پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۵
 |  24/ اردیبهشت/ 1396 - 5:46
  |   نظرات: بدون نظر
253 بازدید
گزارش؛

حامد افتخاری بفروئی (کد نامزد:۱۸) داوطلب پنجمین دوره انتخابات شورای شهر بفروئیه

مصاحبه پایگاه خبری بفرو با حامد افتخاری بفروئی داوطلب پنجمین دوره انتخابات شورای شهر بفروئیه

به گزارش پایگاه خبری بفرو؛ متن مصاحبه خبرنگار پایگاه خبری بفرو با حامد افتخاری بفروئی داوطلب پنجمین دوره انتخابات شورای شهر بفروئیه به شرح زیر می‌باشد؛

تذکر سؤالات تمامی داوطلبان یکسان می‌باشد.

نام و نام خانوادگی:

حامد افتخاری بفروئی

سال تولد:

هزار و سیصد و شصت و سه

شغل:

مهندس راه و ساختمان

تحصیلات:

کارشناسی مهندسی عمران

۱– چه ویژگی یا برجستگی شخصی، شمارا ترغیب به کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر بفروئیه نمود؟

همان‌طور که مستحضرید مدیریت و برنامه ریزی شهری نیازمند تخصص‌های گوناگون است تخصص‌هایی چون شهرسازی، عمران، ساختمان و… که بنده حقیر نیز حسب توانمندی و تخصص درزمینه مهندسی عمران وشهرسازی با توجه به سوابق وتجربیات کاری که در دستگاههای دولتی مرتبط ازجمله راه وترابری، راه وشهرسازی داشته‌ام و عرق و علاقه ای که نسبت به خدمت به شهر وهمشهریان عزیز در خود احساس نموده‌ام داوطلب نامزدی عضویت در شورای اسلامی دوره پنجم بفروئیه شده‌ام.بنده به راین اعتقادم که هرکس با هرسلیقه، تجربه، تخصص که با نیت خیرخواهی قدم درراه اصلاح امورزندگی مردم گذاشته است فارغ از جناح‌بندی، گروه گرایی وبه دور از هرگونه تقسیم بندی سیاسی وحزبی بایستی حضور این افراد را به‌عنوان فرصت تلقی نموده و محترم و مغتنم شمرد.

۲– وضعیت موجود شهر بفروئیه را چگونه توصیف می‌کنید؟

منطقه بفروئیه قابلیت رشد و توسعه به لحاظ موقعیت جغرافیایی بین دو شهرستان اردکان ومیبد را دارد چه اینکه وجود قطب‌های دانشگاهی در درون شهر بفروئیه وهمجواری مراکز دانشگاهی شهرستان اردکان، وجود دستگاه‌ها و سازمان های خدمت رسان شهری در نزدیکی مرز بین دو شهرستان اردکان ومیبد گواه این مدعا است. عليهذا عدم توجه به ظرفیت‌های درونی منطقه بفروئیه، استعدادهاي درخشان، قدمت و سابقه دیرینه آن وسایر مؤلفه هایی ازاین‌دست هم‌چنین عدم سرمایه گذاری مؤثر در منطقه بفروئیه بر مظلومیت ومهجوریت آن افزوده است. گرچه در سالهای اخیر به لحاظ تصویب تبدیل شدن بفروئیه به شهر وایجاد مرکزیت بخش در بفروئیه تحولات خوبی را نوید می‌دهد اما به‌طور کلی از همه ظرفیت‌های این منطقه که بعضاً ناشناخته نیز مانده است استفاده‌نشده است. انشاء الله دوستانی که توفیق حضور در مسند شورای اسلامی شهر را پیدا خواهند کرد از تمامی توان وظرفیت نیروهای درون منطقه بفروئیه اعم از فرهیختگان، نخبگان، بزرگان، جوانان و صاحب نظران این امر استفاده نموده وگامهای بلندی در جهت رشد، توسعه وشکوفایی این دیار بردارند.

۳– سوابق مدیریتی، علمی، اجتماعی و سیاسی شما؟

حقیر افتخار حضور در مشاغل مدیریتی موردنظر سؤال را نداشته‌ام اما حضور در عرصه‌های ذیل الذکر رادارم که مختصراً عرض می‌کنم.

(۱) حضور در مجامع حرفه‌ای و شغلی ازجمله سازمان‌های دولتی نظیر ادارات کل راه و ترابری، راه و شهرسازی، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، نظام‌مهندسی ساختمان، نظام‌مهندسی معدن، نظام فنی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، کارآموزی کارشناسی رسمی دادگستری از مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاوکارشناسان قوه قضائیه و…

(۲) افتخار عضویت و حضور در مجامع غیردولتی ازجمله جامعه اسلامی مهندسین استان، عضویت در جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها و…

(۳) افتخار عضویت و حضور در مجامع محلی نظیر بنیاد رشد و توسعه بفروئیه، مجمع الذاکرین بفروئیه، حوزه و پایگاه مقاومت بسیج و…

لازم است اشاره‌کنم حقیر در حال حاضر در اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در شهرستان اردکان مأمور و مشغول انجام‌وظیفه هستم و قریب ۸ سال تجربه در مشاغل کارشناسی راه و ساختمان، عمران و نقشه‌برداری در ادارات مختلف ازجمله شهرستان اردکان و خرانق، اشکذر، مهریزوتفت رادارم و تحصیلات بنده در دو رشته مهندسی عمران-عمران و مهندسی عمران-نقشه برداری است.

۴– آسیب‌های جدی مدنظر شما در فضای فعلی شهر؟

با توجه به اینکه ما در این چهار سال اخیر در حال گذرا فضای مدیریت روستایی و ورود به فضای مدیریت شهری بوده‌ایم پس قطعاً چه در زمان فضای مدیریت روستایی و چه در فضای مدیریت شهری کنونی دور از انتظار نیست که شاهد نقطه‌ضعف‌ها،کاستی‌ها ونواقصی نیزباشیم. اما آنچه به نظر این حقیرباید مورد تاکید باشد این است که ما ازچه زاویه وبا چه دیدگاهی به فضای مسائل شهری امروز نگاه می‌کنیم؟ شهر بفروئیه اگر از ظرفیت‌های درونی خود نیز استفاده نماید بازهم به لحاظ توسعه‌یافتگی و مولفه های پیشرفت شهری در مقایسه با شهرهای هم‌جوار دچار کسروکمبودهایی خواهد بود. روند پیشرفت شهر یک فرآیند زمان‌براست که البته بخشی از آن به مسائل بودجه، امكانات، توانمنديهاومقدورات و… برمیگرددوبرخی از آن نیز به نحوه تعامل وهماهنگی حاکمیت ودستگاههای دولتی، ميزان مشارکت مردم در توسعه شهر، حضورموثرمردم درصحنه،پیگیری‌های جدی از سوی مسئولان اعم ازمنتخبین شورای شهر، مسئولان دستگاههای دولتی ونمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و…برمی‌گردد. درهرحال همه خدمتگزاران نظام، رفاه، توسعه وخیرخواهی ساکنین شهر بفروئیه را خواستارند. بايستي از ظرفیت‌های شهرستان و صاحب نظران درون هر منطقه استفاده کرد و فرصت های ازدست‌رفته را جبران نموده وشکاف های ایجاد  شده به علت مسائل حاشیه‌ای را با نهایت خویشتنداری، اخلاق، تعامل و حفظ کرامت افراد ومسئولین دستگاه‌ها وبا رعایت مسائل و ملاحظات ملی ومحلی وبا تکیه بر اتحاد، وحدت و حفظ انسجام درونی پر نمود. لازم است به این نکته اشاره نمایم که تعیین حدودوثغور مرزی و محدوده وحریم قانونی شهر وسایر مناقشاتی ازاین‌دست با رعایت ملاحظات پیش گفته و در فضای آرام وتعاملی و به‌دوراز ایجاد تنش وغوغاسالاری، توسط دستگاههای متولی مربوطه در استان و شهرستان و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و التزام طرفین به آن قابل‌حل و فصل می‌باشد.

۵–  راهبردها و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضع موجود؟

در حوزه مسائل مرتبط با شورای شهر وشهرداری، فضاي فعلی شهروسایر موارد بایستی حدود هریک را تفکیک و سطح بندی نموده و مسائل را طبقه‌بندی و از منظر نقاط ضعف و قوت نقد وبررسی کرد. در حوزه مرتبط با دوستان منتخب در شورای اسلامی دوره چهارم نقدهایی وارد است. همچنين در حوزه اختیارات ووظایف شهردار وشهرداری! اما به‌طورکلی روند مدیریت شهر وشهرداری در حوزه مسائل عمرانی به سمت پیشرفت بوده است گرچه بیشتر بحث به راین پایه استوار است که نحوه اجرا،سیاست‌های اجرائی و اقدامات با یکدیگر متفاوت است. در حوزه مسائل اجتماعی وفرهنگی نیز نوع تعامل، نگرش ودیدگاه اعضای محترم شورای اسلامی به اصحاب رسانه،تشکل‌های اجتماعی ازجمله سازمانهای مردم‌نهاد، مجامع حرفه‌ای وغیرحرفه ای، مراكز خیری و…مستلزم نگرش ودیدگاه نووجدیدی است. به هر حال از دید حقیر کسانی که به‌عنوان منتخب شورای اسلامی دوره پنجم شهر بفروئیه توفیق حضور و خدمت به مردم را پیدا خواهند نمودمی بایست:

(۱) مصالح عموم مردم را بر منافع شخصی، جناحی و گروهی ارجح بدانند. (۲) نسبت به حل‌وفصل مشکلات و پیگیری مسائل تعهد و اهتمام ورزند. (۳) نسبت به تدوین استراتژی و راهبرد چهارساله مدیریت شهر و شهرداری تا افق ۱۴۰۰ اقدام نمایند. (۴) امورات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی را طبق برنامه‌ریزی و پایش آثار آن در مقاطع معین به‌پیش ببرند. (۵) نسبت به مسئولیت، وظایف و اقدامات خود وزیر مجموعه خود به رسانه ها و مردم شریف قطعاً پاسخگو باشند. (۶) از مساجد و تکایا به‌عنوان پایگاه‌های شورایاری استفاده نمایند. (۷) مشکلات و مسائل مردم را مشکل خود نیز بپندارند. (۸) ازمعتمدین محل در هیئات، تشکل و مساجد و مراکز مختلف به‌عنوان بازوی اجرایی شورای شهر در ایجاد همگرایی و ایفای وظایف بهره‌گیری و استفاده نمایند. (۹) از ظرفیت متخصصین، فرهیختگان و نخبگان، جوانان و پیشکسوتان و بازنشستگان و عموم مردم شریف جهت تشکیل اطاق فکر شورا و شهرداری استفاده نمایند. (۱۰) اتحاد، همبستگی و وحدت درونی اعضای شورا، پرهیز از مجادله و اختلافات فردی، پرهیز از ایجاد فاصله و شکاف بین مردم و اعضای شورای منتخب، پاسخگویی مسئولانه و متعهدانه و نظارت دقیق بر عملکرد ارکان شهرداری مورد انتظار است. (۱۱) سعی نمایند بین قول و عملشان فاصله نیفتد و شعارهای کارزار انتخاباتی خود را فراموش ننموده و عملی نمایند. (۱۲) اجرای قوانین و مقررات را باملاحظه مردم شریف و مقتضیات زمان و مکان و تبدیل به فرصت نمودن تهدیدها عملی نمایند. (۱۳) از ظرفیت فضای مجازی جهت آگاهی و اطلاع رسانی به مردم شریف از میزان اقدامات و فعالیت‌های شورا، قوانین و مقررات، مصوبات و برنامه های در دست اقدام شورا و شهرداری و تنویر افکار عمومی مردم شریف بفروئیه استفاده نمایند. (۱۴) در پایان هرسال از عملکرد و فعالیت‌های شورا و شهرداری از مبادی رسمی و تریبون‌های مساجد و نماز جمعه، اعیاد مختلف و مناسبت های ملی و مذهبی جهت پاسخگویی به مردم شریف استفاده نمایند. (۱۵) مردم را از خود بدانند و مسائل را از مردم پوشیده ندارند و بدانند پشتوانه شورای شهر حضور درصحنه مردم شریف است.

۶–  اولویت‌های کاری و موضوعات پراهمیت شورای شهر در صورت ورود شما؟

تمامی مواردی که در سؤالات شماره (۱) تا (۶) مطرح‌شده است بعضاً از دغدغه‌های این‌جانب محسوب می‌شود. به‌هرحال هریک از نامزدهای محترم انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر بفروئیه نظرات خاص خود رادارند لیکن همه بر این قضیه متفق هستند که گرچه تاکنون اقداماتی توسط دوستان منتخب در ادوار گذشته چه در فضای روستا و چه در فضای شهر صورت گرفته است اما این اقدامات کافی نیست. برای خدمت‌رسانی هنوز هم فضا وهم جای بسی کار هست. کاستی و نواقصی هست که بایستی با درایت و تدبیر و در سایه تفاهم، تعامل و حفظ انسجام اعضای منتخب و ارتباط پیوسته با حاکمیت وبا روحیه و پشتکار جهادی و احساس مسئولانه اعضای منتخب رفع‌ورجوع گردد. فراموش نکنیم مردم به ما اعتماد نموده و اعتبار بخشیده‌اند نبایست حمایت آنان را بدون پاسخ گذاشت. زمانی می‌توان ادعا نمود که کاری انجام‌شده، پیشرفتی حاصل‌شده، که مردم به عینه آن را از نزدیک مشاهده نموده و لمس نمایند.

۷– راهکارهای افزایش مشارکت مردم در تصمیم سازی، اجرا و نظارت بر امور؟

شورای اسلامی شهر می‌بایست از ظرفیت آحاد مردم شریف منطقه بفروئیه فارغ از هرگونه دسته‌بندی استفاده نمایند. يك راه‌حل آن است که از همه اقشار مختلف نمایندگانی جهت تشکیل اطاق فکر شورای شهر انتخاب نمایند که معذوریت‌های وقت، مكان وظرفیت وامکانات و… نیزلحاظ شود. راه حل دوم اینست که نسبت به راه‌اندازی سیستم نظرسنجی وافکار سنجی مردم شریف در بسترهای اینترنت،سامانه‌های پیام رسان و پورتال شورای شهر استفاده نمائیم. راه‌حل دیگر آن است که از ظرفیت شورایاری محلات در مساجد وتکایا وهیئات و… در اخذ نظرات مردم شریف، در مواجهه حضوری استفاده گردد. راه‌حل دیگر آن است که نسبت به تأسیس دفتر ارتباطات مردمی شورای شهر ویا دفتر و محل کار شورای شهر وتنظیم ساعات ملاقات و اوقات حضور اعضای منتخب شورای شهر اقدام نمود. دراين خصوص پایبندی همه اعضا و التزام آنها به حضور در وقت‌های تعیین شده الزامی است. راه‌حل دیگر آن است که نسبت به راه اندازی پویش مردمی جهت پیگیری مطالبات مردمی از جانب سمن‌ها وسازمانهای مردمی، غير انتفاعی وغیر دولتی واحیاناً غیرسیاسی در راسته های مشخص فرضاً امور اجرائی وعمرانی، محيط زیست شهری، فرهنگي واجتماعی و… استفاده نمود. براي مورد سؤال راههای گوناگونی جهت توسعه ارتباط ومشارکت مردم شریف در تصمیم سازی و اجرا و نظارت بر امورات شورا وشهرداری وجود دارد. قبل از هرچیز بایست ظرفیت وزیر ساخت‌های آن را فراهم نمود. بنده با نفس کار موافقم و آن را لازم میدانم.

۸– نقد وضع موجود و شورای فعلی و قبلی؟

به حمدالله همه‌کسانی که توفیق خدمت به مردم شریف بفروئیه را در دوره چهارم شورای اسلامی شهر بفروئیه پیدا نموده‌اند منتخب تمامی مردم شریف بوده و هستند. بيشتر جهت‌گیری دوستان منتخب دوره چهارم به سمت پیشرفت و توسعه شهر و خدمت رسانی به آحاد مردم شریف بوده است علیهذا نقدهایی نیز بر عملکرد دوستان در برخی موارد وارد است که عمدتاً ناشی از عدم تطبیق دیدگاه اعضایی منتخب و مردم شریف درگذر از حوزه فضای روستا به شهر به وجود آمده است که این نوع نگرش طبعاً ناشی از عدم آگاهی دقیق از قوانین و مقررات شهر توسط خود مردم شریف بوده است. همچنين فقدان تخصص لازم وکافی اعضای منتخب شورای اسلامی شهر در دوره چهارم در عرصه مدیریت شهری ظهور و بروز چالش‌های جدید به جهت تبدیل شدن منطقه از روستا به شهر وعدم پاسخگویی به خواست و انتظارات و مطالبات عموم مردم نیز عملکرد منتخبین دوره گذشته را تحت‌الشعاع خود قرار داده است اما به هر جهت دوستان منتخب وجوه مشترکی نیز داشته‌اند که توانسته‌اند با تکیه به راین وجوه مشترک ازجمله بافت تقریباً یکسان وهم گن شورا،تخصص‌های مشابه ونزدیک به هم و… تا حدودی کاررا به جلو ببرند. البته وجود شکاف و اختلاف در نظرات اعضای منتخب دوره چهارم، پاسخگويي ضعیف، عدم اطلاع‌رسانی مصوبات وتصمیمات شورای منتخب به مردم شریف، عدم آگاهی بخشی به مردم در زمینه مقررات و ضوابط شهرداری وشهرسازی،عدم استفاده از ظرفيت فرهيختگان ومتخصصان بومي شهر،عدم ايجاد كانال ارتباطي وپيوستگي با مردم شريف،عدم استفاده از ظرفیت شورایاری محالات و انتخاب پرسنل و شهردار غیر بومی به‌رغم وجود متخصصین بومی از نقاط ضعف منتخبین دوره چهارم بوده است. اما به‌هرحال بی انصافی و دور از اخلاق است که بگوئیم کاری صورت نپذیرفته است، چرا که دوستان منتخب دوره گذشته از حداکثر ظرفیت خود استفاده نموده‌اند گرچه این مقدار همه %۱۰۰ ظرفیت آنان نبوده است. ميزان اجرای پروژه‌ها نشان‌دهنده وتایید کننده مطلب است. دوستاني که نسبت به عملکرد منتخبین دوره چهارم نقدهایی دارند نیز می‌بایست ظرفیت، مقدورات، امكانات و منابع وسایر پارامترهای دخیل در عملکرد منتخبین دوره گذشته را لحاظ نموده و نقاط قوت و ضعف آنان را احصاء وبر مبنای موازین صحیح اخلاقی وبه دور از اغراض شخصی، منصفانه قضاوت نمایند که در اینصورت بنده نیز خود را به‌مثابه آنان فرض می‌نمایم و از این نگاه و از این منظر فعالیت چهار ساله آنان را به‌رغم قصورات وکاستی ها بر مبنای انصاف و اخلاق، تا حدی قابل‌قبول وحرکت شورا وشهرداری را یک گام به جلو توصیف می‌کنم. لازم به ذکر است هزینه کردن از اعتبار و آبرو وحیثیت فردی جهت احقاق حقوق شهروندان وانشاءالله خدمت بی منت به مردم هم شجاعت می‌خواهد وهم افتخاری است که خداوند متعال دلهای مردم شریف را به فرد مورد اعتماد و منتخب متمایل می‌نماید.

۹– نظر شما در مورد شهردار و مجموعه شهرداری فعلی؟

منتخبین مردم شریف در هر دوره حق انتخاب شهرداری رادارند که بتوانند در سایه تعامل و همکاری و هماهنگی، برنامه و پروژه‌های موردنظر شورا را به‌پیش ببرد. طبیعی است که همکاری شهردار فعلی با شورای منتخب دوره پنجم بستگی به نظر طرفین و بیشتر، منتخبین مردم دارد. درهرصورت استفاده از ظرفیت متخصص بومی، توانمند نمودن افراد بومی و تربیت آنان جهت ایفای نقش در حیطه وظایف شهرداری از منظر این‌جانب مورد تأکید است. وجود پرسنل زحمتکش بومی که آگاه به مسائل و چالش‌های حوزه اقامت و سکونت خود هستند نوعی مزیت است گرچه در برخی از موارد نیز ممکن است به جهاتی محدودیت باشد. اما به‌هرحال مزیت آن بر محدودیت آن غلبه دارد. منتخبین دوره پنجم شورای اسلامی شهر بفروئیه می‌بایست از تمامی امکانات و ظرفیت ها در حوزه قوانین و مقررات و تعاملات با شهرداری‌های مناطق هم‌جوار جهت تکمیل چارت سازمانی شهرداری، به نیروهای متخصص در بدنه کارشناسی شهرداری نیروهای عملیاتی و اجرائی و تلاش در جهت ایجاد تسهیلات رفاهی، تأمین معیشت و احساس رضایت شغلی آنان اقدام نمایند و بنده در این زمینه با هرگونه پیشنهاد در راستای تحکیم ارتباط شغلی پرسنل با شهرداری در سایه روابط حاکم بر کار و کارفرما موافقم.

۱۰– تا چه حد به پاسخ‌گویی به مردم و خبرنگاران اهمیت می‌دهید؟

یکی از شاخص‌های اعتماد به افراد سنجش میزان صداقت در رفتار و گفتار آنها است. از شاخص‌های سنجش صداقت افراد سنجش میزان تعهد و مسولیت پذیری آنها است. از طرفی یکی از شاخص‌های سنجش تعهد و مسئولیت پذیری افراد میزان پاسخگویی آنها است. اگر مسئول ویا منتخبی پاسخگوی اعمال و رفتار و تصمیمات حوزه وظایف و مسئولیت‌های خود نباشد، در حقیقت مسئولیت‌پذیر نیست، صادق نیست و در حقیقت نمی‌توان به این‌گونه افراد مجدداً اعتماد کرد. این مطلب در مورد همه ما نامزدها نیز صادق است. بنده به پاسخگویی به مردم شریف و آحاد جامعه بفروئیه چه به‌صورت فردی و چه از ناحیه نمایندگی و سخنگوی شورای منتخب معتقد و موافق هستم. اصحاب رسانه که جای خوددارند و در حقیقت سفیران بصیرت و آگاهی مردم شریف بفروئیه بوده و هستند. البته از اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی صحیح، به‌دوراز انحراف و تغییر و رعایت آنچه از قوانین و مقررات دستگاه‌های حاکمیت که بر آنان جاری و حاکم است مورد انتظاراست.

۱۱– سطح زندگی شخصی ازنظر اقتصادی و مقدار و محال تأمین منابع مالی تبلیغاتی؟

بنده حقیر در کسوت مهندس راه و ساختمان مفتخر به خدمت‌گزاری مردم شریف در اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد هستم که عمده منابع درآمد این‌جانب جهت گذران معیشت نیز از همین محل و از محل عضویت در مجامع حرفه‌ای فعالیت‌های حرفه‌ای از قبیل نظارت برساخت و ساز مسکن و ساختمان و…تأمین می‌گردد.

سطح زندگی نسبتاً عادی هم‌پایه سایه مردم شریف بفروئیه رادارم و هیچ حامی تبلیغاتی که از ناحیه افراد و گروه‌ها باشد بنده را تأمین مالی ننموده وهمه را از محل منابع شخصی هزینه نموده‌ام.

۱۲– راهکارهای جذب و ایجاد منابع مالی جدید برای شهرداری‌ها؟

سؤال بسیار خوبی است، عمده درآمد شهرداری بفروئیه از محل اعتبارات تخصیص یافته دولتي (کمک‌های دولت به شهرداریها)، اعتبارات از محل ارزش‌افزوده وتخصیص سهم مالیات بر ارزش‌افزوده، عوارض ساختمانی ونوسازی وهزینه عوارض تفکیک قطعات و… حاصل می‌شود. در لایحه جدید مدیریت خدمات شهری که توسط دولت یازدهم در حال تدوین و ارائه به مجلس شورای اسلامی است نیز برجذب وایجاد منابع مالی پایدار برای شهرداریها تاکید شده است که عمده این موارد مربوط به بحث‌های مرتبط باصرفه جویی، اصلاح فرآیندهادر راستای افزایش بازدهی، توسعه دولت الکترونیک، مهندسي ارزش، آشكارسازي جنبه‌های پنهان هزینه‌ها، واگذاري و برون سپاری خدمات، محاسبه هزینه وقیمت تمام‌شده فعالیت‌ها، فرهنگ سازی پرداخت عوارض در فرجه قانونی پرداخت واعطای جوایز، تبليغاتت از طریق صداوسیما، نشريات محلی و رسانه های مکتوب وخبری محلی جهت پرداخت به‌موقع عوارض و بهره مندی از تخفیفات مصوب شورای شهر،تأمین منابع مالی بر مبنای اوراق مشارکت برای پروژه‌های بزرگ،فاينانس (سرمایه گذاری خارجی به روزرسانی بانک اطلاعات واملاک وممیزی املاک، وضع مالیات بر کسب وکار وپیشه، عوارض خودرو وسایر موارد می‌باشد که جنبه‌ی کلی دارد و مختص همه شهرداریهااست. اما آنچه که مرتبط با شهرداری نوپای بفروئیه می‌باشد با توجه به اعتبارات وامکانات وهزینه کردهای شهرداری از محل‌های درآمد-هزينه به شرح ذیل می‌باشد.

(۱) مشارکت با سازمان اوقاف و امور خیریه در ایجاد مراکز رفاهی در محدوده امامزاده پیر بفروئیه. (۲) مشارکت با سازمان میراث فرهنگی در بازسازی و بهسازی خانه‌های تاریخی و بافت تاریخی و فرهنگی بفروئیه. (۳) مشارکت با بخش خصوصی در تأمین مالی پروژه‌های ایجاد بوستان‌های تفریحی، ساخت پارک بازی، احداث مجتمع‌های ورزشی، مجتمع و پاساژهای تجاری، میدان میوه وتره بارو ایجاد غرفه‌های فروش در جمعه‌بازار و امثال اینها. (۴) مشارکت در توسعه و تجهیز معادن شن و ماسه، کارگاه بتن‌سازی و قطعات بتنی، احداث کارخانه آسفالت با مشارکت بخش خصوصی. (۵) ایجاد شهرک صنایع جهت استقرار مشاغل مزاحم شهری و ایجاد مراکز خدمات بین‌راهی با توجه به قرابت و نزدیکی به کنارگذر غرب اردكان-ميبد. (۶) استقرار ایستگاه‌های مطبوعاتی و فرهنگی و مراکز تعویض زباله و پسماند خشک با فراورده‌های غذایی دریایی و ماکیان و…(۷) اجاره دادن تجهیزات و ماشین آلات شهرداری به بخش خصوصی. (۸) ایجاد مراکز اسقاط خودرو و پارکینگ خودروهای تصادفی و حادثه‌دیده. (۹) مشارکت با بخش خصوصی در ایجاد مراکز عرضه گل و گیاه و ماهیان زینتی. (۱۰) ایجاد صنایع بسته‌بندی و تبدیلی با توجه به ظرفیت کشاورزی منطقه ازجمله بسته‌بندی پسته، عمل‌آوری آن و…(۱۱) تأمین مالی جهت خرید آمبولانس، ایجاد غسالخانه و دریافت عوارض. (۱۲) مشارکت با بخش خصوصی جهت بازیافت زباله و تفکیک آن، تولید کمپوست با کمک شهرداری‌های هم‌جوار. (۱۳) اصلاح قوانین و مقررات توسط نهادهای بالادست به جهت افزایش اختیارات حوزه شهر و شهرداری در ایفای وظایف انتقالی واگذارشده توسط دستگاه‌های حاکمیتی با جواز قانونی. (۱۴) مشارکت در احداث فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب شهری. (۱۵) مشارکت با بخش خصوص در خصوص تبلیغات محیطی، تجاری– بازرگانی، بازاریابی کارخانجات و شرکت ها.

۱۳– پرسش از برخی مصادیق و معضلات شهر؟

(۱) عدم توجه به ساختار بافت کهن و فرسوده هسته مرکزی شهر و پیگیری بهسازی و نوسازی آن. (۲) عدم تأمین اعتبار جهت مشارکت و نوسازی بافت‌های واجد ارزش تاریخی با کمک میراث فرهنگی شهرستان. (۳) عدم تأمین مالی و اعتبارات موردنیاز جهت بازسازی اماکن عمومی و تاریخی اعم از حمام قدیمی، آسیاب قدیمی و منازل قدیمی و…(۴) عدم تثبیت محدوده و حریم قانونی خدمات شهرداری به علت مداخلات و اختلافات مرزی. (۵) تخریب‌های غیرقانونی اماکن، مستحدثات و اراضی بایر بدون جلب رضایت مالکین آنها. (۶) عدم اقدام لازم در خصوص کنترل مهاجرت از سایر شهرها ونیز افراد غیربومی به منطقه. (۷) عدم بهسازی معابر شهری با توجه به فرسودگی آسفالت معابر و تخریب های طبیعی و انسانی. (۸) عدم اقدام لازم در جهت رفع معضلات پوشش جوی‌های روباز در اطراف‌واکناف شهر. (۹) عدم ایمن‌سازی نقاط پر تصادف و حادثه‌ساز در معابر فرعی و گذرهای غیراستاندارد. (۱۰) عدم آزادسازی و تخریب آثار مخروبه درگذرهای فرعی شهر و ایمن سازی آنها. (۱۱) عدم اقدام لازم در جهت ایجاد سایت‌های جایگزین مدیریت حوادث طبیعی و حوادث غیرمترقبه و بحران. (۱۲) عدم پیش‌بینی قطعات جایگزین آرام ستان و گلزار فعلی شهر. (۱۳) عدم اقدام در جهت احداث غسالخانه و مجزا نمودن کیفیت دفن اموات از مرکز شهرستان. (۱۴) عدم ارائه تسهیلات لازم به پیشه‌وران و کسبه محل جهت اخذ مجوز کسب و پیشه و ایجاد منابع مالی جدید برای شهرداری. (۱۵) عدم احداث میدان میوه وتره بار، بازار روز مصرف، پاساژ تجاری به‌رغم وجود ظرفیت در حوالی بافت تاریخی. (۱۶) افزایش عوارض تفکیکی قطعات، صدور پروانه ساختمانی و…بدون در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به درآمد متوسط خانوارهای شهری، متوسط قیمت عوارض شهرداری‌های هم‌جوار، نوپا بودن شهرداری و…(۱۷) عدم ساماندهی تراز معابر شهر جهت دفع آب‌های سطحی و رواناب‌ها و عنداللزوم رفع معضلات آنها به‌وسیله حفر چاه جذبی. (۱۸) عدم نظارت بر معاملات قطعات مزروعی و باغستان و اراضی کشاورزی شهر توسط افراد غیربومی. (۱۹) عدم نظارت بر بنگاه‌های املاک و مستغلات در خصوص معاملات مسکن و فروش و اجاره آنها به افراد غیربومی. (۲۰) عدم رعایت اولویت‌بندی و نیاز سنجی مسائل شهر جهت اجرای پروژه‌های عمرانی، فضای سبز شهری، زیباسازی مناظر و میادین و هزینه کرد اعتبارات شهرداری در مسائل غیراساسی. (۲۱) عدم اقدام و تلاش جدی در تصویب نهایی طرح هادی شهر و سایر طرح‌های توسعه شهری. (۲۲) عدم استقرار نمایندگی ادارات و دستگاه‌های خدماتی وامدادی در شهر. (۲۳) عدم پیگیری مشکلات مسکن، اشتغال، مسائل ورزشی به‌رغم وجود ظرفیت‌های قانونی (۲۴) عدم انعکاس مصوبات و صورت‌جلسات و میزان در آمد و هزینه سالانه شهرداری و شورای شهر بنا به‌تصریح قوانین و مقررات موجود. (۲۵) عدم اقدام لازم جهت ایجاد و توسعه معابر فرعی شهر و اتصال به هسته مرکزی شهر ازجمله اتصال بین ضلع شرقی شهر با هسته مرکزی شهر.

حسن ختام:

سخنی با شهروندان وهمشهریان گرامی

بی شک همه بفروئی های عزیز اعم از اینکه در حال حاضر در خود بفروئیه ساکنند ویا اینکه در جای جای سرزمین پهناور ایران اسلامی رحل اقامت افکنده‌اند، همه به‌درستی می‌دانند آبادانی، رشد و توسعه وپیشرفت امروز این خطه از شهرستان درگرو مشارکت، اتحاد، انسجام وهمبستگی آحاد مردم شریف است لیکن فضاسازی، تخريب، ناديده انگاشتن نقاط مثبت منتخبین در ادوار گذشته، كج سلیقگی‌ها و فاصله ایجاد کردنها، كمكي به پیشرفت وآبادانی بفروئیه نمی‌کند چه‌بسا افرادی فعال‌تر، با تخصص بالاتر،باتجربه‌تر، داراي برش‌کاری بیشتر وپیگیری مجدانه‌تر در میان ما بوده و هستند اما به علت احساس سایه سنگین منکرها به‌جای روابط تعاملی شهرداری، شورا و شهروندان به‌خصوص ایرادات بدون پشتوانه کارشناسی،قضاوت‌های پیش دستانه وعجولانه، هتك حرمت وشخصیت افراد وسایر اعمال ناصواب مسیر تحرک، توسعه و پیشرفت بفروئیه را با عدم ورود اشخاص متبحر، صاحب نظر، انديشمند، فاضل وکارکشته را مسدود و محروم کرده است گرچه برخی از این مشکلات پیش گفته ریشه در رفتار منتخبین ادوار گذشته درپاسخگویی به مردم شریف، عدم شفافیت و اطلاع رسانی، عدم ایفای صحیح وظایف نمایندگی، عدم وجود گفتمان سازی در حوزه روابط شهر و شهروندان ونارضایتی شهروندان داشته است. به هرترتیب فرصت‌ها اینگونه از دست خواهند رفت. پس فکری باید کرد وباید قدمی برداشت. ازاين روی بنده حقیر با علم به موضوعات گفته‌شده وبا حسن نیت قدم درراه اصلاح و انتخاب گذاشته‌ام. از این روی از مردم عزیز تقاضا دارم حضور صاحب‌نظران وفرهیختگان وکسانی که امروز شجاعت به خرج داده و جسارت خدمت را بر راحتی نعمت وعافیت برتری داده قدر دانسته وبا انتخاب نامزد اصلح، لايق، كاردان وبا کفایت، متعهدوپاسخگواز میان نامزدهای داوطلب، مسير تحقق توسعه وپیشرفت امروز بفروئیه را هموارتر سازند. انشاءالله


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات