پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۱
 |  28/ خرداد/ 1394 - 6:45
  |   نظرات: بدون نظر
311 بازدید

لیست۲۳نفره بازجویی‌ هسته‌ای به۱۵نفر کاهش یافت/اسامی مرتبط به دانشمندان هسته‌ای است

نماینده مردم یزد و اشکذر وعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرف آمریکایی فهرست ۲۳ نفره‌ای را برای مصاحبه داده بودند که پس از آنکه رهبری نظام اعلام‌کردند که اجازه مصاحبه با دانشمندان خود را نمی‌دهیم، خواستار مصاحبه با ۱۵ نفر شدند.

محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم  گفت: طرف آمریکایی فهرست 23 نفره‌ای را برای مصاحبه داده بودند که پس از آنکه رهبری نظام اعلام‌کردند که اجازه مصاحبه با دانشمندان خود را نمی‌دهیم، در دور بعدی مذاکرات، خواستار مصاحبه با 15 نفر شدند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس افزود:‌ این لیست 15 نفره نیز رد شد و ما هرگز زیر بار زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها نخواهیم رفت و هرگز حاضر به مصاحبه آنها با دانشمندان خود نمی‌شویم.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان افزود: امریکایی‌ها دو موضوع را مطرح کردند، اول مصاحبه و بازجویی از دانشمندان و مرتبطین هسته‌ای و دوم دسترسی به مراکز نظامی و دفاعی که هر دوی اینها رد شد.
جوکار درباره طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران که فوریت آن روز گذشته به تصویب نمایندگان در صحن علنی رسید، گفت: بند اول آن تحریم هاست که کلیه تحریم‌ها در روز توافق به‌طور کامل و یکپارچه لغو شود. این موضوع هم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است که فرمودند: لغو تحریم ها جزو توافق است نه نتیجه توافق.
رئیس کمیته بسیج مجلس تأکید کرد: آنها نباید رفع تحریم‌ها را به اجرای تعهدات ایران موکول کنند؛ چرا که ما به طرف غربی اعتمادی نداریم.
جوکار درخصوص نکته دوم درباره طرح الزام دولت گفت: آژانس تنها می‌تواند به سایت‌های هسته‌ای به‌صورت متعارف دسترسی داشته باشد، سایت‌های غیر‌هسته‌ای، اسناد، مدارک و مصاحبه با دانشمندان ممنوع است.
به گفته نماینده مردم یزد در مجلس، بحث سوم طرح  نیز هیچ‌گونه مانعی در مسیر تحقیق و توسعه پذیرفته شده نیست و باید بر اساس شاخص‌های  شورای عالی امنیت ملی ادامه یابد.
وی با اشاره به حمایت خارق‌العاده نمایندگان از طرح الزام گفت: هفته آینده به صحن می‌آید و پس از پیشنهادات نمایندگان نهایتاً رأی‌گیری می‌شود.

شایان ذکر است؛‌ روز گذشته در صحن علنی مجلس نمایندگان با اکثریت آراء تغییر دستور طرح “الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ایران” موافقت کردند.

بر این اساس این طرح جدید مجلس هفته آینده به تصویب مجلس خواهد رسید تا دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان را ممنوع کند.

گفتنی است؛ مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس هم چندی پیش اعلام کرده بود، در لیست 23 نفره بازجویی‌های هسته ای اسامی فرماندهان نظامی کشور دیده می‌شود.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات