جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۲
 |  24/ بهمن/ 1394 - 9:48
  |   نظرات: بدون نظر
333 بازدید

جان‌باختگان فاجعه منا از امروز با عنوان «شهدای منا» اطلاق می‌شوند

نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بنیاد، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت امضا شد، جان‌باختگان فاجعه منا و مسجدالحرام از امروز با عنوان «شهدای منا» اطلاق می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بفرو به نقل از «ایثار» حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در نشست مشترک با حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که بین این دو سازمان و بعثه مقام معظم رهبری امضا شد، جان‌باختگان واقعه منا و مسجد الحرام از امروز با عنوان «شهدای منا» اطلاق می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه اتفاقات حج تمتع سال جاری بر اثر بی لیاقتی دولت‌مردان سعودی رخ داد، اظهار داشت: در فاجعه منا تعداد زیادی از زائران از جمله 461 نفر از حجاج ایرانی جان باختند و به ملکوت اعلی پیوستند. قبل از این حادثه نیز در اتفاق رخ داده در مسجد الحرام، تعداد 11 نفر از زائران ایرانی جان خود را از دست دادند که پس از نامه‌نگاری‌های مسئولان سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران با مقام معظم رهبری و عنایت و موافقت ایشان، مقرر شد پیکرهای مطهر جان‌باختگان منا و حادثه مسجدالحرام در گلزارهای شهدای سراسر کشور دفن شود.
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد افزود: همسران و فرزندان شهدای منا و حادثه مسجدالحرام از امروز در ابعاد فرهنگی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند که این افراد با استفاده از کارت‌های صادر شده از سوی بنیاد می‌توانند از سهمیه‌های دانشگاهی، ثبت نام فرزندان در مدارس شاهد، معافیت فرزندان ذکور از خدمت نظام وظیفه، استفاده از مراکز مددکاری و مشاوره بنیاد در کل کشور و خدمات فرهنگی و سیاحتی بنیاد شهید و امور ایثارگران استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت در چارچوب ضوابط درمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، همسران و فرزندان شهدای منا را تحت پوشش خدمات بیمه همگانی و تکمیلی قرار می‌دهد.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه عنوان «شهید منا» بر روی قبور مطهر این شهدا حک می‌شود، گفت: پیکر پاک 42 نفر از شهدای منا با رضایت خانواده‌های آنان در مقبره الشهدای مکه مدفون است که با هماهنگی سازمان حج و زیارت برنامه ریزی در خور شانی برای سفر این خانواده‌ها به منظور زیارت قبور شهدا در مکه معظمه فراهم خواهد شد.
معاون رییس جمهوری با تاکید بر سفارش مقام معظم رهبری در زمینه فراموش نشدن حادثه منا، اظهار داشت: بنیاد شهید و امور ایثارگران با انجام این اقدامات به دنبال اجرای خواسته رهبر معظم انقلاب و انجام وظیفه در قبال خانواده‌هایی است که عزیزان خود را در این حادثه تلخ از دست داده‌اند.
وی با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به ساماندهی گلزار و مزار شهدای منا در سراسر کشور اقدام می‌کند، افزود: سهمیه حج عمره و عتبات عالیات توسط سازمان حج و زیارت برای این خانواده‌ها منظور و از طریق بنیاد نسبت به انجام آن اقدام خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در پایان افزود: کنگره بزرگداشت شهدای منا نیز با همکاری بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران به منظور بزرگداشت یاد و خاطره این شهدا به صورت مشترک و مستقل برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نیز در این نشست با ابراز امیدواری از اینکه امضای این توافق نامه بتواند بخشی از آلام خانواده‌های شهدای منا را تسکین دهد، افزود: مراحل شناسایی و انتقال پیکرهای مطهر جان‌باختگان منا به کشور اسلامی به‌طور کامل انجام شد. ساماندهی قبور مطهر این شهدا نیز در دست انجام است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: مستندسازی این حادثه با جمع‌آوری بیش از یک هزار مصاحبه از افراد حاضر در این اتفاق انجام شده است. پیگیری حقوقی این فاجعه بزرگ و غم انگیز نیز در حال بررسی و انجام است.
وی با اشاره به اینکه عنوان «شهدای منا» همچون عنوان شهدای هسته ای و شهدای مدافع حرم برای تفکیک خانواده‌های شهدا از یکدیگر است، از توجه مقام معظم رهبری به اتفاقات رخ داده در حج تمتع 94 تشکر کرد و گفت: کشور ما در بین تمام کشورهای دنیا، تنها کشوری است که پس از شناسایی پیکرهای تمام جان‌باختگان به بازگشت این پیکرهای مطهر به کشور اقدام کرده است.
لازم به ذکر است در این نشست مشترک که سردار انصاری، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در آن حضور داشت، توافق نامه ای بین بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سازمان حج و زیارت در 12 بند امضا شد.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات