شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۸
 |  19/ تیر/ 1393 - 12:42
  |   نظرات: بدون نظر
207 بازدید

قیمت‌های جدید خودرو برای دولت پذیرفتنی نیست/ «ابوطالبی» همچنان نماینده معرفی‌شده ایران به سازمان ملل است/ یارانه پرُدرآمدها طبق قانون قطع می‌شود

سخنگوی دولت گفت: ابوطالبی همچنان نماینده معرفی‌شده از سوی دولت برای حضور در سازمان ملل است. 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه امروز هیات دولت با استقبال رئیس‌جمهور از بیانات مهم و راهگشای مقام معظم رهبری بر گردهمایی مسئولان نظام آغاز و از حمایت صریح و قاطع مقام معظم رهبری از دولت صمیمانه قدردانی شد.

وی تصریح کرد: در این راستا دولت عزم قوی خود را برای پیگیری جدی رهنمودهای رهبری به ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برخورداری از ظرفیت‌های داخلی برای خروج از رکود به ویژه ظرفیتی که در صنعت و معدن و کشاورزی وجود دارد اعلام کرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در اولین اقدام در هیات امنای صندوق توسعه ملی که با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد مصوباتی برای خروج از رکود با تاکید بر ظرفیت‌های داخلی تصمیم‌گیری شد.

وی با تاکید بر اینکه 4 میلیارد دلار برای طرح‌های فارس جنوبی اختصاص یابد گفت: 4 میلیارد دلار برای احداث نیروگاه‌ها، 3 میلیارد دلار برای صنایع بالادستی نفت، 2 میلیارد دلار برای فعال کردن چرخه تولید فولاد، 2 میلیارد دلار پالایشگاه‌ها و پتروشیمی، یک میلیارد دلار برای حمل و نقل و 500 میلیون دلار برای بخش کشاورزی که با 4 میلیارد دلاری که برای احیای اراضی و مهار آب‌های مرزی اختصاص یافت مجموعا 5/4 میلیارد دلار است.

نوبخت با بیان اینکه برای سایر صنایع نیز یک میلیارد و 600 میلیون دلار اختصاص یافت تصریح کرد: امیدواریم با این شرایط از رکود خارج شویم؛ همچنین 210 میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از عدم کشت به کشاورزان حوزه زاینده‌رود اختصاص یافت.

سخنگوی دولت همچنین یادآور شد: 150 میلیارد تومان برای تامین آب شهری و روستایی سیستان و بلوچستان، 70 میلیارد تومان برای مقابله با خشکسالی در استان لرستان، 10 میلیارد تومان برای آسفالت راه‌های مناطق مرزی آذربایجان غربی، 80 میلیارد تومان برای اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از سیل در استان گلستان و 72 میلیارد تومان برای اقدامات پیشگیرانه وقوع سیل در مازندران اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: همچنین برای خرید هواپیمای مجهز به اف‌ای‌اس 54 میلیارد تومان به سازمان هواپیمایی کشوری اختصاص یافت.

نوبخت همچنین اظهار داشت: لایحه جامع وکالت و مشاوره حقوقی با تاکید بر استقلال کانون وکلا به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه برای فعال شدن صنایع کوچک در کشور و 81 هزار واحد تولیدی پیشنهاد شد که 10 هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات و به تناسب نیاز به آنها داده شود افزود: پیش‌بینی شده 193 هزار فرصت شغلی را بتوانیم در ماه‌های آینده ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت بر همین اساس گفت: امیدواریم بعد از مهار نسبی تورم بتوانیم کشور را از رکود خارج کنیم و تمام تلاش دولت این است با ظرفیت‌های داخلی و موجود نظام بتوانیم به توسعه کشور بپردازیم و این می‌تواند پیامی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و فراتر از آن طرف‌های مقابل باشد که ایران با توان داخلی خود مثل گذشته می‌تواند مسیر کشور را طی کند.

نوبخت درباره افزایش نرخ قیمت خودرو با تصویب شورای رقابت اظهار داشت: با توجه به مصاحبه‌های قبلی از سوی دولت، دولت با هرگونه افزایش قیمت مخالف است با توجه به اینکه صنعت خودرو از تحریم خارج شده و دولت برای تامین ارز مورد نیاز اجازه داده از ارز مبادله‌ای که قیمت ارزان‌تری دارد استفاده شود. انتظار این بود خودروسازان خبر افزایش کیفیت را به دولت بدهند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه شورای رقابت پیام دولت را دریافت کرده بود تصریح کرد: در جلسه امروز هم آقای روحانی مراسم تکدر خود را اعلام کرد و انتظار است شاهد بهبود وضعیت خودروها باشیم نه افزایش قیمت؛ از این‌رو بحث‌هایی صورت گرفت و قرار شد بررسی مجدد صورت گیرد تا از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به وارد کردن خودروهای با کیفیت و ارزان خارجی یادآور شد: اینکه از یکسو واردات را منع و از سوی دیگر خودروسازها هر قیمتی را که بخواهند بر خودروها بگذارند پذیرفتنی نیست البته می‌دانیم که هزینه‌ها هم بالا است.

نوبخت در ادامه سخنان خود اظهار داشت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از سوی دولت مامور به تهیه برنامه برای شرایط بدبینانه که تحریم‌ها اضافه یا تشدید شود است تا دولت خود را با آن برنامه تجهیز کند.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای بسترسازی رشد علمی کشور یادآور شد: برنامه ششم توسعه بر پایه اقتصادی مقاومتی با تولید رقابتی و دانش‌بنیان در حال تهیه و تنظیم است و این برنامه برای بسترسازی همه دستگاه‌هایی است که بتوانند به افزایش بهره‌وری از طریق فناوری نوین تلاش کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سند چشم‌انداز 20 ساله باید به جایگاه اول منطقه در زمینه اقتصادی، فناوری و علم برسیم باید دانش را به بنیان همه فعالیت‌های کشور تزریق کرد.

نوبخت اضافه کرد: اینکه چه سان بتوان از اقتصاد دانش‌بنیان استفاده کرد نیازمند برنامه‌ای است که برنامه ششم در همین راستا است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا همچنان آقای ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی شده است گفت: ابوطالبی همچنان فرد معرفی شده از سوی دولت است و همه پیگیری‌های قانونی نیز در حال انجام است و امیدواریم این اقدامات دولت درخصوص اقدام غیرمنطقی و حقوقی دولت آمریکا اثربخش باشد.

سخنگوی دولت درباره بنزین وارداتی نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر کیفیت بنزین ما بالاست و با کیفیت یورو 4 وارد و تولید می‌کنیم و هر فراورده‌ای با استانداردهای مورد تایید نظام سازگاری نداشته باشد متوقف می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم کردن فعالیت تروریستی داعش نسبت به مردم مسلمان عراق تاکید کرد: حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها و نواز غزه مواضع خود را مبنی بر محکومیت این موارد اعلام می‌کنیم و هر آنچه با رایزنی با کشورهای همسایه و مسلمان برای دولت مقدور باشد از این دیپلماسی فعال استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظارت یک ماهه مجلس بر عملکرد وزیر علوم و همچنین خواست برخی از نمایندگان در ممنوع‌التصویر کردن شخصیت‌های سیاسی نوع تعامل دولت و مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید گفت: اگر به رهنمودهای مقام معظم رهبری در گردهمایی مسئولان نظام استناد کنیم ایشان تصریح کردند که قوا با هم تعامل داشته باشند انتظارمان این است نمایندگان در جایگاه قانونی خود آنچه را که باید انجام دهند اما این نافی فعالیت دستگاه‌های اجرایی نسبت به چیزهایی که تشخیص می‌دهند به نفع مردم و کشور است نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نظارت بر اقدامات وزیر علوم نافی استقلال وی نیست گفت: وزیر علوم براساس آنچه برای دانشگاه‌ها و محیط آموزشی نیاز است انجام می‌دهد حال اگر رایزنی صورت گیرد مانع مسئولیتی که وزیر علوم دارد نبوده و شجاعانه در چارچوب قانون با توجه به هنجار جمهوری اسلامی ایران کار را انجام می‌دهد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره هدفمندی یارانه‌ها نیز خاطرنشان کرد: ما وظیفه قانونی داریم که به متقاضیان نیازمند یارانه بدهیم اما وقتی 70 میلیون نفر ثبت‌نام کرده و خود را متقاضی نیازمند میدانند برای راستی‌آزمایی و حفظ کرامت مردم معتقدیم باید شفافیت بیشتری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: کار خود را بر استفاده از 40 پایگاه اطلاعاتی آغاز کرده و تعدادی را شناسایی کرده‌ایم که برخی نیز در پرداخت یارانه‌های آینده مورد توجه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده بود کسانی که ثبت‌نام نمی‌کنند دارای امتیازاتی باشند اما ظاهرا این امر صورت نگرفته است گفت: با توجه به جلسات ستاد ما این افراد را شناسایی کرده‌ایم و علاوه بر قدردانی رئیس‌جمهور و هیات وزیران کاهش هزینه درمان برای افراد نیازمند و همه مردم صورت می‌گیرد.

نوبخت در ادامه خاطرنشان کرد: یارانه تولید را حتما خواهیم داد و در جلسات کارشناسی مبالغ تولید را که به صنعت، کشاورزی اختصاص یابد بررسی می‌کنیم و اینها نیازمند کارهای کارشناسی دارد.

وی همچنین درباره بازی فوتبال ایران و آمریکا نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات