پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۳
سرویس: عمومی
 |  19/ اردیبهشت/ 1393 - 12:04
  |   نظرات: بدون نظر
299 بازدید

“بحران آبي” در يک قدمي 517 شهر/ جیره بندی آب همچنان خط قرمز “وزارت نیرو”

اميد مسولان را نا اميد نکنيم و با صرفه جويي تنش بي آبي را پشت سر بگذاريم.

 تهران،‌ اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان ،یزد اسامي کلان‌شهرهايي هست که از زبان وزيرنيرو و معاونانش دائم به عنوان کلان‌شهرهایی که در معرض تنش آبی قرار دارند، نام برده شده است.

اما داستان تنش آبي به همين جا ختم نمي شود و علاوه بر استانهاي ياد شده 500 شهر ديگر نيز در بي آبي دست و پا مي زنند، که وجه مشترک تمامشان مشکلات آبی به دلیل کاهش ریزش نزولات آسمانی گفته شده است، اينطور که مسولان مي گويند داستان غم‌‌ انگيز کمبود آب نه تنها کشور بلکه دنيا را در برگرفته است و جنگ بين کشورهاي در سالهاي آينده بر سر آب خواهد بود…

در اين بين علاوه برکمبود بارش و کاهش روان آبها در کشور، رشد ناموزون جمعیت، افزایش حاشیه نشینی در شهرها، عدم انطباق طرحهای توسعه ای با مدیریت آب و عدم اتکا به طرحهای آمایش سرزمین نيز از چالشهای مدیریت آب و دامن زدن به شرايط موجود نام برده مي شود.

اين روزها که تابستان نزديک مي شود و بارشها هم حتي به مرز نرمال نرسيده است نگرانيها پررنگتر و صرفه جويي در مصرف حکم نجات از شرايط موجود رادارد.

اينطور که معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا مي گويد در تابستان امسال کشور با 38 مترمکعب در ثانیه کمبود آب مواجه هستیم و مصارف و منابع قابل‌تامین در شهرها ي در مرز تنش در نقطه سر به سر قرار دارد، در حالی که باید 25 درصد ضریب اطمینان وجود داشته باشد.

آنطور که آمارها نشان مي دهد در شرایط کنونی 37 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان 50 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

هنوز هم مسولان وزارت نيرو از جيره بندي آب به عنوان خط قرمز اين وزارتخانه ياد مي کنند به طوريکه وزير نيرو در اين باره به خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفته است که براي جيره بندي آب برنامه اي نداريم و آنچه که مورد توجه است اميد مسولان به مديريت مصرف و صرفه جويي 20 درصدي مصرف آب است .

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات