جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۵
 |  5/ مرداد/ 1393 - 7:52
  |   نظرات: بدون نظر
718 بازدید

حجت الاسلام مهدی منتظرقائم: فیدل کاسترو پرسید چقدر بزهکاری در جامعه تان کم شده؟

استاد دانشگاه و حوزه علمیه گفت: اجرای احکام دینی نباید منجر به دین گریزی شود.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی منتظر قائم، جمعه شب در مراسم افطاری حامیان دولت تدبیر و امید در استان یزد با اشاره به اینکه هدف خداوند از فرو فرستادن ادیان الهی، دین دار شدن مردم است، گفت: خداوند نمی‌خواهد کسی مردم را از دین، گریزان کند.
وی گفت: خداوند می‌خواهد کسانی که دین ندارند، دین دار شوند و کسانی هم که دین دار هستند، دین آن‌ها حفظ شود. حال اگر کسی بر خلاف این مسیر گام بردارد، بر خلاف خواست خداوند قدم برداشته است.

http://8pic.ir/images/88e71hqfznopp39fh0cn.jpg

به گزارش ایلنا از یزد، برادر شهید منتظرقائم تصریح کرد: این قاعده دلایل عقلی دارد همچنانکه مویداتی هم از قرآن و سنت هم دارد.
مهدی منتظر قائم با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره آل عمران «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ» درخصوص متخلفان جنگ احد گفت: رحمت خدا شامل حال تو شده که شما با آن‌ها نرم و مدارا و مهربان باشی و اگر تو خشن بودی؛ از اطرافت پراکنده می‌شوند. حال که به تو رحمت داده‌ایم، از آنان بگذر و از من هم بخواه از آنان بگذرم و همینان را در امور مملکتی مورد مشورت قرار بده.
این استاد حوزه گفت: بر اساس این آیه گفته می‌شود پیامبران نباید هیچ عیب جسمی داشته باشند، ضمن آنکه باید زیبا هم باشند. تا مردم از آنان گریزان نشوند. چراکه این خوش آمدن و بدآمدن مردم برای خدا مهم است. باید سنجید کارهایی که ما انجام می‌دهیم در مردم چه اثری دارد؟ آنان نسبت به دین جذب می‌شوند یا از دین دفع می‌شوند؟

مهدی منتظرقائم در ادامه با اشاره به آیه ۱۰۸ سوره انعام «وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» گفت: خداوند در قران می‌فرماید به مقدسات کسانی که غیر از خداوند را می‌پرستند، فحش ندهید و به آنان و مقدسات آنان توهین نکنید. چراکه این اقدام موجب می‌شود آنان به خداوند توهین کنند و از دین شما منتفر شوند.
وی تاکید کرد: خداوند می‌فرماید به کسانی که من را نمی‌پرستند توهین نکنید، از این مطلب وظیفه ما در قبال اهل سنت برداشت می‌شود ولی متاسفانه برخی توهین به بزرگان اهل سنت را افتخار می‌دانند.
حجت الاسلام منتظرقائم در این رابطه گفت: یکی از مصارف زکات تحبیب قلوب است بدین معنا که زکات جمع شده صرف کسانی شود تا به دین گرایش پیدا کنند.
او همچنین با اشاره به صراحت قرآن به عذاب دو چندان برای زنان پیامبر در صورت ارتکاب به اقدامات ناشایست گفت: دلیل این حکم، بدبینی مردم نسبت به پیامبر و دین پیامبر است.

منتظرقائم با اشاره به ارسال فرستادگان پیامبر به یمن گفت: پیامبر به آنان گفت با مردم آسان بگیرید، سخت نگیرید و بشارت دهید، آنان را و مردم را متنفر نکنید و به مردم آرامش دهید.
وی در نمونه‌ای دیگر از این موضوع به تذکر پیامبر به امامت جماعت اشاره کرد و گفت: پیامبر به آنان می‌گفت در نمازهای جماعت سوره‌های کوچک بخوانند تا مردم از دین زده نشوند. همچنانکه علی ابن ابیطالب به مالک اش‌تر توصیه کردند با طولانی کردن نماز موجب اعراض مردم را فراهم نکن.

http://8pic.ir/images/2xaieiwgiumrlo7fgi1s.jpg

این استاد حوزه علمیه، سپس به کاربرد این قواعد پرداخت و گفت: احکام دیگر دین، تحت شعاع این حکم کلی هستند و اگر با این حکم تعارض پیدا کردند، باید اصلاح شوند. بدین معنا که هیچ حکم فقهی نباید مردم را از دین بیزار کند. اگر یک حکمی در جامعه‌ای این قاعده را داشت، در حکم یک معیار است و این بدان معناست که در جایی خللی ایجاد شده است و فقیهی که این حکم را استنباط کرده به بعضی از حقوق توجه نداشته یا جامعه را درست نمی‌شناسد.
حجت الاسلام والمسلمین منتظر قائم در این رابطه به تعارض برخی روایات اشاره کرد و گفت: اگر دو روایت باهم متعارض بود و ما مخیر بودیم به هریک از این‌ها عمل کنیم، آن یکی را انتخاب می‌کنیم که آسان‌تر است، تا مردم بیشتر خوششان بیاید و به آن عمل کنند.
وی در مصادیق این مطالب به رعایت تقیه در مراسم نمازجماعت اهل سنت را خاطر نشان شد و گفت: در نمازجماعت آنان نیازی به مهر نیست چراکه وظیفه ما در آنجا متحد بودن با سایر مسلمانان است.

منتظرقائم همچنین با اشاره به حرام بودن نیرنگ زدن به کفار گفت: اگر به کافری امان دهیم و بعد که آمد او را زندان کنیم؛ حرام است. مرحوم صاحب جواهر یکی از ادله‌ای که برای حرام بودن این اقدام ذکر می‌کند، گریزان شدن آنان از دین ماست.
حجت الاسلام والمسلمین منتظر قائم در عین حال گفت: تقیه در مواردی که منجر به وهن دین شود، حرام است. برای نمونه اگر یک مبلغ دینی از حاکمی که حقوق مردم را پایمال می‌کند، دفاع کند و یا سکوت کند، این تقیه حرام است، چراکه او یک مبلغ دینی است و اعتماد مردم به دین سست می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حرام بودن برداشت استبدادی از فقه سیاسی گفت: مرحوم شهید مطهری در کتاب علل گرایش به مادی‌گری این را متذکر شده و آورده: در روزگاری که حاکمیت ملی بعنوان دستاورد بشری مطرح است، اگر کسانی یک برداشت سیاسی از حاکمیت دینی ارائه دهند، که همه قدرت در اختیار یک فرد است و او تنها به خداوند مسئول، نسبت به مردم مسئول نیست و مردم نسبت به او ذی حق نیستند و فقط حق اطاعت دارند، این برداشت موجب می‌شود تا مردم نسبت به فقه سیاسی زده شوند نه اینکه نسبت به حاکمیت ملی بدبین شوند.
منتظرقائم افزود: حکومت دینی در عرض حکومت الهی نیست و اگر کسانی در این خصوص اهتمام کنند، در شرک قدم برداشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظر قائم با اشاره به مقام اجرای احکام شرع گفت: ممکن است ما به گونه‌ای عمل کنیم که اجرای احکام موجب دین گریزی و سستی دین مردم شود، این نحوه اجرا حرام است.
برادر شهید منتظرقائم درخصوص امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر این فریضه بد اجرا شود، موجب می‌شود بجای گسترش معروف در جامعه، منکر در جامعه گسترش یاید. برای مثال، اگر امر به معروف ما منجر شود یک فرد از نماز گریزان شود، این شیوه رفتاری ما حرام است.

وی تاکید کرد: شیوه اجرای امر به معروف هم باید معروف باشد، نه اینکه با روش منکر، امر به معروف کرد.
منتظرقائم گفت: اگر کسانی می‌خواهند بی‌حجابان در جامعه را امر به معروف کنند، باید قبل از هر چیز به این توجه کنند که آیا این اقدام اثر مثبت دارد یا منفی؟ احکام و اجرای احکام تابع مصالح و مفاسد است. هرچه که خداوند گفته انجام دهید، حتما مصلحت دارد، هرآنچه هم که خداوند گفته انجام ندهید، حتما مفسده دارد.
او در این راستا پیشنهاد داد تا نیروی انتظامی افرادی را که بعلت بدحجابی مورد مواخذه قرار می دهد، پس از مدتی بررسی نماید که وضعیت حجاب آنان چه تغییری کرده است؟
وی تاکید کرد: این‌ها باید در جامعه نشان داده شود چراکه جامعه دینی یک جامعه پر از مصلحت است. از این روز باید در انجام وظایف، بر سنجش نتیجه متمرکز شد.

حجت الاسلام ودالمسلمین منتظر قائم، همچنین عدم اجرای برخی مجازات اسلامی را مصداق این امر دانست و گفت: علت عدم اجرا‌ها بدبین شدن مردم و غیر مسلمان‌ها نسبت به اسلام است.
وی تاکید کرد: دین یک امر معقول است و امری دوست داشتنی ولی متاسفانه برخی اوقات چهره‌اش خوب معرفی نمی‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود، دین گریزی در حکومت دینی را از مسائل مهم در این حوزه برشمرد و گفت: ممکن است نفس تدبیر جامعه به گونه‌ای باشد که موجب دین گریزی شود، در این هنگام آن تدبیر حرام است، چراکه موجب نفرت مردم از دین می‌شود.

مهدی منتظرقائم به اشاره به سفر یکی از مسئولان کشور به کوبا و دیدار وی با فیدل کاسترو گفت: فیدل کاسترو در آن دیدار گفته بود، من به دین علاقه دارم ولی از کارکرد آن بی‌اطلاعم. شما که حکومت دینی تشکیل داده‌اید، بگویید آمار بزهکاری در جامعه تان چقدر کاهش یافته است؟!
وی افزود: فیدل کاسترو، دستاورد اجرای حکومت دینی را در امور روزمره جامعه می‌داند و از کاهش بزکاری و ارتقاء آرامش در جامعه می‌پرسد.

این مراسم باحضور استاندار یزد، معاون سیاسی استانداری، غلامعلی سفید استاندار اسبق یزد و جمعی از حامیان اصلاح طلب دولت تدبیر وامید در تالار فرهنگیان یزد برگزار شد.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات