پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۴
 |  19/ اردیبهشت/ 1393 - 12:11
  |   نظرات: بدون نظر
314 بازدید

بازرسی از بند 350 اوین قانونی بود/همنوایی برخی با رسانه‌های بیگانه جای تعجب دارد

رئیس قوه قضائیه گفت: بازرسی از بند 350 اوین کار قانونمندی است که از سوی سازمان زندان‌ها انجام شده ولی برخی رسانه‌ها و صداها در درون با رسانه‌های بیگانه‌ای که کارشان تخریب جمهوری اسلامی و دستگاه قضائی است همنوا شده‌اند.

آیت‌الله “صادق آملی لاریجانی” صبح امروز پنجشنبه(18 اردیبهشت ماه) در جلسه با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌های کشور در ساری حضور یافت.

**استقلال دستگاه قضا بی نظیر است

وی با بیان این که تحولات خوبی در حوزه قضائی صورت گرفته است، یکی از مهمترین موارد در این قوه را بحث استقلال دستگاه قضائی دانست.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: هرچند تعامل بین قوا لازم است ولی دستگاه‌ها و قوه‌های دیگر نباید تاثیر نادرستی بر دستگاه قضائی داشته باشند و این که عده‌ای مطرح می‌کنند که دستگاه قضائی تابع فلان نهاد است ظلم فاحشی به این دستگاه است.

وی تصریح کرد: تا کنون دستگاه قضائی با استقلال و توانمندی و در جریان فتنه نیز خوب و مستقل عمل کرده است.

این مقام ارشد قضایی با تاکید بر این که مهم آن است که مسئولان قضائی بصیرت داشته باشند و فتنه‌ها را دریابند اظهار داشت: استقلال دستگاه قضائی اصل بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

**بازرسی از بند 350 اوین قانونی بود

وی در بخشی از سخنانش به بازرسی از بند 350 اوین که توسط رسانه‌های غربی به آن پرداخته شده است اشاره کرد و گفت: این بازرسی کار قانونمندی است که از سوی سازمان زندان‌ها انجام شده ولی برخی رسانه‌ها و صداها در درون با رسانه‌های بیگانه‌ای که کارشان تخریب جمهوری اسلامی و دستگاه قضائی است همنوا شده اند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به این که در چند ماه اخیر حمله‌های بی امانی علیه دستگاه قضائی شده است گفت: هدف این حمله‌ها تخریب نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضائی است و عده‌ای از رسانه‌های خارجی که همواره در پی تخریب هستند امروز دلسوز عده‌ای در بند 350 می‌شوند.

آیت‌الله آملی اظهار داشت: این رسانه‌ها در بحث تحریم‌هایی که علیه ملت صورت گرفته هیچ نگفتند و مقابل ظلمی که کشورهای غربی علیه ملت ما انجام داده اند سکوت می‌کنند اما در مقابل با مطرح کردن این که چند نفر در بند 350 مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند از آنان جانبداری می‌کنند.

**همنوایی برخی با رسانه‌های بیگانه جای تعجب دارد

وی افزود: ما از رسانه‌های بیگانه انتظاری نداریم ولی کسانی که از درون با آنان همنوا می‌شوند جای تعجب است در حالی که ما باید راه حق را بشناسیم و نباید با شلوغ کردن آنها و فضاسازی از مسیر عدالت دور شویم و دستگاه قضائی به این صداها اعتنایی ندارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان این که مردم همواره در تمامی صحنه‌ها حضور گسترده ای داشته اند تاکید کرد: شایسته است که تمام توان را برای خدمت رسانی به مردم به کار گیریم.

وی در بخشی از سخنانش با بیان این که دستگاه قضائی مسئولیت بزرگ و اقتدار مهم قانونی دارد بیان داشت: باید تلاش کنیم تا اخلاق حرفه‌ای را در همه سطوح به کار گیریم و در مواجهه با افراد گرفتار نباید از مسیر عدل خارج شویم.

آیت‌الله آملی لاریجانی به قضات و دادستان‌ها توصیه کرد تا با مردم به خوبی رفتار کنند و صبر، تحمل و بردباری را سرلوحه کار قرار دهند.

**قاضی می‌تواند در تعیین مجازات تصمیم بگیرد

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با بیان داشت: یکی از مسایل دستگاه قضائیه در بحث کیفری تناسب جرم و مجازات است و دست قاضی در تبدیل مجازات‌ها از حبس به غیرحبس و یا استفاده از کار زندانیان به جای حبس آزاد است.

وی تشخیص جرم، مجازات و وضعیت مجرم را از موارد مهمی برشمرد که باید قضات به آن توجه کنند.

این مقام ارشد قضایی تصریح کرد: مجازات باید برای اصلاح و بازدارندگی باشد و نه انتقام و قاضی نباید در صدور حکم و یا مجازات عصبانی شود.

**استفاده از مجازات جایگزین برای پزشکان

رئیس قوه قضائیه به برخی مسایل درباره پزشکان که در ماه‌های اخیر مطرح شده، اشاره کرد و گفت: در گذشته برنامه این بوده که پزشکان حبس نشوند و دو روز پیش نیز بخشنامه‌ای صادر کردیم تا در مورد مجازات پزشکان تعدیل شود و این بخشنامه الزامی است که باید رؤسای دادگستری‌ها به آن توجه کنند.

وی تصریح کرد: طی این بخشنامه تصریح شده که در مورد جرایم پزشکان از مجازات جایگزین به جای حبس استفاده شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه اظهار داشت: در درون قوه قضائیه جدای از مسئولیتی که نسبت به فرهنگ و اقتصاد وجود دارد مدیریت جهادی باید مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اتکای مدیریت به ایمان و توانایی‌ها مهمترین نکته مدیریت جهادی است و همه انسان‌ها باید به رشدی که مد نظر حق تعالی است دست یابند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه توجه به اقتصاد و فرهنگ مورد تاکید رهبری است، اظهار داشت: همه مسئولان برای حرکت جهادی و خدمت رسانی توام با قصد قربت همت کنند.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به کارهای اساسی و زیربنایی انجام شده در قوه قضائیه اظهار داشت: جمع بندی کارها در هفته قوه قضائیه انجام شده و مشخص می شود که چقدر از برنامه عقب هستیم و یا اینکه چه میزان از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اجرایی شده است.

رئیس قوه قضائیه مهمترین دغدغه مسئولان قوه قضائیه را بحث نیروی انسانی برشمرد و گفت: می‌توان برای فضاهای فیزیکی برنامه ریزی کرد و در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته است اما باید به حوزه نیروی انسانی نیز در دستگاه قضائی توجه اساسی شود.

وی تلاش برای ارتقای سطح دانش پرسنل، توجه به وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان را امری ضروری دانست و گفت: باید وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان را به حد مطلوب برسانیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی تقویت نظارت را اصلی مهم بیان کرد و افزود: با نظارت‌های بسیار گسترده امیدواریم که پاره‌ای از مشکلات دستگاه قضائی تقلیل یابد.

وی اهتمام به فناوری‌های نوین در دستگاه قضائی را ضرورتی دیگر برشمرد و گفت: این امر سبب می شود تا تحول عظیمی در این دستگاه صورت گیرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در بخش پایانی صحبت‌هایش به آیین نامه جدید دادرسی کیفری اشاره کرد و گفت: در این قانون از ابلاغ شش ماه برای اجرا فرصت داده شده که با اجرای آن تغییرات مهمی در قوه قضائیه، دیوان عالی از نظر کمیت و کیفیت ایجاد می‌شود.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: این تغییرات در حیطه صلاحیت‌ها و… بود و آیین جدید دادرسی کیفری تحولی در حوزه کیفری ایجاد می‌کند که باید نقاط خلاء و مشکلات را آسیب شناسی کنیم.


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات