده و ضمن از بین بردن تنوع نگرش های سیاسی و تخصصی  یک قطب قدرتمند و انحصار سیاسی در استان درست می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین رای آوری در کل استان به ویژه در مرکز استان هم متاسفانه در شرایط موجود کشور مساوی با پرداخت هزینه های هنگفت تبلیغاتی است و هر کسی که سرمایه دار است یا با سرمایه داران همکاری دارد می تواند نماینده مجلس بشود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اظهار داشت: از طرفی با کاهش التزام نماینده که از استان و مرکز استان رای تعیین کننده را گرفته است رسیدگی به مشکلات مردم علی الخصوص محرومین و مستضعفین که شاید تنها نقطه اتکا ایشان نماینده مجلس شان است، چه می‌شود؟! بروکراسی سنگین و غیراصولی حاکم بر کشور باعث درماندگی ایشان نمی‌شود.

چهاردولی تصریح کرد: اگر اصلاحی در باب قانون انتخابات بناست صورت پذیرد که اصل این اصلاح ضروری است؛ باید نسبت به پیاده شدن سیاست های کلی رهبری در قوانین اقدام کرد. معضل همیشگی عدم شفافیت منابع مالی تبلیغات کجا باید لحاظ شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد جوانب این طرح آنچنان که باید و شاید مورد بررسی قرار نگرفته و یا حداقل در جوامع نخبگانی و دانشگاهی کشور مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است. لذا از نمایندگان محترم تقاضا داریم بررسی و رای گیری این طرح را  به تعویق انداخته تا با حجت تمام و کمال عقلی و تخصصی و رعایت شرایط امروز کشور تصمیم گیری کنند.

* استانی شدن انتخابات به منافع ملی آسیب جدی می‌زند

پیام مرادی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در گفت‌وگو با فارس، گفت: این طرح اشکالات متعددی دارد که معتقدیم به منافع ملی آسیب جدی می‌زند.

 دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: این طرح قطعاً به کاهش مشارکت مردم منجر خواهد شد، به جهت اینکه معمولاً در شهرستان‌های کوچک نظر خودشان را کمتر در تصمیمات حاکمیتی دخیل می‌بینند و ضمن اینکه کاهش مشارکت مردمی خواهیم داشت، نقش مردم در اداره حکومت گمرنک خواهد شد.

این فعال دانشجویی یادآور شد: این طرح گسل‌های قومیتی و مذهبی را به شدت تحریک می‌کند، این طرح به افزایش اثر پول و لابی‌گری‌های سیاسی کمک می‌کند و منطبق با هیچ تجربه جهانی نیست.

وی گفت: آسیب‌شناسی اصلی که منجر شده به ایجاد چنین طرحی اصولاً با این اجرای این طرح آن آسیب‌شناسی رفع نخواهد شد. یعنی برخی طراحان معتقدند سطح توانمندی‌ها و دغدغه‌های نمایندگان باید بالاتر بیاید ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین اتفاقی رخ دهد و این طرح لزوماً معنایش این نیست که باعث چنین اتفاقی خواهد شد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: به اعتقاد ما با این طرح مجلس از نظر کارشناسی هم ضعیف‌تر خواهد شد چون ممکن است دیگر توانمندی‌های فردی دیده نشود بلکه قدرت لابی‌گری اثرگذار است،

وی اضافه کرد: قانون انتخابات مجلس اشکالات اساسی و نیاز به تغییرات جدی دارد و باید اشکال واقعی و اصلی را تشخیص داد که ما اشکال اصلی را در حذف مطلق اقلیت یعنی گروه بازنده می‌دانیم در حالیکه در کشورهای دیگر این مشکل حل شده است. از طرفی فضا به شدت رادیکال و دو قطبی‌های غیرواقعی می‌شود.

* کنایه دبیر سیاسی  اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به علی لاریجانی!

سید علی صالح پور دبیر سیاسی  اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم با انتقاد از افراد سودجویی که از این طرح به دنبال منافع مالی خود هستند، تاکید کرد: فیلم علی لاریجانی و مجلس به قسمت انتخابات استانی رسیده و اگر تصویب شود باید منتظر این باشیم که مثلا هزینه ورودی مجلس ۲میلیارد تومان شود!

*  آقایان مردم سالاری چیز بی ارزشی برای جمهوری اسلامی نیست!

اسماعیل کوهی مقدم‏ دبیر سابق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت هم در این رابطه گفته است: این تغییر یک تغییر عادی نیست و می‌تواند اثرات اجتماعی بسیار زیادی را ایجاد کند و احساس مشارکت مردم در اتخاذ تصمیمات کشوری را تحت تاثیر قرار دهد و این یعنی جابه جایی یک پارامتر مهم در مردم سالاری. آقایان مردم سالاری چیز بی ارزشی برای جمهوری اسلامی نیست!

*  این طرح مجلس را به مراتب ناکارآمدتر و خطرناک تر خواهد کرد

محمد امین سلیمی دبیر سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور هم با خطرناک خواندن این طرح، دانشجویان فعال را برای نظارت برعملکرد نمایندگان شهر خود فراخواند و تاکید کرد: از ماه ها قبل نگران طرح استانی شدن انتخابات بودیم ولی اطلاع موثق داشتیم که طرح از دستور کار خارج شده ولی متوجه شدیم به صورت ناگهانی در دستور کار قرار گرفته فعالان دانشگاهی نمایندگان شهر خود را دریابند این طرح مجلس را به مراتب ناکارآمدتر و خطرناک تر خواهد کرد.

* سیستم جدید برای انتخابات مجلس باید مشوق بلوغ سیاسی باشد، نه منادی سرخوردگی برای مردم

سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت هم در این رابطه می‌گوید: در نظام مردمسالاری، انتخابات، نه نردبان قدرت افراد که باید ابزاری برای بلوغ سیاسی، آگاهی، مشارکت و مطالبه شهروندان باشد؛ پس اگر سیستم جدیدی برای انتخابات طرح می‌شود باید مشوق بلوغ سیاسی باشد، نه منادی سرخوردگی برای مردم.

عاقلی تاکید می‌کند: این روند حجم پاسخگویی نماینده مجلس به مردمی که او را انتخاب کرده اند کم می‌کند چراکه می‌داند آن که در انتها او را به مجلس می‌فرستد مردم شهرش نیستند بلکه باند‌های استانی ثروت و قدرت هستند که زیر نقابِ تحزب در سطح استان بازی انتخاباتی راه می‌اندازند؛ بنابراین امید به اصلاح ساختار حزبی با یک تغییر در روند انتخابات امیدِ واهی محسوب می‌شود و برای اصلاح تحزب در کشور در ابتدا باید برای تغییر فرهنگ سیاسی و فهم رقابت سیاسی سالم تلاش کنیم.

وی ادامه می‌دهد: مشخص است که سیستم موجود کارآمدی لازم برای پیشبرد فضای سیاسیِ کشور را ندارد، اما راه حلی که قرار است تا چند سال روند مشارکت سیاسی را سامان بدهد نباید حداقلی و باعجله تنظیم شده باشد چرا که تحولی سرنوشت ساز را رقم می‌زند. در نتیجه لازم است مجلس بجای تصویب عجولانه، این موضوع را وارد بدنه کارشناسی کشور کرده تا با رویکرد‌های مختلف علمی، مدنی و حتی سیاسی بررسی شود و از ماحصل این تضارب آرا به طرحی جامع‌تر و منطقی برسد که نتیجه پژوهش و نظرات متنوع و کارشناسی شده باشد.

* استانی شدن انتخابات موجب نارضایتی مردم و حتی ایجاد ناآرامی خواهد شد

امیر محمد زارعی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین هم با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته است: با استانی شدن انتخابات تعیین کننده اصلی نمایندگان یک استان، رای مرکز استان خواهد بود. اگر چه نامزد‌ها باید ۲۰ درصد رای حوزه‌های انتخابی خود را بدست آورند، اما در همان حوزه انتخابی کسی پیروز می‌شود که بیشترین تعداد رای استان را آورده باشد.

زارعی تاکید کرده است: با توجه به اینکه در بسیاری از استان‌ها بالاخص استان‌هایی که مرکز استان جزو کلانشهرها است قریب به ۵۰ درصد جمعیت استان در مرکز استان زندگی می‌کنند، رای مرکز استان و گرایش سیاسی یا مذهبی یا قومی مرکز استان تعیین کننده کل نمایندگان استان خواهد شد. 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی (ره) تصریح کرد: این طرح ضمن حذف اقلیت، باعث ایجاد انحصار سیاسی در بین ۲ جناح موجود کشور هم می‌شود. هیچ فرد مستقلی امکان رای آوری در این سیستم را نخواهد داشت. هیچ جریان جدیدی هم امکان انتخاب شدن درشهر‌ها را پیدا نخواهد کرد.

زارعی اظهار کرد: وقتی مردم در یک حوزه انتخابی به یک فردی بیشتر رای می‌دهند، اما از آن حوزه انتخابی فرد دیگری به پشتیبانی رای مرکز استان انتخاب می‌شود واضح است که باعث ایجاد نارضایتی شدید در مردم آن منطقه می‌شود. ضمن اینکه انگیزه حضور مردم برای مشارکت در انتخابات را هم کاهش خواهد داد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی (ره) یادآور شد: هیچ دور از انتظار نیست که شدت این نارضایتی در برخی حوزه‌های انتخابی به نا آرامی کشیده شود. خصوصا در مناطقی که مردم حوزه انتخابی در استان خود در اقلیتی مذهبی یا قومی هستند و فردی را انتخاب کرده اند، اما به پشتوانه جریان غالب در مرکز استان فردی با رای کمتر انتخاب شده است.

زارعی خاطرنشان کرد: با استانی شدن انتخابات در بازه زمانی محدود تبلیغات، معلوم است که مردم هیچ شناختی از افرادی که قراراست به آن‌ها رای بدهند ندارند. مشخص است که در این طرح تاثیر پول در انتخاب شدن نامزد‌ها افزایش میابد. هیچ فرد واجد صلاحیتی توان پرداخت چنین هزینه‌های انتخاباتی‌ای را نخواهد داشت. بدیهی است با این طرح، تاثیر پول در انتخابات افزایش میاید.

* تصویب طرح استانی شدن انتخابات به کارآمدی مجلس خدشه اساسی وارد خواهد کرد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در نامه ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار از دستور کار خارج شدن طرح استانی شدن انتخابات شدند.

این تشکل دانشجویی با اشاره به ایرادات این طرح در بخشی از نامه خود اعلام کرد: سرانجام تصویب طرح مذکور جز عدم و یا کاهش رسیدگی مطلوب به امور پیامد دیگری نخواهد داشت و انتظار جنبش دانشجویی و ملت شریف ایران تصویب طرح‌هایی هست که مشکلات مردم را کاهش دهند نه مطرح شدن طرح‌هایی که موجب علاوه بر ایجاد هزینه‌های زیاد مادی ، مشکلاتی نیز به مشکلات مردم اضافه نماید.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات