جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۳
 |  5/ خرداد/ 1393 - 8:27
  |   نظرات: بدون نظر
298 بازدید

موافقت وزیر نیرو با انتقال آب خلیج فارس به یزد

وی با صدور دستور تخصیص انتقال آب به میزان ۵۰۰ میلیون مترمکعب از آب خلیج فارس به یزد، افزود: ۱۲ حلقه چاه جدید نیز برای تامین آب یزد حفر شود که بودجه آن نیز از وزارت نیرو تامین می‌شود.

وزیر نیرو در دیدار با رییس مجمع نمایندگان استان یزد با توجه به بحران جدی آب در یزد با اختصاص ۵۰۰ میلیون متر مکعب از آب خلیج‌فارس موافقت و در این مورد دستور لازم را صادر کرد.
به گزارش ایسنا، “حمید چیت‌چیان” در دیدار با “محمدصالح جوکار” نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و کفیل نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی، پس از استماع سخنان جوکار در مورد بحران جدی آب در استان یزد، گفت: استان یزد جزو استان‌های بحرانی از لحاظ منابع آبی است و توجه به تامین آب در کوتاه مدت و درازمدت برای استان یزد به شدت ضروری است.

وی با صدور دستور تخصیص انتقال آب به میزان ۵۰۰ میلیون مترمکعب از آب خلیج فارس به یزد، افزود: ۱۲ حلقه چاه جدید نیز برای تامین آب یزد حفر شود که بودجه آن نیز از وزارت نیرو تامین می‌شود.

چیت‌چیان همچنین راهکارهای تامین بودجه برای خط دوم انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری را مورد بررسی قرار داد و گفت: با توجه به برآورد هزینه‌ای بالغ بر دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان برای عملیات اجرایی خط دوم و این که بودجه‌های پیش بینی شده در قانون بودجه، پاسخگوی هزینه‌ها نخواهد بود، ورق‌های فولادی مورد نیاز برای ساخت لوله‌های انتقال از طریق فاینانس تامین شود.

“محمدصالح جوکار” نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از وزیر نیرو به خاطر توجه به تامین آب آستان یزد و دستورها و تصمیمات اتخاذ شده در این مورد، گفت: یزد ۱۷ سال متوالی در خشکسالی به سر برده، ضمن این که سطح آب‌های زیرزمینی یزد نیز به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: خشکیدن قنات‌ها و آلودگی برخی از چاه‌های آب آشامیدنی و تخلیه برخی روستاها به دلیل بحران آب، وضعیت استان را بسیار بحرانی کرده است.

رییس مجمع نمایندگان استان یزد ادامه داد: امروز یزد با بحران جدی آب روبروست و در صورت عدم برنامه‌ریزی اساسی، در آینده شاهد چالش‌های اساسی برای استان و مردم خواهیم بود.

جوکار افزود: با توجه به عدم تامین و تخصیص کامل آب انتقالی از اصفهان و پایین بودن کیفیت آب چاه‌های موجود همچنین فرسودگی بالای شبکه‌های داخل شهری و پایین بودن ظرفیت مخزن ذخائر آب، آب شرب یزد در تابستان امسال وضعیتی بحرانی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در صورت عدم اقدام اساسی در تابستان امسال، با بحران جدی در رابطه با آب روبه رو خواهیم شد زیرا هم‌اکنون نیز در برخی مناطق با قطعی آب روبرو هستیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به اینکه توسعه استان یزد در گروی تامین آب مورد نیاز است، به دلیل کمبود آب، سرمایه‌گذاری در برخی صنایع نزدیک به صفر است و این روند می‌تواند توسعه استان را به طور کامل سد کند و بر همین اساس تامین و انتقال آب پایدار برابر نیازهای چشم‌انداز ۲۰ ساله استان یزد از ضرورت‌های اساسی است.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات