سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱:۲۹
 |  10/ فروردین/ 1398 - 3:52
  |   نظرات: بدون نظر
95 بازدید

امشب زمین خاموش می‌شود

المانهای مهم شهری امشب به نشانه صرفه جویی در مصرف انرژی به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند.‍


به گزارش پایگاه خبری بفرو؛ انسان با اقدامات خود نفس زمین را گرفته است، با توسعه و پیشرفت تکنولوژی زمین نیز روز به روز نابود می‌شود.

این توسعه موجب شد صنایع گسترش یابد و با افزایش فزاینده تولیدات صنایع، گرمایش زمین و گاز‌های گلخانه‌ای نیز افزایش یافت.

آلودگی‌های زیست محیطی از جمله ریختن زباله در رودخانه‌ها و دریا و جنگل‌ها موجب نابودی منابع طبیعی و سدسازی‌ها موجب خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها شده است و همچنین با افزایش جمعیت جهان، تنوع زیستی نیز در حال نابودی است.

تغییرات اقلیم نیز از جمله عوامل نابودی زمین به شمار می‌آید، چرا که بارش‌های متوالی در مناطقی که ده‌ها سال بارندگی نداشتند، موجب وقوع سیل و نابودی حیات بسیاری از زیستمندان شده است. تمام این عوامل به فعالیت‌های انسان در کره خاکی بر می‌گردد.

زمین برای نفس کشیدن و زنده ماندن نیاز به استراحت دارد، لذا با کاهش فعالیت های نابود گرانه می توانیم زمین را نجات دهیم.

به همین منظور طرح ساعت زمین به عنوان یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت هر ساله اجرا می‌شود. خانواده‌ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند و آرمان نخست این اقدام این است که آگاهی دربارهٔ تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.

«ساعت زمین» نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷، زمانی مطرح شد که ۲.۲ میلیون نفر از ساکنان سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیر ضروری کردند. به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهر‌های دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند.

نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد. بر همین اساس هر سال به این مناسبت شهر‌های ایران به این اقدام پیوستند و سیستم روشنایی خود را به مدت یک ساعت خاموش کردند.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته این مراسم در کشور ما برگزار خواهد شد و تمام المان‌ها و ساز‌ه‌های معروف شهر‌ها در خاموشی به سر خواهند برد.

منبع؛ yjc.ir


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات