سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۴
سرویس: سیاسی, عمومی
 |  21/ اردیبهشت/ 1393 - 11:24
  |   نظرات: بدون نظر
279 بازدید

تحقق تولید انواع رادیو داروهای مورد نیاز مراکز درمانی از سوی مجموعه صنعت هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طی سال‌های گذشته تولید انواع رادیو داروهای مورد نیاز مراکز درمانی کشور از سوی سازمان انرژی اتمی صورت گرفته است.

 “علی‌اکبر صالحی” رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم راه اندازی و بهره‌برداری از دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت با تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت علی(ع) و عرض خیر مقدم به رئیس‌جمهور گفت: برای خانواده بزرگ صنعت هسته‌ای کشور، مایه بسی مباهات است که در مسیر تحقق راهبرد اصولی تعیین شده از سوی رئیس‌جمهور مبنی بر گسترش کاربردهای فناوری صلح آمیز هسته‌ای به ویژه در حوزه سلامت گام نهاده است بدین سان بستری فراهم آمده است تا به قدر میسر از درد و رنج بیماران هموطن کاسته شود.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی ایران افزون بر تثبیت افتخارات گوناگون در حوزه مسائل ذاتی خود گسترش مرزهای دانش و ارتقا توانمندی‌های موجود در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه سلامت را در دستور کار خود قرار داده است.

صالحی تاکید کرد: مجموعه صنعت هسته‌ای طی سال‌های گذشته تولید انواع رادیو داروهای مورد نیاز مراکز درمانی کشور را به انجام رسانده و بنا بر اذعان کارشناسان این حوزه کارنامه قابل قبولی را از خود ارائه کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: خوشبختانه پس از تشکیل دولت تدبیر و امید نیز، از رهگذر تعامل و همکاری همدلانه سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شاهد آغاز فصلی نو در مسیر خدمت رسانی به هموطنان خود هستیم.

وی افزود: اکنون که ابلاغ سیاست‌های کلی حوزه سلامت از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی افق نوینی را در پیوند با تامین سلامت شهروندان جمهوری اسلامی ایران پیش روی ما گشوده است می‌توان به تفاهم نامه بهمن ماه سال گذشته میان سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که برمبنای راهبرد کلان دولت تدبیر و امید منعقد شده است به عنوان جلوه‌ای عملی جهت حرکت پرشتاب در راه تحقق اهداف رهیافت ابلاغی از سوی معظم له نگریست.

صالحی با اشاره به مفاد تفاهم نامه یاد شده میان این سازمان و وزارت بهداشت گفت: تولید لیزرهای پزشکی، بهره‌برداری از سامانه پایش پرتوهای فرابنفش (یو وی ) آغاز شده و با تحویل آن به وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گامی موثر در مسیر کنترل گسترش و شیوع بیماری‌های سرطان پوست برداشته خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز مانند سانتریفیوژهای توبولار، اولترا، سانتریفیوژها و فرامانوتورها برای ساخت داروهای مرتبط با زیست فناوری از جمله واکسن و دارو و خودکفا نمودن کشور در این زمینه در بازه زمانی سه ساله نیز از مفاد تفاهم نامه بین سازمان انرژی هسته‌ای و وزارت بهداشت است.

صالحی تاکید کرد: لازم به ذکر است که با اقداماتی که از سوی سازمان انرژی اتمی صورت گرفته وابستگی کشورمان به محصولات مشابه خارجی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت لذا مایلم که با مسرت اعلام کنم بنا بر درخواست انسیتو پاستور در گام نخست توانسته‌ایم دستگاه سانتریفیوژ توبولار مورد نیاز حوزه سلامت را بهینه سازی و سرعت آن را تا 20 هزار دور در دقیقه افزایش دهیم.

وی افزود: لازم به توضیح است که نمونه‌های مشابه این نوع سانتریفیوژ در سطح جهان از سرعتی برابر با 18 هزار دور در دقیقه برخوردار است لذا باید به این نکته توجه داشت که بالا بردن سرعت، زمینه لازم را جهت ارتقای سطح کیفی محصولات فراهم خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: برای دستیابی به این نقطه عطف تعاملی سازنده میان دست اندرکاران امر به وجود آمده و از این طریق گامی مهم جهت ساخت این تجهیزات در داخل کشور برداشته شد چنانچه ضمن پایش همزمان و نیز کنترل مکانیزه سانتریفیوژ توبولار طراحی، ساخته و به مجموعه تجهیزات این نوع سانتریفیوژها اضافه شد.

وی افزود:شایان ذکر است که براساس اطلاعات ارایه شده از سوی مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه 60 میلیارد دز واکسن دامی و 10 میلیون دز واکسن انسانی مورد نیاز است از این رو به منظور تولید 30 نوع واکسن دامی و 10 نوع انسانی ما را از استفاده بهینه از سانتریفیوژهای توبولار گریزی نیست.

وی با بیان این که برای تلاشگران صنعت هسته‌ای مایه شادمانی فراوان است که امروز در حرکتی نمادین سانتریفیوژ توبولار برای تولید واکسن در حضور رئیس‌جمهور به انستیتو پاستور تقدیم می‌شود گفت: یکی دیگر از دستاوردهای سازمان که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد سامانه ملی پرتودهی گامای چند منظوره در مرکز بناب واقع در استان آذربایجان شرقی.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: پروژه طراحی و ساخت این سامانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همت متخصصان خدوم سازمان و مشارکت مهندسان توانمند کشورمان آماده راه اندازی شده و در حال حاضر زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش کمی و کیفی این سامانه‌ها در سراسر کشور فراهم آمده و مجال لازم برای بخش خصوصی در این زمینه به وجود آمده است.

وی افزود: از میان مهمترین کاربردهای این سامانه می‌توان به ضد عفونی و استریل کردن محصولات بهداشتی و تولیدات یک بار مصرف پزشکی، افزایش انبار مانی محصولات باغی و کشاورزی و هم چنین دفع آفات و آلودگی مواد غذایی و داروها اشاره نمود.

صالحی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که با بهره‌برداری از این سامانه می‌توان به طور سالانه 90 هزار متر مکعب از محصولات مورد نظر را تحت پرتو دهی قرار داده و از این طریق عمر انبارمانی آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

وی تاکید کرد: از یک چشم انداز کلان و فراگیر می‌توان گفت که حرکت در مسیر تجاری سازی فراورده‌های صنعت هسته‌ای و رقابت با محصولات مشابه خارجی از جمله در قیمت محصولات ارائه شده و گسترش و تعمیق دامنه و حجم حضور سازمان در فعالیت‌های مربوط به حوزه سلامت، رویکرد محوری ما طی سال‌های آینده خواهد بود و به فضل پروردگار، ملت ایران شاهد برکات این رویکرد مبارک خواهد بود.

صالحی خاطرنشان کرد: امید است در پرتو عزم ملی و مدیریت جهادی در سایه‌ تدابیر رئیس جمهور و همت و همیت سایر نهادها و سازمان‌های دولتی و مردم نهاد، وظیفه ملی خود را جهت خدمت رساندن شایسته به هموطنان ارائه نماید.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات