پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۷
سرویس: دولت, سیاسی
 |  10/ شهریور/ 1393 - 7:24
  |   نظرات: بدون نظر
286 بازدید

نمی‌توان مثل گذشته به جوانان قفل و بند زد/ امروز قول و کلام رهبر انقلاب «سدید» است

رئیس جمهور در اجلاس جهانی مساجد با اشاره به وظیفه سنگین روحانیت گفت: روحانیت وظیفه و رسالت سنگینی را بر دوش داشته است و امروز نیز رسالتش، سخت‌تر و سنگین‌تر است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در اجلاس روز جهانی مساجد اظهارداشت: امروز روز تجلیل از مکان عبادت مومنان و مخلصان و روز تجلیل از مکانی است که همواره مرکز هدایت مردم و شروع حرکت‌های مردمی و نهضت‌ها و انقلاب‌ها به نفع مردم و جامعه بوده است.

وی ادامه داد: امروز یادی از قبله‌گاه اول مسلمین و مسجد‌الاقصی است که تحت سلطه شروران و تجاوز‌گران است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسجد و روحانیت همواره دو مفهومی بودند که در کنار هم دیده می‌شوند، گفت: کدام مسجد بدون روحانی و عالم می‌تواند کارکرد خود را داشته باشد و کدام عالم و روحانی است که بدون مسجد جایگاه مناسبی برای بیان سخن حق داشته باشد.

روحانی با اشاره به وظیفه سنگین روحانیت گفت: روحانیت وظیفه و رسالت سنگینی را بر دوش داشته است و امروز نیز رسالتش سخت‌تر و سنگین‌تر است؛ اگر انقلاب اسلامی در برابر هر دسیسه و توطئه‌ای به ثمر رسید به دلیل امیدی بود که روحانیت در دل مردم به وجود آورد و آن امید را تا پیروزی انقلاب زنده نگه داشت.

وی در ادامه با اشاره به نقش روحانیت در پیروزی نهضت اسلامی تصریح کرد: همانطور که امام (ره) فرمودند آن روزی که همه روشنفکران از پیروزی نهضت اسلامی و انقلاب مایوس شده بودند. آنان که ایستادند و امید را زنده نگه داشتند روحانیت بودند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روحانیت در آغاز نهضت اسلامی خود در خط مقدم این حرکت قرار گرفت گفت: حادثه خونبار مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال 42 و شهادت اولین روحانی در مسیر نهضت اسلامی یعنی شهید سید‌یونس رودباری در آن حادثه نشان از این موضوع دارد و علاوه بر این در همه حوادث روحانیت پیشتاز بود چه در زندان چه در شکنجه و تبعید و حتی در شهادت.

وی ادامه داد: ما شاهدیم که در 15 خرداد در قم یک روحانی جوان در خط مقدم مبارزه در برابر دژخیمان به شهادت رسید و بعد نیز در همه حوادث و مراحل روحانیت هم پرچم را بر دوش گرفت و هم بار مسئولیت را.

روحانی در ادامه با اشاره به نقش روحانیت و مردم در پیروزی انقلاب گفت: اگر پیوند روحانیت از یک سمت به قرآن و شریعت و دین اسلام و از سمت دیگر به مردم نبود انقلاب پیروز نمی‌شد و در جنگ تحمیلی در برابر عفلقیان پیروز نمی‌شدیم و امروز نیز نمی‌توانستیم در برابر توطئه استکبار جهانی مقاومت کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر روحانیت و مرجعیت نبود امروز عراق آنطور که ما مشاهده می‌کنیم شاهد امنیت نسبی در این سرزمین نبود و اگر روحانیت، امام (ره)، رهبری و فریاد روحانیت شیعه و سنی و مقاومت نبود امروز غزه همانند سروی سربلند و شاداب در برابر اشغالگران نبود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روحانیت در آغاز نهضت اسلامی خود در خط مقدم این حرکت قرار گرفت، گفت: حادثه خونبار مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال 42 و شهادت اولین روحانی در مسیر نهضت اسلامی یعنی شهید سید‌یونس رودباری در آن حادثه نشان از این موضوع دارد و علاوه بر این در همه حوادث روحانیت پیشتاز بود چه در زندان چه در شکنجه و تبعید و حتی در شهادت.

وی ادامه داد: ما شاهدیم که در 15 خرداد در قم یک روحانی جوان در خط مقدم مبارزه در برابر دژخیمان به شهادت رسید و بعد نیز در همه حوادث و مراحل روحانیت هم پرچم را بر دوش گرفت و هم بار مسئولیت را.

روحانی در ادامه با اشاره به نقش روحانیت و مردم در پیروزی انقلاب گفت: اگر پیوند روحانیت از یک سمت به قرآن و شریعت و دین اسلام و از سمت دیگر به مردم نبود انقلاب پیروز نمی‌شد و در جنگ تحمیلی در برابر عفلقیان پیروز نمی‌شدیم و امروز نیز نمی‌توانستیم در برابر توطئه استکبار جهانی مقاومت کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر روحانیت و مرجعیت نبود امروز عراق آنطور که ما مشاهده می‌کنیم شاهد امنیت نسبی در این سرزمین نبود و اگر روحانیت، امام (ره)، رهبری و فریاد روحانیت شیعه و سنی و مقاومت نبود امروز غزه همانند سروی سربلند و شاداب در برابر اشغالگران نبود.

رئیس‌‌جمهور گفت: تاریخ‌نویس انگلیسی در تاریخ کتاب ایران می‌گوید در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی دنیا از قدرت روحانیت و سازمان‌دهی مساجد غافل ماند، فکر می‌کرد احزاب و گروه‌ها و … می‌خواهند انقلاب را به پیروزی برسانند. او می‌گوید در آن سال‌ها اگر شهید بهشتی‌ها و مساجد تهران و شهرستان‌ها و سازماندهی روحانیت نبود انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

 

 

روحانی افزود: مسجد بار بزرگ نهضت انقلاب را به دوش کشید و با راهبری امام (ره) انقلاب پیروز شد.

وی ادامه داد: ما قول سدید می‌خواهیم امام(ره) بیاناتش و اعلامیه‌هایش قول سدید بود. امروز رهبری انقلاب قولش و کلامش قول و کلام سدید است. روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد قول‌‌شان سدید است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: قول سدید به معنای راستگویی تنها نیست درست است که قول سدید یعنی قولی محکم و استوار اما معنای سدید تنها استواری و استحکام نیست؛ سدید یعنی میانه‌روی، قول تأثیرگذاری، استحکام، استوار و میانه‌روانه.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پیامبر همه سخنانش قول سدید بود و همیشه به خود و مردم تذکر می داد و می‌خواست یادآوری کند که به دنبال قول سدید باشند.

وی ادامه داد: نسل جوان ما امروز به قول سدید نیاز دارد ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوان ببندیم، راست است که باید نسل جوان را از آب مسموم برحذر داشت؛ درست است که باید نسل جوان را از هوای مسموم برحذر داشت اما چه کنیم که هوا آنچنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر این هوا مقاومت کرد.

روحانی تأکید کرد: نسل جوان ما نیاز به توان و قدرت ایستادگی دارد، نسل جوان ما نیاز به آگاهی دارد و در برابر آب‌های آلوده باید آنها را آگاه کرد، فضای امروز پر شده از وسایل ارتباطی جدید و نسل جوان باید با آگاهی از آنها استفاده کند.

وی اظهار داشت: زمانی اگر یک مؤمن رادیویی در خانه داشت آن را پنهان می‌کرد و تنها با آن اخبار گوش می‌داد فکر می‌کنم دیگر از آن دوران عبور کردیم و دیگر نه کمدی وجود دارد و نه قفلی.

روحانی اضافه کرد: دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته است اگر امروز هم به نسل دوم موبایل نرسیم فردا خواهیم رسید فردا نرسیم روزهای آینده خواهیم رسید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: هجمه‌ای که در دنیای امروز وجود دارد قابل توجه است، کسی که اینترنت را نداند در دنیای امروز نه تنها او را عالم نمی‌دانند بلکه دانشجو هم نمی‌دانند، امروز اگر کسی نتواند از اینترنت استفاده کند حق ورود به دانشگاه را هم ندارد.

وی گفت‌: مگر می‌شود در دنیای امروز این ابزار را کنار بگذاریم البته این ابزار نیاز به آگاهی، هوشیاری و حمایت نسل جوان را دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: درست است که دولت در حوزه فرهنگ وظایفی دارد اما بار اصلی بر دوش روحانیت و فرهیختگان و اصحاب فرهنگ است، حتما دولت در فهم مطالب دینی به اندازه روحانیت آشنایی ندارد و حتما در مباحث دینی باید از اندیشمندان و عالمان دفاع کند.

وی اظهار داشت: بار اصلی فهم دین و تبیین دین در دنیای امروز به عهده روحانیت است، امام(ره) برای ما ارمغان‌های بزرگی آوردند که یکی از آنها ارمغان زمان و مکان در اجتهاد است.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: امروز به خاطر شرایط و فضای ارتباطی دنیا بار سنگینی بر دوش ماست، دشمن می‌خواهد به ما هجمه کند و قبل از آنکه بر سرزمین ما مسلط شود بر اذهان، افکار و نسل جوان ما مسلط شود.

وی افزود: چه کسی باید در برابر این هجمه خود را آماده کند؟ این روحانیت است که در خط مقدم جهاد و ایستادگی قرار داشته و دارد و امروز توقع جامعه و نسل ما از روحانیت بیشتر است چرا که مساجد تنها برای خواندن نماز نیست گرچه اسمش مسجد است و جای راکعین و ساجدین.

روحانی با اشاره به نقش مسجد در تعلیم  و تعلم گفت: مسجد جای تفقه و تعلیم است همان تعلیم و تربیتی که پیامبر آن را از سالیان دراز عبادت بالاتر می‌دانست، چراکه با علم و دانش است که مردم راه روا و ناروا را از هم تشخیص می‌دهند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روحانیت است که می‌تواند مسجد را پرجاذبه کند، گفت: در دهه 40 زمانی که در تهران و قم زندگی می‌کردیم می‌دیدیم که محله ما چند مسجد دارد اما هجمه جوانان به بعضی از مساجد بیشتر بود، آن روز روزی نبود که در مسجد کوپن بدهند بلکه دوران قبل از انقلاب و دوران اختناق بود.

وی افزود: در آن دوران بعضی مساجد جاذبه و اماراتش بیش از مسجد دیگر بود که در حقیقت این امام آن مسجد است که می‌تواند آن مسجد را پرجاذبه کند.

روحانی با بیان اینکه درب مسجد برای هر فردی که به عبادت خدا می‌آید باید باز باشد، گفت: هیچ وقت در جلو درب مسجد از فرد نمی‌پرسیم که متعلق به کدام جناحی، فقیر یا غنی هستی؟ بلکه درب مسجد برای همه باز است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه باید به سمت مسجد حرکت کنیم و البته این جاذبه را روحانیت باید به وجود آورد و البته در این جاذبه فرقی میان این و آن وجود ندارد.

وی گفت: در همین رابطه پیامبر تحمل نمی‌کند از اینکه فرد نابینایی که فریاد نابهنجار سر می‌دهد و کسی را می‌آزارد برای ورود او به مسجد دیگران نسبت به او عبوث شوند چرا که چهره در هم کشیدن در برابر نابینایی که ممکن است صدایش نابهنجار باشد قابل تحمل نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط امروز منطقه خاص است و اسلام در بسیاری از مکان‌ها غریب‌تر از هر زمان است، افزود: بر همین اساس امروز بار رسالت خاصی بر دوش ماست، امروز به نام اسلام مردم را می‌کشند و مساجد را تخریب می‌کنند و زنان را به اسارت می‌گیرند. یک مشت وحشی نادان و سران مزدور‌شان با اسلام و نام اسلام چه‌ها که نمی‌کنند.

وی افزود: این جاهلان و وابستگان، در مسیر اسلام‌هراسی که به عنوان هدف استکبار است حرکت می‌کنند که هم مسجد و هم کلیسا را خراب می‌کند، اگر ایستادگی و مقاومت نباشد جاهلان و متجاوزان در هیچ چیز توقف نمی‌کنند. بر همین اساس امروز بار روحانیت سنگین‌تر است.

روحانی در ادامه تصریح کرد: امروز در کشوری هستیم که به عنوان ام‌القری پرچم اسلام‌خواهی و عدالت‌خواهی را به اهتزاز در آورده است و در این کشور و در شرایط سخت امروز همه باید دست در دست هم دهیم و روحانیت باید بار مسئولیت را بر دوش گیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیاز امروز جامعه ما تولید و توسعه است گفت: سال ما سال فرهنگ و اقتصاد است و اقتصاد بدون فرهنگ سامان نمی‌یابد و فرهنگ و مساجد نیز بدون تلاش روحانیت رونق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه روحانیت باید وجدان کاری را در جوانان به وجود آورد گفت: شما باید نسل جوان ما را تشویق کنید و وجدان کاری را به وجود آورید و نسل جوان ما را دعوت به کار و تلاش کنید چرا که کار و تلاش در هر شرایطی و برای هر جوانی افتخار است.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز نیاز به وحدت و اتحاد داریم و اتحاد را شما باید به وجود آورید. شکاف را شما باید بردارید و نسل جوان ما را شما باید به هم نزدیک کنید. این دولت، دولت شما و مردم است و افتخار این دولت خدمت به مردم است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به قدم‌های دولت در زمینه سیاست خارجی و داخلی، اقتصاد و فرهنگ گفت: کار بزرگی تا امروز با تلاش کارگزاران نظام و حمایت مردم، روحانیت و هدایت‌های مقام معظم رهبری انجام گرفت است و البته در ادامه کار باید تلاش بی‌وقفه‌ای داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بزرگترین معضل کشور در دولت جدید رکود اقتصادی بود گفت: خوشحالیم بگوییم که امروز بزرگترین معضل کشور ما در دولت جدید که رکود و عدم رونق اقتصادی بود، در حال عبور از آن هستیم.

وی افزود: آمار و پیش‌بینی‌ها البته تا سه ماه اول امسال به ما می‌گوید کشور ما در حال عبور از رکود است و این بزرگترین موفقیت برای این دولت است.

روحانی با اشاره به برنامه دولت برای کاهش تورم گفت: اگر تا پایان امسال بتوانیم تورم را به زیر 20 درصد برسانیم و از رکود عبور کنیم و به اولین قدم‌های رونق برسیم بدین معنی است که ظرف یک سال و نیم این کشور و خادمان مردم کاری انجام دادند که در تاریخ کشورهای دنیا در شرایط تحریم بی نظیر است چرا که از سال 38 ما چنین آماری ندایم و این تنها در سایه تلاش، وحدت و حضور مردم است.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و به نیاز مردم و در راس آن علما و روحانیت و اندیشمندان نیاز دارد و البته این روحانیت است که باید مردم را به کار و تلاش تشویق کند تا به حماسه اقتصادی مدنظر رهبری دست پیدا کند البته تا حماسه فاصله زیادی دارد.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: مساجد، علما، ائمه جماعت، خطبا و اساتید باید در سیاست‌سازی و سیاست‌گذاری حضور یابند و ما باید از اخبار و اندیشه آنان استفاده کنیم و البته باید برای آن ساز و کاری نیز پیش‌بینی کنیم.

گاهی مشکلات آنها را حل می‌کند او به راحتی می‌تواند مشکلات را برطرف کرده و راه‌حل‌هایی برای مشکلات تبیین کند.

روحانی تصریح کرد: باید دست به دست هم بدهیم چیزی به نام مردم و دولت نداریم. همه با هم هستیم. هر کسی مسئولیتی دارد و باید این مسئولیت را به بهترین شکل انجام دهد.

وی تاکید کرد: انشاءالله وعده‌هایی که دولت به مردم در عرصه‌های مختلف داده دنبال خواهد کرد. امروز سیاست خارجی لااقل به جایی رسیده که دنیایی را که می‌گفتند مسلمانان دنبال ترور و خشونت هستند مجبور می‌کند به طرح ایران در رابطه با خشونت در سازمان ملل رای بدهند و این طرح با اجماع به تصویب برسد و کشورهایی که مخالفت کردند در زمان رای‌گیری حرکتی نداشته باشند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: علی‌رغم تبلیغات صهیونیست‌ها ایران و اسلام به دنبال خشونت نیست ما امت وسط و اعتدال هستیم و دنیا در رای خودش به طرح ما در سازمان ملل این را پذیرفت، در سیاست خارجی توانستیم از برخی مشکلات عبور کنیم البته مشکلات دیگری در پیش رو است که امیدواریم بتوانیم از آنها عبور کنیم.

روحانی افزود: قدس و مسجدالاقصی محبوب همه ما است و مقصد نهایی برای همه مسلمانان برای نماز این مسجد است. مسجدالاقصی همانجایی است که بسیاری از انبیا در آن به عبادت پرداختند مسجد انبیا و اولیا است آنجا سرزمین مبارک و اولین فرودگاه پیامبر است و اوج و معراج پیامبر از این مسجد آغاز شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همه مسلمانان، روحانیون، همه کشورهای اسلامی و جهان اسلام نخواهند گذاشت قبله اول مسلمانان در اشغال غاصبان و متجاوزان باقی بماند.

وی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته همه توان و امکان خود را برای نجات مسجدالاقصی و برای کمک به مردم مظلوم فلسطین به کار می‌بندد و از هرگونه کمکی دریغ نخواهد کرد، مطمئنیم پیروزی نهایی از آن مسلمانان است.

روحانی در خاتمه برای شفای آیت‌الله مهدوی‌کنی و تمام بیماران اسلام دعا و از همه حاضرین و روحانیون تشکر و قدردانی کرد.

منبع: فارس

 




 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات