جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۵
سرویس: عمومی, میبد
 |  22/ اردیبهشت/ 1393 - 3:58
  |   نظرات: بدون نظر
244 بازدید

مطمئن باشید تا ۳-۲سال آینده، اکثر جرائم توسط بومی‌ها انجام خواهد گرفت

درست است که درصد نقش آفرینی غیربومی ها در این حوادث تلخ بیش از بومی است اما تا چهار یا پنج سال آینده قضیه متفاوت خواهد شد؛ چون زشتی و قبح قضیه کم می شود و برای مثال قتل و سرقت، پخش مواد مخدر، بدعفتی نیز عادی شود.

هر روز که می‌گذرد، مردم نجیب و متدین شهرستان میبد با ابعاد جدید و تجربه نشده‌ای از عواقب ‌ایجاد خط تولیدهای پیاپی کاشی و سرامیک در دیارشان مواجه می‌شوند. تجربه‌هایی که بعضا شیرین و بعضا تلخ بوده و هستند اما مسئله ‌اینجاست که خیلی وقت است، تلخی قضیه بر شیرینی آن چربیده و می‌رود که آن را مضمحل کند.‌ این مسئله ما را بر آن داشت تا برای صیانت از فرهنگ، امنیت، اقتصاد و محیط زیست دیار آبا و اجدادی‌مان تلاش کنیم و بر همین مبنا تصمیم گرفتیم تا در سلسله گفتگوهایی فنی و کارشناسی و به دور از مسائل حزبی و قبیله‌ای به آسیب شناسی علمی ‌معضلات ناشی از توسعه نامتوازن صنایع کاشی و سرامیک در میبد بپردازیم. در گام اول به سراغ محمد رضا رجایی رفتیم؛ چرا که او حدود ۶ سال از نزدیک مماس با‌ این مشکلات، سکان فرمانداری میبد را در دست داشته و مطمئنا اطلاعات ذیقیمتی در‌این باره دارد. مصاحبه ما با وی، حدود یک ساعت به طول انجامید و او به نکات جالب و بعضا تاسفباری اشاره کرد. نکاتی که نشان می‌دهد چقدر ما درباره معضلات یاد شده غافل هستیم. هر چند ‌این نکات، بعضا علامت سوال جدی را در ذهن مخاطب ‌ایجاد می‌کند که دولت قبل برای مهار‌این معضلات چه کرد اما هدف ‌این گفتگو آن است که مردم، نخبگان و مسئولین تجارب گذشته را چراغ راه قرار دهند و گریزگاهی از‌ این وضعیت نه چندان سفید بیابند. انشاءالله در آینده نزدیک قصد داریم تا گفتگویی با جناب آقای فلاح -فرماندار کنونی شهرستان- نیز داشته باشیم که این امر بستگی به همکاری و میل ایشان دارد. قسمت سوم گفتگوی میبدما با محمد رضا رجایی -فرماندار سابق میبد- را بخوانید:
* آیا امکان الزام بنگاههای املاک برای اجاره ندادن ملک به غیربومی ها و یا مقید کردن آنها به برخی ضوابط، وجود دارد؟

در زمانی که در سمت فرمانداری بودم یک سری تدابیر خودساخته ای ایجاد کردم از جمله به مجامع امور صنفی و اداره صنعت معدن و تجارت دستور دادیم که افرادی که درخواست صنف می کنند به شرطی موافقت کنید که بیش از ۳ تا ۵ سال سابقه حضور در شهرستان میبد را داشته باشند اما چنین پیشنهادی در مرکز استان مورد قبول واقع نشد. از طرفی مجامع امور صنفی براساس قانون نمی تواند راههای بازدارندگی برای فرد متقاضی پروانه ایجاد کند مگر اینکه شورای تأمین تصمیم بگیرد. این شورا وقتی احساس کند امنیت شهر دچار چالش جدی است می تواند به دستگاهها دستور تأمین امنیت دهد و آنها موظف هستند، همکاری کنند. پیشنهاد دیگر آن است که تمام دفاتر املاک حتما لیست منازلی که به غیربومی ها اجاره می دهند را به دفتر اماکن نیروی انتظامی بدهند تا آنها هم نظارت کافی داشته باشند و بانک اطلاعات آنها در اختیار نیروی انتظامی باشد.

* آمار دقیقی از غیربومی ها در میبد دارید؟

شاید نزدیک به ۲۰ هزار نفر باشند.

* شما با این گزاره موافق هستید که «اکثر جرائم در میبد توسط غیربومی ها صورت می گیرد و اکثر غیربومی ها در سودای کار در کارخانجات کاشی به میبد می آیند»؟

در شهرستان میبد حتما دریک طرف اکثر جرائم غریبه هستند ولی مطمئن باشید تا دو یا سه سال آینده این قضیه تغییر خواهد کرد؛ چون مردم بومی هم یاد می گیرند. غریبه ها در پخش مواد مخدر نقش مهمی دارند و به صورت تیمی کار می کنند و افراد غیربومی در برخی شهرستانها نقش توزیع مشروبات الکلی را برعهده دارند و عده دیگر در افزایش ناامنی، سرقت و بعضی دیگر در فساد اخلاقی نقش دارند بنابراین به تدریج این وضعیت برای مردم نیز عادی می شود. اگر این خطر را جدی نگیریم. درست است که درصد نقش آفرینی غیربومی ها در این حوادث تلخ بیش از بومی است اما تا چهار یا پنج سال آینده قضیه متفاوت خواهد شد؛ چون زشتی و قبح قضیه کم می شود و برای مثال قتل و سرقت، پخش مواد مخدر، بدعفتی نیز عادی شود.

* درباره فروشگاههای کاشی و سرامیک متعددی که در اطراف خط سنتو ایجاد شده اند توضیح دهید

ما در ورودی شهر میبد از سمت رکن آباد، مهرآباد و ده شیخی به صورت عجیب و غریب شاهد افزایش فروشگاههای کاشی و سرامیک و باربری بودیم. وقتی این وضعیت را دیدیم به سرعت مسوولین دستگاههای مختلف مانند رئیس اداره صنعت معدن و تجارت، مجامع امور صنفی، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و سایر دستگاههای مختلف دعوت کردیم و به آنها دستور دادیم هیچ گونه مجوزی در این زمینه داده نشود و تا ۶ ماه بر روی عدم ورود کامیون به داخل شهر کار کردیم؛ چرا که وجود این فروشگاهها باعث افزایش قیمت کاشی و سرامیک برای مردم ایران می شود. هرکارخانه ای نمایندگی مجاز دارد. فروش کاشی باید از طریق این نمایندگی ها انجام گیرد. این کار ما باعث جلوگیری از روند روبه افزایش فروشگاههای کاشی و سرامیک و ورود کامیون ها به داخل شهر شد. اما متأسفانه هم اکنون وضعیت اسف باری در جاده بدرآباد و وردی مهرآباد بوجود آمده. به نظر بنده زحمت معاون بنده، نیروی انتظامی و… کشیدند مجددا باید احیا شود. افزایش فروشگاههای متعدد کاشی و سرامیک یعنی افزایش دلالی در بازار و افزایش قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی. ممکن است بعضی کارخانجات در این زمینه دخالت داشته باشند که این اقدام هم اشتباه است. شرافت سرمایه گذاران ایجاب می کند که سیستم به صورت مدیریت شده دنبال شود.

*در پایان اگر صحبتی دارید بفرمائید.

من باز هم از همه کسانی که در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت، خدمات سپاسگزارم و استدعای عاجزانه من این است که آنها بالاخره میبدی هستند و همه هستی و آبرویشان را از همین میبد گرفته‌اند. درست که بعضی از آنها به راحتی می توانند در دیگر کشورها زندگی کنند و اگر منطقه ایده آل نباشد به شهر دیگر مهاجرت کنند ولی اکثر آنها عِرق میبدی را از دست نمی دهند. لذا آنها باید به نوعی عمل کنند که افزایش سرمایه آنان بیش از این باعث نگرانی در حوزه مسائل فرهنگی، زیست محیطی و درمان نشود و از مردم خواهش می کنم که برای خود دل بسوزانند و اگر می بینند که امثال ما خوب عمل نمی کنیم، واقعا در مقابل مسوولان توصیه و نقد لازم را داشته باشند چون ممکن است بعضی سرمایه داران به راحتی بتوانند در کشورهای اروپایی زندگی کنند ولی مردم عادی مجبورند در این شهر زندگی کنند و بیش از سرمایه گذاران عزیز باید نگران سلامت روح، جسم و حیات خود باشند.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات