جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۸
سرویس: سیاسی, عمومی
 |  22/ اردیبهشت/ 1393 - 4:07
  |   نظرات: بدون نظر
218 بازدید

شکست راهبردهای غربی، عربی، صهیونیستی در سوریه، عراق و لبنان انعکاس اندیشه‌های دفاعی رهبری است

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی گفت: شکست راهبردهای غربی، عربی و رژیم صهیونیستی در تحولات فعلی منطقه به خصوص در سوریه، عراق و لبنان را باید ناشی از انعکاس اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب بدانیم.

سردار سرلشکر یحیی رحیم‌صفوی مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی در دومین همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای (مدظله) که به همت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دانشگاه صنعتی مالک اشتر (ع) برگزار شد، اظهار داشت: هدف اساسی و غیر قابل تغییر هر حکومتی حفظ بقای ملی، نظام سیاسی، استقلال و تمامیت ارضی و سرزمینی یک کشور، منافع و ارزش‌های حیاتی و هویت ملی آن کشور و ملت است.

سرلشکر صفوی افزود: آن چیزی که می‌تواند این هدف‌های اساسی را مورد خطر جدی قرار دهد، انواع تهدیدات است، هم‌اکنون طیف، نوع و هویت تهدیدات دگرگون شده و از جنگ سایبری تا جنگ نرم نیمه‌سخت یا سخت، تهدیدات زیست‌محیطی و جنگ اقتصادی را در بر می‌گیرد که آن هدف‌های اساسی را می‌تواند مورد اصابت قرار دهد.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی تصریح کرد: این تهدیدات ممکن است ارزش‌های اساسی یک نظام را تغییر دهد یا استحاله کند یا سقوط نظام سیاسی کشور‌ها را به وجود آورد و یا در امنیت‌ملی و تمامیت ارضی کشور‌ها رخنه به وجود آورد.

وی گفت: مباحث جدید درباره امنیت‌جهانی و امنیت‌ملی مورد توجه است، امنیت‌ملی شرایط و فضای‌ ملی و بین‌المللی است که یک ملت در چارچوب آن می‌تواند اهداف و چارچوب‌های اساسی مورد نظر خود را در سطح ملی و بین‌المللی گسترش دهد یا در مقابل انواع تهدیدات بتواند خود را حفظ کند.

سرلشکر صفوی اظهار داشت: صحبت بنده با عنوان اصول دیپلماسی دفاعی در اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری در عرصه روابط بین‌الملل است و در اینجا جا دارد که از سردار دهقان که دیپلماسی دفاعی ما را در وزارت دفاع به خوبی دنبال می‌کند و به تازگی از سفر چین بازگشته، تشکر کنیم.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی افزود: اگرچه دبیرخانه وزارت دفاع در ستاد کل نیروهای مسلح است، اما وزارت دفاع چند سال است که به صورت علمی و سنجیده در دیپلماسی دفاعی کار می‌کند که جای تبریک به سردار دهقان دارد.

وی تصریح کرد: اولین اصلی که رهبر معظم انقلاب دارد، اصل نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و مقابله با امپریالیسم جهانی ناظر بر قاعده نفی سبیل است.

سرلشکر صفوی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان سپاه در ۲۶ شهریور سال گذشته، این قاعده نفی سبیل را از دیدگاه قرآن و عترت بسیار خوب بیان کردند.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ شاخص سیاست خارجی ایران نفی رابطه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و مقابله عاقلانه و هوشمندانه با نظام سلطه جهانی است که مطالب را در دیدار با مسئولین وزارت خارجه در ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ فرمودند.

وی تصریح کرد: نفس استثمار، نفی سلطه‌پذیری، نفی تحقیر ملت‌ها از سوی قدرت‌های جهانی، نفی وابستگی سیاسی و نفی سکولاریسم اخلاقی و نفی اباحی‌گری همه نفی‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران است که این مطلب را نیز مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۶ فرمودند.

سرلشکر صفوی گفت: عصر دوم اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری دفاع از کیان اسلام و مسلمانان با تاکید بر وحدت جهان اسلام است و می‌فرمایند که جمهوری اسلامی دست برادری به سوی همه ملت‌ها و دولت‌های مسلمان دراز می‌کند و جمهوری اسلامی ایران از بن دندان معتقد به اتحاد اسلامی است که این به معنای همدلی ملت‌ها و همکاری دولت‌ها است و به حمدالله ملت‌ها با هم همدلند و اختلافات طایفه‌ای و قومی نمی‌تواند وحدت آن‌ها را بهم بزند، مگر به وسوسه‌های دشمن، اما متاسفانه دولت‌ها را دست دشمنان به این طرف و آن طرف می‌برند که این مطالب را در ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ فرمودند.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی افزود: اصل سوم تعامل بر‌تر‌ساز مبتنی بر احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ ما با همه کشورهای منطقه و غرب آسیا روابط دوستانه داریم و روابط ما با اروپایی‌ها نیز رابطه سالم و خوبی است و بهتر هم خواهد شد روابط با دنیای عرب نیز بهتر می‌شود و در این رابطه مهم‌ترین مسئله فلسطین است و ما آنچه را که آن‌ها در دلشان است، بر زبان می‌آوریم.

وی اظهار داشت: اصل چهارم اصل حمایت از مظلومین جهان است که می‌فرمایند؛ مقاومت و صبر مردم فلسطین و حمایت و کمک همه‌جانبه به آن‌ها از سراسر کشورهای اسلامی طلسم شیطانی غاصبان فلسطین را می‌تواند بشکند.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: اصل پنجم استمرار نه شرقی نه غربی است، مقام معظم هبری در این رابطه می‌فرمایند؛ اولین انقلابی که با مردم شروع کرد و با مردم ادامه داد، حرف خود را عوض نکرد، راه خود را تغییر نداد و اهداف خود را کم و زیاد نکرد انقلاب اسلامی ایران بود که برای مردم عدالت، استقلال و آزادی آغاز شد و این راه را ادامه خواهیم داد.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار نمایشگاه هوافضای سپاه نیز دیروز فرمودند که هدف تهدیدات دشمن استقلال و اسلامیت ما است، لذا سخنان حضرت آقا اندیشه‌های دفاعی ایشان را نشان می‌دهد.

وی گفت: اصل ششم خودباوری ملی و خوداتکایی و دفاع هوشمندانه در مقابل تهدیدات جدید اعم از جنگ سایبری، جنگ نرم تا تهدیدات زیست محیطی است که رهبر معظم انقلاب در این رابطه می‌فرمایند؛ علم را برای قدرت، معنویت، پیشرفت و فضایل انسانی و دفاع حقیقی از حقوق انسان بکار می‌گیریم تا این ملت بتواند برخلاف سنت رایج جهان در شرایط قدرتمندی پرچم عدالت را بدست بگیرد و به کسی زور نگوییم و از مظلوم دفاع کنیم و جلوی ظالم را بگیریم و در مقابل او بایستیم.

سرلشکر صفوی با اشاره به برداشت‌های خود از اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای در طول ۳۵ سال گذشته، گفت: از دوران جنگ کردستان ۸ سال دفاع مقدس و در طول این ۳۵ سال از نزدیک با افکار ایشان اشنا شدیم و خدا را شکر می‌کنیم که بعد از حضرت امام خمینی (ره) خداوند نعمت بزرگ ولایت‌فقیه و رهبری انقلاب اسلامی را به دست سلاله پاک حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین علی (ع) سپرد.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی افزود: ملت ما و بنده به عنوان سرباز باید این نعمت رهبری حکیم، قدرتمند، نواندیش، نظریه‌پرداز، خردمند، زمان‌شناس، ژرف‌نگر، مجتهد جامع الشرایط و انقلابی را پاس بداریم.

وی افزود: اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای مبتنی بر قرآن، عترت و تجارب تاریخی صدر اسلام، تاریخ منطقه و تاریخ ایران است که همراه با عشق به جهاد و شهادت و آگاهی‌بخشی و الهام‌بخشی به ملت‌های جهان اسلام می‌باشد.

سرلشکر صفوی اظهار داشت: تاکید مقام معظم رهبری بر قدرت درون‌سازی، وحدت‌ملی، مشارکت عمومی، آینده‌نگری و برآورد تهدیدات پیش رو است که آن را در تدابیر حضرت آقا می‌بینیم.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی تصریح کرد: تلفیق قدرت نرم و قدرت سخت و پشتوانه‌سازی قدرت دفاعی با فعال‌سازی مولفه‌های قدرت‌ملی از تدابیر مقام معظم رهبری است.

وی تصریح کرد: اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری مبنای تدوین دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند راهنمایی برای ملل مسلمان برای رسیدن به استقلال و آزادی و نجات از استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد.

سرلشکر صفوی گفت: از ثمرات اندیشه‌های مقام معظم رهبری عمق‌بخشی دفاع از انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان ایران به فرا‌تر از مرزهای جغرافیایی ایران و ارتقای قدرت بازدارندگی در مقابل تهدیدات احتمالی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها است.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی افزود: شکست راهبرد‌ها و سیاست‌های غربی، عربی و رژیم صهیونیستی در تغییر و تحولات فعلی منطقه غرب آسیا به طور خاص در سوریه، عراق و لبنان را باید ناشی از انعکاس اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب بدانیم.

وی اظهار داشت: تدابیر دفاعی مقام معظم رهبری مهم‌ترین رکن اقتدار بخشی و ظرفیتی است برای تامین امنیت ملی و منافع ملی ایران، لذا تدابیر حکیمانه و آینده‌نگری معظم‌له در مقیاس بین‌المللی می‌تواند به عنوان تدابیر دفاعی برای دفاع از بلاد و امت‌های اسلامی مطرح شود.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: قدرت و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران ضامن ثبات، صلح و امنیت خلیج فارس و موثر در استقرار صلح و امنیت جهانی است.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی گفت: جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری به دنبال صلح مبتنی بر عدالت در جهان هستند و آن آقایی که ما منتظرش هستیم، حضرت مهدی (عج) برای صلح جهانی می‌آیند تا صلح و عدالت را پیاده کنند.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی قدرتمند و توان دفاعی آن در جهت وحدت اسلام در دفاع از بلاد اسلامی، متکی بر عزم و اراده ملت ایران، موقعیت ژئوپلتیک بر‌تر ایران و قابلیت‌ها و تجارب ۸ سال دفاع مقدس ملت بزرگ ایران است.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: ملت بزرگ ایران هزینه‌های بالایی در این رابطه داده، پیش از ۲۰۰ هزار شهید، ۳۰۰ هزار جانباز، ۴۰ هزار آزاده و میلیارد‌ها خسارت مادی، اما این‌ها را انشاءالله به فضل الهی تبدیل به سرمایه‌ای برای دفاع از ایران اسلامی و امت اسلام قرار می‌دهیم.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی گفت: در ابتدای جنگ دو خط سیاسی در شورای عالی دفاع وجود داشت، خط اول می‌گفت برای بیرون کردن بعثی‌ها باید به سراغ آمریکایی‌ها برویم تا آن‌ها را بیرون کنند که رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوای وقت (بنی صدر) در راس این خط بود.

وی افزود: خط دیگری که می‌گفت باید به پشتوانه ملت، دشمن بعثی را بیرون کنیم به رهبری مقام معظم رهبری به عنوان نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع بود.

سرلشکر صفوی اظهار داشت: امیدوارم اسناد عالی شورای دفاع زمان جنگ منتشر شود تا اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب را از آن اسناد بیشتر بفهمیم، البته برخی‌اش طبقه بندی دارد و من خوانده‌ام.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی تصریح کرد: عراقی‌ها در سال ۱۹۹۰ به کویت حمله کردند و آمریکایی‌ها و متحدین آن در سال ۱۹۹۱ صدام را از کویت بیرون کردند، لذا باید بدانیم چگونه تدابیر دفاعی رهبر معظم انقلاب که هم اشغال کویت توسط عراق و هم حمله آمریکایی‌ها را محکوم کردند، وجود داشت و باید مواضع حکیمانه حضرت آقا در جنگ دوم خلیج فارس در سالهای ۱۹۹۰ _۹۱ را مرور کنیم که بسیار خردمندانه است.

وی گفت: دو جنگ بزرگ و اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱ و اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ پیرامون ما رخ داد و باید بدانیم تدابیر دفاعی مقام معظم رهبری چگونه باعث شد کشور ما امن بماند.

سرلشکر صفوی افزود: آمریکا خیزی که برداشته بود و بوش پسر در کتاب خود نوشت که ما بعد از حمله به افغانستان و عراق می‌خواستیم به ایران حمله کنیم، اما یک دنیا حکمت، تدبیر و سیاست رهبر معظم انقلاب باعث شکست این سیاست آمریکایی‌ها شد.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی اظهار داشت: آمریکایی‌ها با شکست سیاسی و اقتصادی و از دست دادن وجهه بین‌المللی خود در عراق و افغانستان روبرو شدند و یک نمونه آن در صحبت‌های اوباما با نتانیاهو روشن است.

وی افزود: قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ملاقات اوباما رفت و راجع به ایران با او صحبت کرد، اوباما دست نتانیاهو را گرفت و او را به یکی از بیمارستان‌های واشنگتن برد که نظامیان آمریکایی از جنگ افغانستان و عراق بازگشته بودند و از دست و پا و کمر فلج شده بودند و به او گفت؛ نتیجه این جنگ‌ها هزاران معلول و چندین میلیون کشته بود و ما دیگر در هیچ جنگی مانند عراق و افغانستان شرکت نخواهیم کرد.

سرلشکر صفوی اظهار داشت: این موضوع بسیار پیچیده بود زیرا آمریکا از جنگ علیه عراق و افغانستان به عنوان عملیات پیش‌دستانه نام می‌برد، اما تدابیر حکیمانه و دفاعی مقام معظم رهبری برای هر دو کشور مسلمان عراق و افغانستان و اینکه آمریکایی‌ها به سمت ایران نیایند، بسیار مهم و تاثیرگذار بود.

مشاور عالی و دستیار ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی در پایان خاطرنشان کرد: از خداوند می‌خواهیم که این رهبر حکیم، رئوف، آگاه و خردمند را برای ما و ملت‌های اسلامی در پناه قرآن کریم و عنایات حضرت امیرالمومنین (ع) حفظ بفرماید.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات