جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۰
 |  4/ فروردین/ 1396 - 6:57
  |   نظرات: بدون نظر
301 بازدید
آیت الله اعرافی:

شورایی می خواهیم که شهردار خوب ، انقلابی ، اسلامی و فعال انتخاب کنند

مردم باید در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری آدم های انقلابی و باتقوا را اصل قرار دهند که از خود گذشتن برای خدا و خلق خدا را هدف نهایی خود می دانند .

به گزارش پایگاه خبری بفرو؛ امام جمعه میبد در خطبه های نخستین جمعه سال 96 با اشاره به اینکه دشمنان از همه طرف به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند تصریح کردند : دشمنان و قدرت های استکباری خیالشان راحت باشد ، هر چند ما فراز و فرود داریم ، اما با رهبری بزرگ و با روحیه انقلابی و ملت شریف ایران اسلامی ، قطعا شکست خواهند خورد و این شکست در منطقه و جهان برای قدرت های استکباری زودهنگام خواهد بود .

 

حضرت آیت الله اعرافی با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات مهم شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و ریاست جمهوری ،  یکبار دیگر بر انتخاب افراد انقلابی و با تقوا تاکید کردند و اظهار داشتند : مردم باید در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری آدم های انقلابی و باتقوا را اصل قرار دهند که از خود گذشتن برای خدا و خلق خدا را هدف نهایی خود می دانند .

 

* اولویت های شورای جدید در میبد

 

خطیب جمعه میبد تصریح کردند : ما شورایی می خواهیم که شهردار خوب ، انقلابی ، اسلامی و فعال انتخاب کنند.

ایشان افزودند : شورا باید تدابیر لازم برای افزایش درآمد ، بدون سخت گیری برای متوسطین و ضعفا را مد نظر داشته باشد .

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تدابیر لازم برای هزینه کرد ، ارتباطات فراشهری برای حل مشکلات ، هماهنگی بین دستگاهها ، در راس قرار دادن مسائل فرهنگی و انقلابی ، توجه به معماری اسلامی و استحکام زیرساخت های شهر مبلمان شهری و طرح های نیمه تمام ، داشتن برنامه منظم پنج ساله برای اداره شهر را از اولویت های سال جدید برای منتخبین شوراها دانستند و بر اجرایی شدن آنها تاکید کردند.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخشی دیگر از بیانات خود ضمن خیرمقدم به مهمانان نوروزی و گردشگران ، بر برقراری امنیت در شهر و رعایت مقررات ، عفاف و حجاب و کنترل آسیب های اجتماعی تاکید کردند و اظهار داشتند : مسئولین دانشگاهها و حوزه ها ، رسانه ها ، مساجد و موسسات فرهنگی ، آموزش و پرورش ، پایگاههای بسیج ، حلقه های صالحین و همه جریان های فرهنگی در سطح شهرستان و منطقه باید فصل جدیدی را به روی شهرستان باز و برای پیشبرد اهداف متعالی در شهرستان به این مولفه ها توجه کنند.

 

* مهمترین اولویت های سال 96 در شهرستان

 

1-  رشد علمی مراکز علمی و دانشگاهی و حوزوی و تحقیقاتی ؛ کارهای علمی ریشه دار باید جز تارپود جامعه شود.

 

2-  رشد استعدادهای برتر و جذب نخبگان .

 

3-  تکمیل طرح های نیمه تمام.

 

4-  فکری برای درآمدزایی بیشتر برای اداره شهر.

 

5-  کنترل مهاجرت ها بر اساس طرح.

 

6-  توجه به منطقه ویژه سرامیک بعنوان مزیت.

 

7-  ارتقاء و صیانت از کشاورزی و باغداری و فضاهای سبز.

 

8-  تسهیل در سرمایه گذاری درصنایع پاک ؛ نظام اداری ما باید راه را برای سرمایه گذاری سالم باز کند.

 

9-  توجه به صنایع دستی مثل زیلو.

 

10- صیانت و پاسداری از آثار باستانی و تاریخی و گردشگری با نگاه اسلامی و فرهنگی.

 

11-  صنعت قطعه سازی.

 

12-  آراستگی شهر بر اساس موازین اسلامی و توجه به نشاط و شادابی جامعه .

 

13-  توسعه و بهسازی راه های مواصلاتی.

 

14-  توجه به همه مناطق روستایی ندوشن .

 

15-  توسعه گیاهان دارویی.

 

16-  توجه به مراکز تحقیقاتی و طرح های پژوهشی .

 

17-  ایجاد فضاهای فرهنگی ورزشی و موزه ها و استفاده چندمنظوره این فضاها.

 

18-  نگاه بلند به مدارس و نیازهای آموزش و پرورش و مراکز علمی.

 

19-  توجه به زیرساخت های آّب ، برق ،گاز و مخابرات به شکل منظم و درست و صحیح .

 

حضرت آیت الله اعرافی خاطرنشان کردند : این شاخص ها و مولفه ها را مسئولین باید بعنوان مهمترین اولویت های سال 96 در شهرستان دنبال کنند.

 

رابطه خوب و پاسخگویی خوب به مردم و روان کردن ارتباطات ، بهره بیشتر از فناوری های جدید در ارتباطات اداری از دیگر تاکیدات امام جمعه میبد بود.

 

* دشمنان به دنبال زمینگیر کردن ما در تعاملات اقتصادی هستند

 

امام جمعه میبد در محور اول بیانات خود به شعار سال رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال پرداختند و اظهار داشتند : آنچه که مکررا رهبری انقلاب بعنوان شعار سال تاکید دارند اقتصاد مقاومتی است .

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای کشوری انقلابی که پیام های بزرگی برای بشر امروز دارد ، اقتصاد امر مهمی است ، افزودند : به همین خاطر دشمنان ما روی اقتصاد ما تمرکز کردند تا انقلاب شکوهمند اسلامی را در روابط و تعاملات اقتصادی زمینگیر کنند.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شدند : رهبر عظیم الشان انقلاب بعنوان پایش گر و رصدبان بزرگ در اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و اگر ما اقتصادمان را درست بنیان ننهیم ؛ کیان ، عظمت و استقلال مان را از دست خواهیم داد و درباتلاق اقتصاد زمینگیر خواهیم شد.

 

* سه دیدگاه مهم در اقتصاد مقاومتی از نگاه آیت الله اعرافی

 

امام جمعه میبد با بیان اینکه در اقتصاد سه دیدگاه و نظریه وجود دارد اظهار داشتند : عده ای نجات و رشد و تعالی اقتصاد را در پرتو نظریه های  غربی و هضم شدن در نگاه غرب دنبال می کنند و معتقدند اقتصاد پویا تابعی از معادلات دنیا و هضم در اقتصاد دنیاست که اینها همان تحصیل کنندگان در غربند که از مبانی اسلام و انقلاب اطلاع دقیقی ندارند.

 

آیت الله اعرافی افزودند : نظریه دیگر اقتصاد ریاضتی است و معتقدند نمی توانیم استقلال خود را از دست بدهیم و راهی جز تحمل هرچه بیشتر سختی ها وجود ندارد .

 

ایشان اظهار داشتند : اما نظریه سوم نظریه رهبری و اقتصاد مقاومتی است که  اولا نظریه اول را قبول نداریم بخاطر اینکه ما یک تفکر ، مکتب ، انقلاب و آرمان بزرگ هستیم و نباید در غرب هضم شویم بلکه ما باید ارزشهای خود مان را حفظ کنیم .

 

رئیس جامعه المصطفی العامیه خاطرنشان کردند : آنقدر توانایی و استعداد وجود دارد که نباید وارد یک ریاضت های زیاد شد.

 

ایشان با تاکید بر اینکه باید با خلاقیت و ابتکار راه های خوب اقتصاد را به روی خود باز کنیم گفتند : این اقتصاد مقاومتی است و ممکن است شبکه های مجازی ، سایت ها در گفتگوها بگویند اقتصاد مقاومتی یعنی چه ؛ اما این نظریه علمی عمیق و دقیق است و باید همه بر اساس این نظریه کشور را از سختی ها و بن بست های اقتصادی نجات و کشور را از هضم در غرب و دست دادن استقلال نجات دهیم.

 

* شاخص ها و مولفه های اقتصاد مقاومتی

 

1-  دانش بنیان بودن اقتصاد ؛ حضرت آیت الله اعرافی گفتند : اقتصاد ما باید با علم و دانش رابطه برقرار کند و کارهای اقتصادی در همه حوزه ها باید علمی تر شود.

 

2-  بها دادن به خدمات و توجه به تولید بعنوان مولد اشتغال ؛ امام جمعه میبد افزودند : تولید ناصحیح و درآمدهای کاذب و دلالی های بی حاصل باید کاهش پیدا کند.

 

3-  نگاه اقتصاد مقاومتی به بیرون کشور ؛ خطیب جمعه میبد گفتند : باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی به دنبال بازارهای امن و روابط اقتصادی تجاری خوب با کشورهای غیر سلطه جو و دنیا بود ، نه روابطی که آدم را از استقلال کشور جدا کند.

 

4-  تعامل با کشورهای مستقل ، بازارهای امن ، انتقال فناوری .

 

5-  اتکا بر مردم و نیروهای داخلی به ویژه جوانان ؛ ایشان افزودند : جوانان ما عرصه های علم و اقتصاد را فتح کردند و امروز مشکل از مسئولین است که راه را برای آنها باز نمی کنند.

 

6-  نظام بانکی سالم و هوشمند و تولید گرا و تسهیلات روان ؛ آیت الله اعرافی اظهار داشتند : امروز نظام بانکی خود مشکلی شده و باید نظام بانکی اصل را بر تولید و صنعت و کشاورزی و خدمات درست قرار دهد.

 

7-  نظام اداری سالم و منزه از رشوه ، ویژه خواری و باند بازی باشد ، نظام اداری روان راه را برای سرمایه گذاری و تولید باز کند.

 

8-  رصد مرزهای دانش و عبور از آن ؛ باید دنبال فناوری و اقتصاد و بومی کردن آن بود.

 

9-  پرهیز و کاهش از خام فروشی به ویژه نفت ؛ خطیب جمعه میبد گفتند : امروز هم بر خلاف اقتصاد مقاومتی اتکا به بودجه نفت داریم و کاهش صادرات خام از جمله نفت و گاز و افزایش صادرات تبدیلی باید در دستور کار باشد.

 

10-  مبارزه با قاچاق ؛ امام جمعه میبد با اشاره به گردش مالی قاچاق یادآور شدند : اگر 50 درصد گردش مالی قاچاق درست کنترل شود بخش زیادی از مشکلات اقتصادی ما حل می شود.

 

11-  مبارزه با فساد و تبیعیضات و ویژه خواری و حقوق های نابرابر، مشکل دست و پاگیر ماست.

 

12 – رابطه خوب دولت و ملت ؛ مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشتند : باید رابطه اعتماد و محبت آمیز و نگاه دولت ، خادمی به طور مطلق باشد و رفتار دولتمردان ، دوستانه ، متواضعانه و مهرورزانه ، مبنای اقتصاد مقاومتی باشد.

 

13 – توجه به صنایع کوچک ، زودبازده و اشتغال زا در کنار صنایع بزرگ .

 

14 – رعایت مزیت های نسبی شهر ها ، استان ها و صنایع دستی ، برجسته و حمایت ویژه از این ظرفیت ها ؛ آیت الله اعرافی گفتند : حدود دو دهه زیلو بعنوان یک صنعت دستی مورد توجه قرار گرفته و اشتغال و درآمدزایی زیادی را ایجاد کرده است .

 

15 – گردشگری اسلامی و توریسم مذهبی و زیارتی ، درمانی و فرهنگی با رعایت قوائد دینی بعنوان ظرفیت و پتانسیل مهم .

 

16 – تولید کالاهای استراتژیک و امنیت آن در داخل کشور بعنوان محور اقتصاد مقاومتی ؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودند : اگر همه درها را به روی ما بستند ، کالاهای استراتژیک در انبارهای ما پرباشد و تولید مثل گندم و کالاهای راهبردی در درون کشور و کشورهایی که امن  و در حوزه گفتمان ما قرار داردند فراهم باشد .

 

17 – باور به نیروهای خودی .

 

18 – شناخت دشمن و بصیرت لازم در معادلات اقتصادی .

 

19 – شجاعت و صف شکنی ، جوانانی که انرژی هسته ای را به اوج رساندند صف شکن ، خبیر و بصیر بودند و امروز در دانشگاهها این جوانان کم نیست و مسئولین باید جهت بدهند .

 

20 – مرعوب نشدن ؛ قرن بیست و یکم مرعوب نشدن در مقابل شکوه های ظاهری اقتصاد امریکا و جای دیگر است .

 

21 – در اسراف ، کشور ما در مصرف انرژی و آب جز کشورهای پر مصرف است.

 

22 – کار آفرینی .

 

23 – تاکید بر تعاونی ها .

 

24 – تاکید بر مصرف کالای داخلی.

 

25 – رعایت کیفیت و ارتقاء استانداردها.

 

26 – تامین بازار صادرات و حفظ امنیت آنها در دیپلماسی بین المللی .

 

27 – مدیریت انقلابی .

 

آیت الله اعرافی اظهار داشتند : جوانان خوش فکر و سرمایه گذاران باید روی این قواعد پایه های اقتصادی قوی را بریزند و دولت و مسئولین هم این هشدارهای رهبری را جدی بگیرند.

 

* حوزه راه خدمت به فرهنگ و دین جامعه

 

امام جمعه میبد در بخش دیگر از بیانات خود با اشاره به پذیرش حوزه های علمیه برداران و خواهران به هدایت افراد با استعداد و علاقه مند به حوزه ها تاکید کردند و گفتند: حوزه های علمیه بهترین راه خدمت به فرهنگ و دین جامعه است .

 

ایشان سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم توسط آیت الله حائری در فروردین 1301 و  سالگرد عملیات غرورآفرین فتح المبین که رزمندگان و جوانان استان یزد در آن نقش آفرین بودند را گرامی داشتند.

 

* ارمغان نسیم دلنواز ماه رجب

 

امام جمعه میبد در ابتدای این خطبه هم با سفارش به تقوا و محاسبه نفس و تصمیم بر اطاعت خدا در طول سال و توبه و عنابه و تبریک سال جدید و آرزوی سعادت و پیروزی برای امت اسلام و ملت بزرگ ایران اسلامی گفتند : سال 96 با آغاز دوره عبادات و ارزشهای الهی هم همراه میشود و ما در پایان این هفته وارد ماه شریف و عزیز رجب و به دنبال آن شعبان و رمضان خواهیم بود.

 

ایشان با بیان اینکه نسیم های روحانی رجب ، شعبان و رمضان در حال وزیدن است اظهار داشتند : به زودی نسیم معطر رجب وزیدن خواهد گرفت و ماه رجب با همه تحفه های آسمانی و دعاها و زیارات و مناجات های آن شروع خواهد شد.

 

آیت الله اعرافی خاطرنشان کردند : بیایید در آغاز سال به سمت این فرصت های الهی و روحانی و معنوی و اخلاقی حرکت کنیم و این نسیم دلنواز عالم غیب که از سوی ملائکه خدا برای بشر به ارمغان خواهد آمد و همه این نسیم را درک نمی کنند تلاش کنیم.

 

خطیب جمعه میبد گفتند : بیایید از رجب استقبال کنیم ، به دامنه های بلند رجب حرکت کنیم و به قله های بلند ماه مبارک رمضان پرواز کنیم و این سیر اخلاقی و عرفانی از آغاز ماه رجب را جدی بگیریم.

منبع: میبد آدینه


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات