جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۰
 |  10/ بهمن/ 1393 - 10:57
  |   نظرات: بدون نظر
291 بازدید

در سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری

علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده و این مسئله به این دلیل است که این دولت گرایش به اصلاح طلبی دارد.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری سالروز انقلاب اسلامی و برگزاری کنگره مذکور را به حاضران تبریک گفت و اظهار داشت: امیدوارم که راه معتدل خودتان را همچنان ادامه بدهید و برای کشور و انقلاب برکات خوبی داشته باشد.
وی به شعار این کنگره مبنی بر اصلاحات لازمه تعادل است اشاره کرد و گفت: شعار خوبی را انتخاب کردید اما بنده آن را اصلاح می‌کنم و می‌گویم اصلاحات و پایبندی به اصول لازمه اعتدال است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم اعتدال انقلاب اسلامی را حفظ کنیم خوب است که هر چند وقت یک بار آسیب‌شناسی را از انقلاب داشته باشیم و راه طی شده را ارزیابی کنیم که کجا‌ها موفق بودیم و کجا احیانا عقب گرد داشته باشیم‌‌ همان گونه که شهید مطهری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در باره آفت‌های که ممکن است نهضت اسلامی با آن مواجه شود، هشدارهای داده بود.
وی به بیان آفت‌های نهضت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری پرداخت و گفت: نفوذ اندیشه بیگانه تجمل گرایی افراطی رخنه فرصت طلبان، مسئله ناتمام گذاشتن نهضت و ابهام طرح‌های آینده از جمله مواردی است که برای آفت‌های انقلاب توسط شهید مطهری مطرح شد.
وی ادامه داد: مسئله نفوذ اندیشه‌های بیگانه امروز این مهم مشکل اساسی ما نیست بلکه اوایل انقلاب با چنین مشکلی روبه رو بودیم؛ تجددگرایی افراطی احکام اسلام را به بهانه زمان تغییر می‌دادند که این مسئله در اوایل انقلاب نیز بیشتر بود. رخنه فرصت طلبان نیز یکی از مشکلات امروز ماست و در آفت ناتمام گذاشتن نهضت نیز ما امروز با این مشکل مواجه نیستیم.
مطهری همچنین درباره ابهام طرح‌های آینده گفت: امروز ما این مشکل را نداریم و در اوایل انقلاب خودمان درست نمی‌دانستیم که در مسائل اقتصادی چه می‌خواهیم بکنیم و آخرین آفت نیز از نوع معنی است یعنی اینکه حسن نیت و تقوی ما کم بشود و قدرت طلبی‌ها افزایش پیدا کند که متأسفانه یکی از آسیب‌های است که امروز با آن مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه معتقدم که یکی از آفت‌های که در چند سال اخیر در کشور حاکم بوده است مسئله عدم تحمل منتقد و مخالف است، افزود: ما باید با این مسئله مبارزه کنیم در آزادی بیان معتقدم که در دولت جدید فضای آزادی بیان کمتر شده است.
مطهری تصریح کرد: این مسئله به این دلیل است چون دولتی آمده که گرایشی به اصلاح طلبی دارد و از آن طرف فشار بیشتری وارد می‌شود بنده با رسانه‌ها در ارتباط هستم و می‌بینیم که امروز خود سانسوری در رسانه‌های ما بیشتر از دولت قبل است مطبوعات ما امروز نسبت به دولت گذشته بیشتر از خودسانسوری و توقیف می‌ترسند و باید تکلیف هیئت نظارت بر مطبوعات مشخص شود بنده چهار سال عضو این هیئت بودم و نمایندگان از نهادهای مختلفی در آن حضور دارند که تصمیم کار‌شناسی می‌گیرند اما از آن طرف دادستانی خودش علیه روزنامه‌ای اعلام جرم می‌کند و آن را توقیف می‌کند یا این هیئت را تعطیل کنید و یا به دادستانی واگذارش کنیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آن نگاهی که ابتدای انقلاب به مسئله آزادی بیان داشتیم چگونه بود؟ شهید مطهری به صراحت می‌گوید در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی نیز اجازه فعالیت دارند البته مشروط به اینکه با تابلو خود بیایند و به نام اسلام نباشد؛ وضع را با امروز مقایسه کنید ما نباید برخی تصمیمات دوره جنگ را به امروز سرایت بدهیم.
مطهری اظهار داشت: ما به غربی‌ها انتقاد می‌کنیم که شما درباره هولوکاست فضا را بسته‌اید و اجازه اظهارنظر نمی‌دهید به نظرم همین کار را امروز ما درباره فتنه ۸۸ انجام می‌دهیم و می‌گویم همه باید یک حرف را بزنیم خب شاید کسی تحلیل دیگری دارد و می‌خواهد ریشه‌ها را بیان کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی به اتفاقات مجلس اشاره کرد و در این باره گفت: در مجلس می‌گویند که شما چیز دیگری می‌گویید. می‌گویند این تصمیم نظام است و شما نمی‌توانید در باره آن حرف بزنید خب این چه حرفی است شاید تصمیم نظام اشتباه باشد.
وی در ادامه اظهاراتش به ریزش‌ها و رویش‌ها اشاره کرد و گفت: رهبری معظم انقلاب نیز به ریزش‌ها و رویش‌ها اشاره داشتند ما نباید در ریزش‌ها اصرار داشته باشیم برخی می‌گویند هر چه ریزش بیشتر باشد بهتر است یعنی همه از قطار انقلاب پیاده بشوند، آقای هاشمی، ناطق نوری کروبی و موسوی از قطار انقلاب پیاده شوند و آن موقع آقای رسایی و کوچک‌زاده بیایند و بشوند انقلاب اسلامی ایران.
مطهری ادامه داد: بنده نگران آینده انقلاب هستم اما عده‌ای فکر می‌کنند که من به موسوی و کروبی دلبستگی دارم اصلا مسئله این نیست من می‌گویم راهی که ما می‌رویم خوب نیست و باید آن را تغییر بدهیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا دل ما برای انقلاب بیشتر می‌سوزد تا دل تندروهای که در مجلس و جاهای دیگر هستند؟ منی که از شب ۱۵ خرداد که شهید مطهری بازداشت شد (ادامه صحبت‌های مطهری به دلیل اینکه وی در میانه سخنرانی‌اش اشک ریخت تا لحظاتی متوقف شد).

مطهری بعد از لحظاتی مسائله نفوذ فرصت طلبان را بسیار مهم عنوان کرد و در این زمینه گفت: انقلاب فرزند خور نیست بلکه کوتاهی ما است که موجب این عمل می‌شود اگر ما هوشیار باشیم و از رخنه فرصت طلبان جلوگیری کنیم این مسئله ایجاد نمی‌شود ما نباید غفلت کنیم.
وی تأکیدکرد: آفتی از نوع معنی امروز در میان ما هم هست یعنی خلوص نیت‌ها کم شده و بی‌تقوایی‌ها مخصوصا در باره اصولگرایان بیشتر صدق می‌کند چرا که ادعاهای آنان نسبت به اسلام و ولایت مداری بیشتر است و بی‌تقوایی‌ها در آنجا بیشتر است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خبر‌ها را آن طور که دوست دارند انتشار می‌دهند و این‌ها همه بی‌تقوی است در مجلس گفتم اگر ۹ دی منشأ تفرقه در منطقه باشد دیگر یوم الله نخواهد بود بلکه یوم الشیطان است بعد ببینید این‌ها چطوری منتشر کردند نوشتند علی مطهری می‌گوید نه دی یوم الشیطان است حالا بیا توضیح بده که منظور من این نبوده است.
مطهری با بیان اینکه دیوار مصنوعی بین اصولگریان و اصلاح طلبان شکسته شود، ادامه داد: این مسائل به انتخابات آسیب می‌زند بنده معتقدم باید معتدل‌های اصولگرا و اصلاح طلب با هم متحده شده و مقابل افراطی‌ها بایستند و ان شاءالله آینده بهتری داشته باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم راه حل مشکل اساسی ما بازگشت به قانون اساسی است چرا که ما قانون اساسی بسیار خوبی داریم اما متأسفانه با ایجاد شوراهای اصول را نقض کرده‌ایم شورای ساخته‌ایم که می‌تواند در مسائل قوه قضائیه دخالت کند و شورای دیگر در مقابل مجلس قانون گذاری می‌کند و این‌ها خوب نیست.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات