پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۵
 |  31/ اردیبهشت/ 1393 - 9:24
  |   نظرات: بدون نظر
249 بازدید

طرف‌های مذاکره کننده با ایران اراده کافی داشته باشند، مسائل قابل حل است

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران و بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیایی (سیکا) با یکدیگر دیدار و در خصوص مهمترین مسایل و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و راهکارهای برون‌رفت جامعه جهانی از مشکلات، به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران و بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیایی (سیکا) با یکدیگر دیدار و در خصوص مهمترین مسایل و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و راهکارهای برون‌رفت جامعه جهانی از مشکلات، به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند. 

• ایران نسبت به مسایل منطقه بویژه سوریه نگرانی دارد 

دكتر حسن روحانی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با دبیر کل سازمان ملل متحد و آرزوی موفقیت برای وی در فعالیت‌های سخت و پیچیده بین‌المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به مسایل منطقه بویژه موضوع سوریه نگرانی دارد. 

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز دیگر کشورهای منطقه نظیر عراق، لبنان، مصر و لیبی نیز با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه هستند، گفت: معتقدیم برای حل مشکلات و معضلات، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باید دست به دست هم داده و با تروریسم مبارزه کنند. 

دکتر روحانی با بیان اینکه میان دولتی که رفتار خشونت‌آمیز دارد با یک گروه تروریستی تفاوت مهمی وجود دارد، گفت: بالاخره قدرتی که در کشوری حاکم است جدای از اینکه رفتاری عادلانه داشته باشد، دارای مبنا و اساسی است و این با یک گروه تروریستی که هیچ مبنا و پایه‌ای ندارد و کار آن تنها کشتن انسانهاست متفاوت است و اگر همه کشورها در مقام عمل این تفاوت را بپذیرند، در مسیر حل مشکلات قدمی رو به جلو برداشته‌ایم. 

رییس‌جمهوری افزود: در مسأله سوریه همگان باید بپذیرند که مشکل این کشور از طریق راهکارهای نظامی و تقویت گروه‌های تروریستی حل نمی‌شود، اما متأسفانه امروز برخی کشورها برخلاف آنچه در ظاهر می‌گویند، حامی تروریست‌ها بوده و به آنان کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کنند. 

• تعلیق انتخابات سوریه در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست 

دکتر روحانی با اشاره به برخی پیشنهادها مبنی بر تعویق زمان انتخابات در سوریه گفت: معتقدم تعلیق انتخابات در شرایط فعلی امکان‌پذیر نبوده و اگر در راستای ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات در آرامش تلاش کنیم شاید بتوان انتخاباتی سالم را در این کشور برگزار کرد. 
رییس‌جمهوری با اشاره به ضرورت ارائه کمک‌های انسانی شامل مواد غذایی و دارویی به مردم سوریه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک‌های نوع‌دوستانه دیگر کشورها به سوریه تأکید کرد. 

• مقابله با افراطی‌گری و تروریزم، نیازمند مشارکت و اقدام همگانی است 

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خشونت و افراطی‌گری را به عنوان معضلی بزرگ در منطقه دانست و خاطر نشان کرد: مقابله با افراطی‌گری و تروریسم، نیازمند مشارکت و اقدام همگانی است. 

رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، «مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری»، خواستار برنامه‌ریزی دبیرخانه سازمان ملل در جهت عملیاتی شدن این پیشنهاد شد. 

• ما می‌خواهیم مقررات بین‌المللی برای همگان رعایت شود 

دکتر روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای بر حل و فصل مسایل در چارچوب مقررات بین‌المللی اهتمام دارد، تصریح کرد: ما می‌خواهیم مقررات بین‌المللی برای همگان رعایت شود و اگر طرف‌های مذاکره‌کننده ایران نیز اراده کافی برای حل و فصل مسایل داشته باشند، معتقدیم طی ماه‌های پیش رو قابل حل و فصل خواهد بود. 

رییس‌جمهوری افزود: مطمئناً حل و فصل مسأله هسته‌ای ایران در مذاکرات به نفع دو طرف خواهد بود. 

• سازمان ملل آماده همکاری با ایران در مسیر حذف افراطی‌گری از جهان است 

بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار ضمن خوشحالی از ملاقات مجدد با دکتر روحانی به حضور تأثیرگذار وی در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل اشاره و خطاب به رییس‌ جمهوری تصریح کرد:‌ شما با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، چهره و عقبه خوبی را از خود در آمریکا و سازمان ملل برجای گذاشته‌اید. 

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تشدید نگرانی‌ها در خصوص مسأله سوریه در جامعه بین‌المللی و ضرورت جلوگیری از بحران انسانی در این کشور، خواستار حمایت و نقش تأثیرگذار ایران برای حل و فصل مسأله سوریه شد. 

وی همچنین از آمادگی کشورمان برای تسهیل در ارسال و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه تقدیر کرد. 

بان پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری را بسیار مناسب توصیف و خاطر نشان کرد: امروز افراطی گری و خشونت باعث شده تا بی‌ثباتی در جهان افزایش یابد که در این راستا سازمان ملل متحد آماده همکاری با ایران و دیگر کشورها در مسیر حذف خشونت و افراطی‌گری از جهان است. 

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین در خصوص مذاکرات ایران با ۱+۵ نیز اظهار داشت: امروز با وجود تمامی مسایل حساس و مشکلات خوشحالیم که مذاکرات روند بسیار خوبی را طی می‌کند.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات