پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۸
سرویس: سیاسی, عمومی
 |  2/ خرداد/ 1393 - 11:29
  |   نظرات: بدون نظر
259 بازدید

انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران + متن کامل گزارش

گزارش جدید سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد.

خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته ای ایران اعلام کرده که این کشور ذخیره اورانیوم غنی سازی شده اش را مطابق با توافق ژنو به شدت کاهش داده است.
گزارش سه ماهه آژانس درباره ایران می‌تواند موجب خرسندی گروه 1+5 شود که اکنون در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع است.رویترز گزارش داد: گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربط مستقیمی به مذاکرات مجزای جاری میان ایران و شش قدرت جهانی ندارد. اما این گفت‌وگوها مکمل یکدیگرند

در این گزارش آمده است که آژانس در سایت پارچین فعالیت‌های ساخت و ساز مشاهده کرده و درخواست بازرسی از آن را مطرح کرده است.

همچنین آژانس تاکید کرده است که ایران به توافق هسته‌ای خود با گروه 1+5 پایبند بوده است.

بر اساس این گزارش، شواهد ارائه شده از سوی ایران به آژانس نشان می دهد که چاشنی های انفجاری پرسرعت معروف به چاشنی های “بریج وایر،‌” تنها برای استفاده در تسلیحات نظامی متعارف آزمایش شده است.

بنابر این گزارش همچنین اعلام شده که ایران به آژانس اجازه داده درباره اتهام پژوهش‌های احتمالی ایران درباره بخش نظامی برنامه هسته ای ایران تحقیق کند.  این اولین بار است که ایران اطلاعاتی در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می دهد تا آژانس بتواند درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران تحقیق کند.

براساس روال کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش مدیرکل 10روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام، برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار می گیرد.

نشست آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از 2 تا 5 ژوئن (12تا 16خردادماه) در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این گزارش ماهانه آژانس که تاثیر بسیار حیاتی و مهمی در اثبات اجرای تعهدات ایران دارد، نشان می‌دهد که ایران تاکنون گام‌های توافق‌شده برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را برداشته و از ماه ژانویه تاکنون در جهت کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا برداشته است

متن کامل گزارش مدیر کل آژانس انرژی اتمی به شرح زیر است:

مقدمه:
1-این گزارش مدیر کل به شورای حکام و موازی آن به شورای امنیت درباره اجرای توافقنامه پادمان های معاهده ان پی تی و مفاد مرتبط قطعنامه های شورای امنیت  در جمهوری اسلامی ایران است که شامل اطلاعاتی درباره اجرای اقدامات مندرج در توافق « بیانیه مشترک چارچوب همکاری» و طرح مشترک اقدام می باشد و یک پیوست نیز دارد که حاوی  اطلاعات به روز شده درباره  اجرای «اقدامات داوطلبانه» است  که ایران در ارتباط با طرح مشترک اقدام با آن موافقت کرده است .
2- شورای امنیت تایید کرده است که اقدامات مورد نظر شورای حکام مندرج در قطعنامه هایش در خصوص ایران الزام آور است.
شروط مندرج  در قطعنامه های شورای  امنیت مطابق فصل هفتم منشور سازمان ملل قید شده است و بنا بر متن همان قطعنامه ها  لازم الاجرا می باشند.ایران باید به طور کامل به تعهدات خود عمل کند تا جامعه جهانی به ماهیت کاملاً صلح آمیز برنامه هسته ای اش مطمئن شود.
3- همانطور که قبلاً گزارش شد ، یازدهم نوامبر 2013  آژانس و ایران یک «بیانیه مشترک چارچوب همکاری» به منظور همکاری بیشتر در رابطه با فعالیت های راستی آزمایی و حل و فصل مسائل گذشته و حال و پیشروی گام به گام امضاء کردند.
4- همانطور که قبلاً گزارش شد ، در تحولی دیگر ، بیست و چهارم نوامبر 2013  چین ، فرانسه ، آلمان ، فدراسیون روسیه ، انگلیس و آمریکا با ایران به توافق طرح مشترک اقدام رسیدند.
در این طرح ، هدف مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع بلند مدت بر اساس توافق متقابل که اطمینان می دهد برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز خواهد بود ،  تعیین شد.
بر اساس طرح مشترک اقدام که از بیستم ژانویه 2014 اجرایی شد ، اولین قدم یک دوره شش ماه است که با رضایت دو طرف قابل تمدید می باشد.
همانطور که مورد درخواست گروه های سه بعلاوه سه و ایران بوده و شورای حکام نیز از آن حمایت کرده است ، آژانس مشغول نظارت و راستی آزمایی های لازم هسته ای مندرج در طرح مشترک اقدام شده است از جمله فعالیت هایی علاوه بر فعالیت های مندرج در توافقنامه پادمان ها و قطعنامه های شورای امنیت.
5- این گزارش تحولات بعد از گزارش قبلی مدیر کل علاوه بر مسائل قدیمی تر را بررسی کرده است.
B. شفاف سازی مسائل حل نشده
6- شورای حکام در قطعنامه نوامبر 2011  خود تاکید کرد که ضرورت دارد ایران و آژانس گفتگوهای خود را با هدف حل و فصل فوری همه مسائل مهم افزایش دهند تا در رابطه با این مسائل از جمله  دسترسی به  کلیه اطلاعات ،اسناد ، مراکز مواد و پرسنل مربوطه در ایران شفاف سازی شود.شورای حکام در قطعنامه  سپتامبر 2012 اعلام کرد که همکاری ایران با درخواست های آژانس در خصوص حل و فصل مسائل مهم ضروری و فوری است تا بدین ترتیب اعتماد بین المللی جلب شود.
7- همانطور که قبلاً گزارش شد، مطابق بیانیه چارچوب همکاری، ایران شش قدم اولیه عملی را در دوره مشخص شده سه ماهه برداشته است.
از زمان گزارش قبلی مدیر کل  و مطابق درخواست آژانس،  ایران توضیحات  جدید درباره اطلاعاتی که قبلاً به آژانس ارائه کرده بود ، فراهم نموده است.
این توضیحات شامل اطلاعات اولیه طرح یک رآکتور تحقیقاتی جدید است.بر اساس تجزیه و تحلیل ایران این اطلاعات ، آژانس در حال حاضر به مسئله خاصی در ارتباط با اطلاعات مذکور برخورد نکرده است.
8-در ارتباط با بیانیه چارچوب همکاری، ایران هفت قدم عملی برداشته است که درباره‌اش با آژانس در روز نهم فوریه 2014 توافق کرده بود:
– طبق توافقات دوجانبه ، اطلاعات و دسترسی مدیریت شده به معدن ساغند یزد را فراهم کرده است(ششم مه 2014)
– طبق توافقات دوجانبه ، اطلاعات و دسترسی مدیریت شده به سایت  اردکان فراهم نموده است( هفتم ماه 2014)
-یک پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده از رآکتور IR-40  (دوازدهم فوریه 2014) ارائه کرده و به درخواست آژانس توضیحاتی درباره اطلاعات مندرج در این پرسشنامه ارائه نموده است(بیست و نهم مارس 2014).
– با آژانس در خصوص اقدامات پادمانی برای رآکتور IR-40  توافق کرده است(پنجم مه 2014).
-بر اساس توافق دوجانبه ، اطلاعاتی در رابطه با مرکز لیزر لشکرآباد ارائه کرد و ترتیب بازدید فنی آژانس را  از این مرکز  داد(دوازدهم مارس  2014)
– ارائه اطلاعات درباره ماده خام که هنوز به مرحله ترکیب و خلوص مناسب جهت تولید سوخت یا برای استفاده در تولید ایزتوپ ها نرسیده است  از جمله واردات این مواد و استخراج اورانیوم از فسفات ( در نامه ای به تاریخ بیست و نهم آوریل 2014)
– ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس برای ارزیابی نیاز ایران به توسعه چاشنی های انفجاری (EBW)

این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات