به گزارش پایگاه خبری بفرو حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(پنجشنبه) در اجتماع پر شکوه و کم نظیر مردم وفادار ایران در حرم مطهر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، مکتب امام خمینی را نقشه راه پر امید ملت ایران خواندند و با اشاره به ضرورت مقابله با تحریف شخصیت امام، تاکید کردند: بازخوانی اصول مستند مکتب امام، تنها راه مقابله با تحریف شخصیت آن بزرگوار است، اصولی مانند: اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی، اعتماد به صدق وعده الهی و بی اعتمادی به مستکبران، اعتماد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی، حمایت جدی از محرومان و مخالفت با اشرافیگری، حمایت از مظلومان جهان و مخالفت صریح و بی ملاحظه با قلدران بین المللی، استقلال و رد سلطه پذیری، و تاکید بر وحدت ملی.
رهبر انقلاب اسلامی در مقدمه سخنانشان در بیست و ششمین سالگرد عروج امام خمینی (رض)، با اشاره به نیمه شعبان، سالگرد میلاد حضرت ولیعصر (عج) موضوع منجی آخرالزمان را مورد اتفاق همه ادیان ابراهیمی خواندند و افزودند: همه مذاهب اسلامی این منجی را از ذریه پیامبر خاتم و به نام مهدی (عج) می شناسند که در این میان، شیعیان با ادله مسلم و قطعی، حضرت ولیعصر را با خصوصیات مشخص و معین، فرزند امام یازدهم می دانند و او را معرفی و اثبات می کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای امید آفرینی را بزرگترین خاصیت اعتقاد به ظهور مهدی موعود (عج) برشمردند و خاطر نشان کردند: شعله فروزان این اعتقاد عمیق و نجات بخش، شیعه را در همه دورانهای تاریکی و ظلم، به آینده امیدوار و پرتحرک می سازد.
رهبر انقلاب سپس در تبیین اهمیت موضوع اصلی سخنان امروزشان یعنی “تحریف شخصیت امام” افزودند: امام بزرگوار بر خلاف برخی که سعی می کنند او را در زمان خودش محصور کنند مظهر حرکت عظیم و تاریخ ساز ملت ایران است و طبعا” تحریف شخصیت او، زیانهای فراوانی را در استمرار این حرکت ایجاد میکند بنابراین باید در این زمینه، کاملا” هوشیار بود.
حضرت آیت الله خامنه ای، مکتب “فکر ی، سیاسی و اجتماعی” امام خمینی را “نقشه راه ملت ایران” برای دستیابی به اهداف بزرگی همچون عدالت و پیشرفت و اقتدار برشمردند و تاکید کردند: بدون شناخت “صحیح و تحریف نشده امام” امکان تداوم این نقشه راه وجود نخواهد داشت.
رهبر انقلاب با اشاره به ابعاد برجسته فقهی، عرفانی و فلسفی امام راحل، شخصیت اصلی ایشان را تحقق مضمون آیات قرآنی دانستند که در وصف مجاهدان واقعی راه خدا تاکید می کنند که آنان بر این مسیر حق واقعی جهاد را ادا کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امام عظیم الشان ملت ایران، در مسیر ایجاد تحولی بی نظیر در “تاریخ این سرزمین و دنیای اسلام “، نظام پوسیده و غلط سلطنت موروثی را برانداخت و بعد از دوران صدر اسلام، اولین حکومت متکی به اسلام را شکل داد و با تمام وجود، حق جهاد در راه خدا را ادا کرد.
ایشان “جهاد درونی و معنویت عمیق” را مکمل جهاد سیاسی، اجتماعی و فکری امام بزرگوار برشمردند و در تبیین ابعاد مکتب امام خاطر نشان کردند: منظومه فکری ای که امکان این تحولات عظیم را ایجاد کرد مبتنی بر جهان بینی متکی بر توحید بود.
رهبر انقلاب، به روز بودن را دومین ویژگی مکتب امام خمینی برشمردند و یاد آور شدند: امام با تکیه بر منظومه منسجم فکری خود، برای مسائل مورد ابتلای جامعه ایران و جوامع بشری، راه حل می داد و ملتها، ارزش این راه حلها را احساس می کردند و به همین علت، مکتب امام در میان ملتها گسترش می یافت.
ایشان، زنده بودن، پویایی، تحرک و عملیاتی بودن را از خصوصیات دیگر مکتب امام خمینی دانستند و خاطر نشان کردند: امام مثل بعضی از تئوری سازان روشنفکر و اندیشه پردازان ذهنی نبود که در محافل، حرفهای زیبا می زنند اما در میدان عمل کارآیی ندارند.
رهبر انقلاب، ایجاد انگیزه، تحرک و امید در ملت ایران را پیامدهای مبارک پیروی از امام و مکتب امام خواندند و خاطر نشان کردند: ملت بزرگ ایران، هنوز با تحقق اهداف خود، فاصله بسیار ی دارد اما مهم این است که ملت و جوانانش، با دلهایی پر از انگیزه و همت و امید، این راه روشن را ادامه می دهند.
ایشان، تداوم صحیح این راه شوق آفرین را به شناخت صحیح و دقیق شخصیت امام و اصول مکتب امام منوط دانستند و تاکید کردند: تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و تلاش برای منحرف کردن صراط مستقیم ملت ایران است و اگر راه امام (ره) گم یا فراموش و یا خدائی نکرده عمدا” به کنار گذاشته شود، ملت ایران سیلی خواهد خورد.
حضرت آیت الهل خامنه ای با تاکید بر اینکه استکبار جهانی و قدرتهای زورگو همچنان چشم طمع به ایران بعنوان کشوری بزرگ، و ثروتمند و مهم در منطقه دارند، خاطر نشان کردند: قدرتمندان دغل باز دنیا هنگامی از این طمع سیری ناپذیر خود دست برخواهند داشت که ملت ایران به چنان پیشرفت و قدرتی برسد که امید آنها قطع شود.
ایشان با یادآوری این نکته که مسیر پیشرفت و قدرت ملت ایران در گرو حرکت بر چارچوب اصول و مبانی مکتب فکری امام (ره) است، گفتند: با در نظر گرفتن این مسائل، خطر تحریف شخصیت امام بزرگوار (ره) اهمیت پیدا می کند و باید بعنوان یک هشدار جدی برای مسئولان، صاحبنظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، علاقه مندان به راه امام، و عموم جوانان و فرزانگان و دانشگاهیان و حوزویان، باشد.
رهبر انقلاب اسلامی موضوع تحریف شخصیت امام (ره) را موضوعی با سابقه ای طولانی و از ابتدای انقلاب اسلامی دانستند وخاطر نشان کردند: تلاش دشمن از ابتدای انقلاب و در زمان حیات امام (ره) نیز این بود تا در تبلیغات جهانی، ایشان را یک انقلابی خشک و خشن و غیر قابل انعطاف و بدون عاطفه معرفی کند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امام بزرگوار (ره) در مقابل قدرتهای مستکبر، دارای شخصیتی قاطع و غیر متزلزل بود اما در عین حال مظهر عاطفه و لطافت و محبت و دلدادگی در مقابل خدا وخلق خدا بویژه قشرهای مستضعف بود.
ایشان با اشاره به تحریف دانسته یا ندانسته شخصیت امام در داخل گفتند: در زمان حیات امام (ره) عده ای هر حرفی را که به نظر آنها پسندیده می آمد به امام نسبت می دادند در حالیکه هیچ ارتباطی باشخصیت ایشان نداشت.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بعد از رحلت امام (ره) این جریان ادامه داشت تا جایی که برخی امام را بعنوان یک انسان لیبرال مسلک که هیچ قید و شرطی در رفتارهای سیاسی، فکری و فرهنگی ایشان وجود ندارد معرفی می کنند، در حالیکه این نگاه بشدت غلط و خلاف واقع است.
حضرت آیت الله خامنه ای تنها راه شناخت صحیح و دقیق شخصیت امام (ره) را، شناخت و بازخوانی اصول و مبانی مکتب فکری ایشان برشمردند و تاکید کردند: اگر شخصیت امام بر اساس این روش شناخته نشود ممکن است عده ای امام را براساس سلیقه های فکری خود معرفی کنند.
ایشان با تاکید بر اینکه محبوبیت امام (ره) در میان مردم ماندگار است و دشمن نتوانسته است این محبوبیت را از بین ببرد، خاطر نشان کردند: بر همین اساس موضوع تحریف شخصیت امامِ نافذ در دلهای مردم، خطر بزرگی است که بازخوانی اصول و مبانی فکری امام (ره) مانع از شکل گیری این خطر می شود.
رهبر انقلاب اسلامی، اصول ومبانی فکری امام (ره) را برگرفته از بیانات گوناگون ایشان در طول ۱۵ سال نهضت اسلامی و ۱۰ سال بعد از پیروزی انقلاب دانستند و افزودند: اگر این اصول کنار یکدیگر قرار گیرند، شاکله ای از شخصیت واقعی امام خمینی (ره) شکل خواهد گرفت.
حضرت آیت الله خامنه ای قبل از تبیین ۷ مورد از اصول و مبانی فکری امام (ره) چند نکته را در خصوص اصول امام بیان کردند: ۱- این اصول بصورت مکرر در بیانات امام تکرار شده و جزو بیّنات امام است ۲- این اصول نباید گزینشی انتخاب و بیان شوند ۳- اصول امام منحصر در این هفت مورد نیست و صاحبنظران می توانند با چارچوب تعیین شده، اصول دیگری از مکتب فکری امام را نیز استخراج کنند.
ایشان سپس به بیان اصول هفت گانه مکتب فکری امام بزرگوار (ره) پرداختند و گفتند: “اثبات اسلام ناب محمدی (ص) و نفی اسلام آمریکایی”، یکی از این اصول است و امام (ره) همواره اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار می داد.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین ماهیت اسلام آمریکایی به دو شاخه آن یعنی “اسلام سکولار” و “اسلام متحجر” اشاره و خاطر نشان کردند: امام (ره) همواره افرادی را که قائل به جدایی جامعه و رفتار اجتماعی انسانها از دین بودند در کنار افرادی قرار می دادند که به دین نگاه عقب افتاده و متحجرانه و غیرقابل فهم برای انسانهای نواندیش داشتند.
حضرت آیت الله خامنه با تاکید بر اینکه هر دو شاخه اسلام آمریکایی همواره مورد حمایت زورگویان جهانی و آمریکا قرار داشته است، افزودند: امروز نیز جریان منحرف داعش و القاعده و همچنین جریانهای به ظاهر اسلامی ولی بیگانه با فقه و شریعت اسلامی، مورد حمایت آمریکا و اسرائیل هستند.
ایشان گفتند: از دیدگاه امام (ره) اسلام ناب، اسلام مبتنی بر کتاب و سنت است که با دیدگاهی روشن و متناسب با شرایط زمان و مکان، شناخت نیازهای بالفعل جوامع اسلامی و بشر و در نظر گرفتن روشهای دشمن با استفاده از شیوه و متد علمی جا افتاده و تکمیل شده در حوزه های علمیه بدست می آید.
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: در مکتب فکری امام (ره)، اسلام آخوندهای درباری و اسلام داعشی از یک طرف و اسلام بی تفاوت در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی و آمریکا و چشم دوخته به قدرتهای بزرگ از طرف دیگر، هر دو به یک نقطه می رسند و هر دو مردود هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطر نشان کردند: کسی که خود را پیرو امام (ره) می داند باید با اسلام متحجر واسلام سکولار مرزبندی داشته باشد.
ایشان “اتکال به کمک الهی و اعتماد به صدق وعده الهی و در مقابل بی اعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی ” را دومین اصل از اصول مبانی فکری امام (ره) برشمردند وافزودند: امام بزرگوار (ره) همواره به وعده الهی و صدق آن اعتقاد داشت و در مقابل به وعده های مستکبران و قدرتمندان جهانی، مطلقا” اعتماد نداشت.
رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: این ویژگی بارز امام (ره) موجب شده بود که ایشان مواضع خود را صریح و قاطع و بدون رودربایستی بیان کند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به پاسخ های امام (ره) به نامه های برخی سران مستکبر که با صراحت و قاطعیتی تمام و در عین حال با ادب واحترام نگاشته شده بودند، گفتند: امام(ره) توکل به خدا را همچون خونی در شریان ملت ایران جاری کرد و ملت نیز اهل توکل به خدا و معتقد به نصرت الهی شد.
ایشان با اشاره به بی اعتمادی مطلق امام (ره) به مستکبرین و بی اعتنایی کامل به وعده های آنها، افزودند: امروز ما این موضوع را بطور کامل لمس کرده و متوجه شده ایم که چرا نمی توان به وعده های مستکبرین اعتماد کرد زیرا آنها در جلسات خصوصی صحبت هایی را می کنند که در جلسات عمومی خلاف آن را می گویند و عمل می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه “اعتماد به خدا و بی اعتمادی به مستکبرین ” از اصول مسلم مبانی فکری امام (ره) بود، خاطر نشان کردند: البته این موضوع به معنای قطع رابطه با دنیا نبود زیرا ارتباط در حد معمول و محترمانه وجود داشت ولی هیچگونه اعتمادی به مستکبران و دنباله روهای آنها وجود نداشت.
“اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی ” سومین اصل از اصول مبانی فکری امام (ره) بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند.
ایشان با تاکید بر اینکه امام بزرگوار (ره) در مسائل مختلف اقتصادی، نظامی، سازندگی، تبلیغاتی و از همه بالاتر در مسائل انتخابات، همواره بطور واقعی به نیرو و رای مردم اعتقاد داشت و معتقدِ تکیه به مردم بود، گفتند: در طول ۱۰ سال حیات امام (ره) بعد از انقلاب که هشت سال آن دوران جنگ تحمیلی بود، حدود ۱۰ انتخابات برگزار شد که حتی برای یک روز هم زمان برگزاری این انتخابات ها تغییر نکرد و در وقت مقرر خود برگزار شدند زیرا امام (ره) برای رای، افکار و تشخیص مردم به معنای واقعی کلمه، احترام قائل بود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حتی در مواردی ممکن بود تشخیص و انتخاب مردم با نظر امام (ره) یکسان نبود اما امام برای آراء مردم احترام قائل بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان امام (ره) که بارها مردم را ولی نعمت و خود را خادم مردم معرفی می کرد، خاطر نشان کردند: این تعابیر نشان دهنده جایگاه برجسته مردم و افکار و آراء و حضور آنان در نظر امام است. البته مردم هم به این دیدگاه پاسخ مناسب دادند و هرجا که انگشت اشاره امام (ره) بود، مردم با جان و دل در صحنه حاضر شدند.
ایشان در جمع بندی این بخش از سخنان خود تاکید کردند: میان امام (ره) و مردم رابطه ای متقابل وجود داشت. امام مردم را دوست داشت و مردم هم امام را.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به یکی از اصول مبانی مکتب فکری امام (ره) اشاره کردند و افزودند: در بُعد مسائل داخلی، امام طرفدار جدی حمایت از محرومان و مستضعفان بود و نابرابری اقتصادی و اشرافی گری را با شدت و تلخی رد می کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه امام (ره) به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت اجتماعی بود، این موضوع را یکی از پر تکرارترین مطالب در بیانات امام و یکی از خطوط قطعی و روشن ایشان دانستند وگفتند: امام (ره) از یک طرف بر لزوم ریشه کن کردن فقر و محرومیت زدایی تاکید داشت و از طرف دیگر به مسئولان در خصوص خوی کاخ نشینی و اشرافی گری و تجمل گرایی هشدار می داد.
ایشان با اشاره به تاکید مکرر امام (ره) مبنی بر اعتماد مسئولان به طبقات محروم و ضعیف، افزودند: امام بزرگوار (ره) همواره می گفت، این کوخ نشینان و فقرا هستند که بدون اظهار نارضایتی از مشکلات و سختی ها در صحنه حاضر هستند در حالیکه طبقات برخوردار، در مشکلات بیشتر ابراز نارضایتی می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان پنجمین اصل از مبانی فکری امام (ره) خاطر نشان کردند: “در بعُد خارجی، امام (ره) صریحا” در جبهه مخالفِ قلدران بین المللی و مستکبران بود و در حمایت از مظلومان هیچ ملاحظه ای نمی کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه امام (ره) با مستکبرین سرآشتی نداشت، واژه “شیطان بزرگ” برای آمریکا را یک ابداع عجیب از طرف امام (ره) دانستند و خاطر نشان کردند: امتداد معرفتی و عملیِ تعبیر “شیطان بزرگ” بسیار زیاد است زیرا وقتی به کسی لقب شیطان داده می شود، رفتار و برخورد و احساسات باید در چارچوب “شیطان صفتی” او باشد.
ایشان افزودند: امام (ره) تا آخرین روز حیات خود، همین احساس را نسبت به آمریکا داشت و ضمن آنکه تعبیر ” شیطان بزرگ” را بکار می برد، از بن دندان هم به آن اعتقاد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: در مقابل، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، عده ای به نقش آمریکا در تغذیه عقبه رژیم طاغوت که بدست ملت ایران ساقط شده بود، توجه نمی کردند و لذا با حضور آمریکاییها در کشور و حتی ادامه فعالیت برخی نهادهای آمریکایی موافق بودند.
حضرت آیت الله خامنه ای اختلاف عمده دولت موقت با امام (ره) در سال های اول انقلاب را همین موضوع دانستند و افزودند: آنها توجه نداشتند که اگر به آمریکا مجال دوباره داده شود، ضربه خود را به ملت خواهد زد اما امام (ره) متوجه این موضوع بود و بر همین اساس موضع گیری می کرد و دیدگاه امام در قضیه تسخیر لانه جاسوسی نیز در همین چارچوب بود.
ایشان به برخی حوادث سالهای اخیر منطقه و اعتماد برخی جریان ها به آمریکا و ضربه خوردن آنها از همین نقطه، اشاره کردند و گفتند: امام (ره) در چارچوب این اصل فکری خود، همواره در مقابل آمریکا و دستگاه سیاسی و امنیتی آن موضع گرفت و متقابلا” از ملت های مظلوم بویژه مردم فلسطین با کمال صمیمیت و قاطعیت حمایت کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در چارچوب این منطق امام (ره) می توان قضایای امروز منطقه و جهان را تحلیل کرد، افزودند: ما امروز به همان اندازه که با رفتارهای وحشیانه و ظالمانه جریان داعش در عراق و سوریه مخالفیم، با رفتار ظالمانه پلیس فدرال آمریکا در داخل این کشور مخالفیم و هر دو رفتار را همانند یکدیگر می دانیم.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطر نشان کردند: ما به همان اندازه که با محاصره ظالمانه مردم مظلوم غزه مخالفیم با بمباران مردم بی پناه یمن مخالف هستیم، به همان اندازه که با سخت گیری بر ضد مردم بحرین مخالفیم با حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مردم افغانستان و پاکستان مخالفیم.
ایشان با تاکید بر اینکه ما در چارچوب منطق صریح امام (ره) طرفدار مظلوم و مخالف ظالم هستیم، خاطر نشان کردند: به همین دلیل است که مسئله فلسطین همچنان یک مسئله اصلی برای جمهوری اسلامی ایران است و هیچگاه از دستور کار نظام خارج نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: مسئله فلسطین عرصه یک مجاهدت واجب و لازم اسلامی است و هیچ حادثه ای ما را از مسئله فلسطین جدا نخواهد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ممکن است کسانی در صحنه فلسطین به وظیفه خود عمل نکنند اما آنچه مورد تایید ما است، مردم و مجاهدان فلسطینی هستند.
“تأکید بر استقلال و نفی سلطهپذیری” ششمین اصل از مکتب امام(ره) بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند.
حضرت آیت الله خامنهای با تعریف استقلال به “آزادی در مقیاس یک ملت” این تناقض غیرقابل قبول را که برخی افراد ادعای آزادیهای فردی را دارند اما علیه استقلال کشور و آزادیهای یک ملت حرف میزنند، مورد توجه قرار دادند و افزودند: متأسفانه برخی برای نفی استقلال تئوریسازی میکنند و از استقلال به عنوان «انزوا» یا یک مسئله کم ارزش یاد میکنند، که این خطایی بسیار مهم و خطرناک است.
ایشان با اشاره به اعتقاد راسخ امام بزرگوار به استقلال و رد سلطه، بسیاری از فعالیتهای دشمن نظیر تهدیدها و تحریمها را برای خدشه وارد کردن در این اصل خواندند و گفتند: دشمن استقلال کشور را هدف گرفته و همه باید ضمن شناخت اهداف دشمن، هوشیار باشند.
اصل «وحدت ملی و مقابله با توطئههای تفرقهافکن دشمن» آخرین اصل از اصول روشن مکتب امام خمینی بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند.
ایشان تفرقهافکنی مذهبی و قومی را جزو سیاستهای قطعی دشمن خواندند و افزودند: امام بزرگوار ما از ابتدای پیروزی انقلاب در مقابله با این توطئه، تکیه کم نظیری بر وحدت ملی و اتحاد آحاد ملت داشتند.
رهبر انقلاب با اشاره به استمرار سیاست تفرقهافکنی، ایجاد تفرقه در دنیای اسلام را از سیاستهای اصلی استکبار و امریکا خواندند و خاطرنشان کردند: در مقابل این توطئه، نگاه جمهوری اسلامی، نگاه «امتساز» و در راستای تحقق امت اسلامی است و ایران بر همین اساس، همان روابطی را که با برادران شیعه حزب الله داشت، با برادران فلسطینی سنّی مذهب داشته است.
حضرت آیت الله خامنهای، طرح «هلال شیعی» توسط عوامل دست دوم امریکا و همچنین مماشات و یا کمک آمریکا به جریانهای تروریستی در عراق و سوریه نظیر داعش را از جمله شواهد سیاست تفرقهافکنی مذهبی استکبار برشمردند و افزودند: همه، چه سنی و چه شیعه باید توجه کنند که بازی دشمن را نخورند.
ایشان تأکید کردند: هم آن تسننی که مورد حمایت امریکاست و هم آن تشیعی که از لندن به دنیا صادر میشود، هر دو برادران شیطان و عوامل استکبار و غرب هستند.
رهبر انقلاب از همین زاویه، انتخاب شعار امسال یعنی همدلی و همزبانی و تأکید بر آن را در مقابل توطئه تفرقه افکنی دشمن خواندند و گفتند: دشمن اصل موجودیت اسلام را تهدید میکند و همه اقوام و مذاهب باید در کنار یکدیگر با تشکیل «ید واحده» اجازه ندهند دشمن به قلمرو وسیع دنیای اسلام نفوذ کند.
حضرت آیت الله خامنهای در جمع بندی این بخش از سخنانشان، مبنای جاذبه و دافعه امام(ره) را همین اصول اساسی خواندند و افزودند: اصول امام منحصر در این موارد نیست و صاحبنظران میتوانند در این خصوص جستجو و تحقیق کنند اما کسی نباید آنچه را که خود میپسندد به امام(ره) نسبت دهد، بلکه اظهارات باید بر مبنای اصولی باشد که در منابع مربوط به امام(ره) آنهم به صورت مستمر و مکرر از ایشان وجود دارد.
رهبر انقلاب در بخش پایانی بیانات خود، به یک واقعیت مهم اشاره و تأکید کردند: همه بدانند که هدف دشمن بازگشت به دوران سلطه بی قید و شرط خود بر این کشور است و اخم، لبخند، وعده و تهدیدهای او نیز برای دستیابی به همین هدف است.
ایشان، اساس دشمنی با اسلام را به دلیل مخالفت با بازگشت همین سلطهگری خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن با اسلام مخالف است، چون اسلام نیروی مقاوم در مقابل این توطئه است، آنها با ملت ایران هم مخالفند، چون ملت مقابل آنها مثل کوه استوار ایستاده است.
حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به اظهارات یک سیاستمدار قدیمی امریکایی مبنی بر اینکه گروههای تروریستی تکفیری برای غرب اهمیتی ندارند و باید ایران را که به دنبال ایجاد تمدن عظیم اسلامی است، دشمن خود دانست، افزودند: این سیاست، اهمیت و ضرورت امت سازی در دنیای اسلام را نشان میدهد و همه باید بدانند که دشمن تمام تلاش خود را میکند که جلوی حرکت اسلامی و پیشرفت و ترقی ملت ایران را بگیرد.
ایشان تأکید کردند: دشمن در میان ملت با هر کسی ایستادگی بیشتری بکند، بیشتر مخالف است، آنها با عناصر مومن و حزب اللهی و سازمانها و نهادهای انقلابی بیشتر مخالفند چون می دانند که این عناصر سدهای محکم و مستحکمی در مقابل نفوذ دشمن هستند.
پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در سخنانی ضمن خیر مقدم به زائران بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، با اشاره به حوادث عراق، سوریه، یمن و بحرین و با بیان اینکه مرتجعین، منطقه را به آشوب کشانده اند، خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی آبستن حوادث بسیار تلخی است و مسببان آن کسانی هستند که سرشار از بغض و کینه نسبت به اسلام هستند.
تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) افزود: گروهی خشن همه تمدن اسلامی را به نام پیامبر (ص) و دین اسلام مورد هدف قرار داده، انسانکشی راه میاندازند و با حمایت خارجیها و صهیونیستها فضای بدی علیه اسلام راه انداخته اند.
حجت الاسلام سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه ایران سرزمین امام خمینی (ره) است و همه دنیا ملت ایران را آزمودهاند، تصریح کرد: اگر کسی چپ به مملکت نگاه کند، ملت زیر سایه فرمانده کل قوا اجازه هیچ گونه تعدی به کشور را نخواهد داد و از تمامیت ارضی و استقلال کشور دفاع خواهد کرد.