جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۵
 |  22/ اردیبهشت/ 1393 - 4:05
  |   نظرات: بدون نظر
217 بازدید

طرفین در این دور مذاکرات هسته‌ای رسمأ شروع به تهیه پیش‌نویس توافق می‌کنند/ اراک، غنی‌سازی و فناوری موشکی سه مسئله حل‌نشده

فایننشال‌تایمز نوشت : مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران به مرحله حساس تدوین پیش‌نویس توافق نهایی رسیده است.

پایگاه اینترنتی “فایننشال‌تایمز” در تحلیلی به قلم “سام جونز” نوشت : سه ماه پس از مذاکرات و در حالی که سه ماه دیگر زمان باقی است، هر اتفاقی ممکن است روی دهد. این مذاکرات که نوامبر گذشته موجب امضای توافقی در ژنو شد – این هفته در وین در کاخ کوبرگ از سر گرفته می شود. در این نشست، هیئت نمایندگی ایران مصمم خواهد بود که باید حق غنی‌سازی اورانیوم خود را حفظ کند در حالی که بلوک شش کشور از قدرت های بزرگ مصمم است که نباید اینگونه باشد.

فایننشال‌تایمز نوشت: پس از مذاکرات فنی در نیویورک در هفته گذشته، بحث های سطح بالاتر بین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ، در روزهای آینده سعی خواهد کرد سرعت بیشتری به اقدامات بدهد. اگر چه چندین نشست صمیمی از ماه فوریه برگزار شده است ، دیپلمات ها و سیاستمدارانی که فایننشال تایمز با آنها تماس گرفته‌اند، می‌گویند در مورد هیچ مسئله قابل توجهی توافق نشده است .

افراد مطلع می گویند این هفته نخستین موقعیتی خواهد بود که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان – سعی خواهند کرد به طور رسمی شروع به تهیه پیش نویس یک توافق کنند. یک دیپلمات پنج بعلاوه یک گفت اکنون برهه حساس آغاز شود.

این پایگاه در پایان نوشت: سه مسئله حل نشده هنوز در مذاکرات باقی است. مهم ترین موضوع ، دامنه فعالیت غنی‌سازی اورانیوم است. موضوع دوم، راکتور اراک است. اگر ایران متقاعد شود طرح این راکتور را به صورت آب سبک تغییر دهد ، پنج بعلاوه یک احتمالا به ایران اجازه می دهد این راکتور را حفظ کند.سومین مسئله به “ابعاد نظامی” احتمالی از جمله توسعه فناوری های موشک مربوط می‌شود.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات