شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۷
 |  11/ مهر/ 1399 - 8:19
  |   نظرات: بدون نظر
110 بازدید
هویتی که بی هویت شد؛

آزمون‌ و خطا مسئولین بفروئیه در طراحی اِلمان‌های شهری!!!

هدف از نصب اِلمان‌ها در میادین و ورودی‌های اصلی هر شهر معرفی فرهنگ و میراث آن شهر می‌باشند، حال اگر این طراحی بر اساس اصول شهرسازی و نشأت گرفته از فرهنگ شهر نباشد، نتایج معکوسی در بر خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بفرو؛ اِلمان‌(یادمان) های شهری نقش مهمی در فرایند شکل‌گیری، تغییر و بازتولید هویت شهرها دارند، در شرایط امروزی که هویت شهرها با شتاب زیادی دستخوش تغییرات است، این موضوع باعث شده تا جایگاه المان‌های شهری به عنوان عناصر هویت‌بخش شهر دوچندان شود.

اما متأسفانه در حالی که در شرایط کنونی نیاز چندین برابری به طراحی نمادهای شهری برای انتقال فرهنگ و میراث شهر احساس می‌شود، اهمیت این امر هر روز به سمت کمرنگ شدن حرکت می‌کند.

توجه ناکافی پدیدآورندگان فضاها و عناصر شهری به مفهوم زیبایی در کنار رواج روحیه سوداگری در بسیاری از فعالیت‌های شهری از جمله ساخت‌وسازها باعث بروز و تشدید ضربه به فرهنگ شهرها شده است.

متأسفانه در طی چند سال گذشته، برخی از مدیران شهر بفروئیه با هدف طراحی المان‌های شهری به جای استفاده از تجربیات سایر شهرهای موفق کشور و حتی برخی از روستاها، روش آزمون‌وخطا را در اولویت خود قرار داده‌اند و نتیجه آن نیز جولان برخی از نمادهای بی‌محتوا و بی‌هویت در شهر بفروئیه می‌باشد.

از آنجا که برای طراحی و آماده‌سازی هر یک از این نمادهای شهری، مبالغ زیادی از بیت‌المال هزینه می‌گردد و این نمادها نمایانگر هویت شهر می باشد، جای بسی تأمل است، که چرا مسئولین بفروئیه برای اینگونه طراحی‌ها از بیت المال هزینه می نمایند.

همچنین در سالیان گذشته شهروندان بفروئیه شاهد جابه‌جایی چندین مرتبه تعدادی از نمادها و المان‌ها در سطح شهر به دلیل ضعف در طراحی بوده‌اند، اما هنوز هم مشخص نیست، کدام یک از مسئولین فعلی و سابق شهر بفروئیه باید پاسخ‌گویی این‌گونه هزینه‌ها از بیت‌المال باشند و چرا شیوه آزمون‌وخطا همچنان در طراحی‌ها ادامه دارد؟؟


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات