پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۷
سرویس: عمومی, میبد
 |  31/ اردیبهشت/ 1393 - 9:19
  |   نظرات: بدون نظر
252 بازدید

اگر در ۱۰سال آتی نیز افزایش محسوس بارندگی داشته باشیم، باز هم مشکل کم آبی استان حل نمی‌شود/ به دنبال حفر چاه‌های بیشتری هستیم/ مذاکرات درباره اکتشاف نفت در یزد!

به بحث فرهنگ سازی در خصوص تشویق شهروندان جهت مصرف آب بسته بندی در استان اشاره نمود و این امر را تا حدودی رافع مشکل تامین آب شرب مناسب در استان دانست و خاطر نشان ساخت که می شود مشکل آب بهداشتی استان را نیز از طریق چاه های اضطراری …

« سید محمد میرمحمدی» با حضور در اولین نشست شورای مدیریت بحران استان در دولت تدبیر و امید، که در محل سالن اداره کل مدیریت بحران استانداری تشکیل شد، استان یزد را مواجه با دو واقعیت ملموس، یکی در زمینه تداوم دوره خشکسالی و دیگری بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی دانست و گفت:خشکسالی های پیاپی در استان و کاهش میزان بارندگی سالیانه به گونه ایست که اگر از امسال به مدت ده سال آتی نیز با افزایش محسوس بارندگی مواجه باشیم، باز هم مشکل کم آبی استان حل نخواهد شد.

n2563484-3649370

وی با بیان این مطلب که همه مدیران استان باید در حل مشکل کم آبی مشارکت داشته باشند، به بیلان منفی ۲۵۵ میلیون متر مکعبی سفره های آب زیرزمینی استان اشاره نمود و افزود: خشکسالی های متوالی و کاهش میزان سطح سفره های آب زیر زمینی استان ، مشکل دیگری را نیز به نام کاهش کیفیت آب مصرفی استان در آینده در پی دارد که رفع این مشکلات نیازمند هم اندیشی مدیران استان است.

استاندار یزد، به اقدامات در دست انجام از سوی استانداری برای رفع مشکل آب استان اشاره نمود و ادامه داد: آنچه در سطح استانداری دنبال می شود ، شامل پنج پروژه است که عبارتند از بحث انتقال آب از بهشت آباد ، بحث انتقال آب از خلیج فارس، مدیریت بهینه مصرف آب در استان، اجرای طرح استفاده از پسابهای فاضلاب شهری و حفظ و توسعه ذخایر آب زیرزمینی که در ارتباط با منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی سپس با طرح این سوال که “حال با این شرایط چه باید بکنیم؟” افزود: یکی از مسائلی که در دومین ماه شروع به کارم در استان دنبال نمودم، بحث حفر چاه های اضطراری برای تامین آب شرب استان بود که در این زمینه از وزیر محترم نیرو دستور حفر ۲۵ حلقه چاه در منطقه چرخاب یزد اخذ شد و مقرر شد تا نصف اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این پروژه از استان و نصف دیگر آن از وزارت نیرو تامین شود که گرچه این کار با تاخیر انجام شد اما هم اکنون اجرای پروژه آغاز شده تا بتواند در آینده بخشی از موارد اضطراری نیاز به آب در استان را جبران نماید.

عالی ترین مقام اجرایی استان، سپس به آزمایش اولیه خط انتقالی آب به استان در اواخر سال قبل اشاره نمود و عنوان داشت که طبق گزارشات واصله مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: باید مخازن آب استان به حد کافی ذخیره لازم را داشته باشد و چاه های اضطراری نیز حفر شود تا بتواند در مواقع لزوم در مدار قرار گیرد و آزمایشات فنی لازم نیز با دقت بیشتری اعمال گردد تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری شود.

استاندار یزد سپس با طرح این سوال که” ما چگونه می توانیم ضریب اطمینان مصرف آب شرب استان را افزایش دهیم؟ ” به بحث فرهنگ سازی در خصوص تشویق شهروندان جهت مصرف آب بسته بندی در استان اشاره نمود و این امر را تا حدودی رافع مشکل تامین آب شرب مناسب در استان دانست و خاطر نشان ساخت که می شود مشکل آب بهداشتی استان را نیز از طریق چاه های اضطراری جبران نمود.

رییس ستاد مدیریت بحران استان یزد خاطر نشان ساخت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در کنار خط لوله انتقالی به یزد، خط لوله جایگزین نیز طراحی و پیش بینی شود تا این اطمینان به دست آید که در صورت بروز حادثه و یا پایان عمر مفید خط لوله اولیه، بلافاصله و بدون بروز هیچگونه مشکلی، خط دوم جایگزین گردد.

استاندار یزد در پایان به مذاکره خود با وزیر نفت در خصوص شروع عملیات اکتشاف نفت در استان اشاره نمود و گفت: از این رهگذر در صورت دستیابی به نفت ، میتوانیم توسعه اقتصادی استان را شاهد باشیم و در صورت دستیابی به سفره های آب زیرزمینی و ذخایر احتمالی آب نیز، مشکل کمبود آب استان را مرتفع خواهیم کرد.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات