جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۳
سرویس: اجتماعی
 |  5/ تیر/ 1395 - 2:01
  |   نظرات: بدون نظر
386 بازدید

این شماره جیب شما را هدف گرفته است

دربازار کهنه فروش های مجازی،برخی سودجویان با پیش شماره های تبلیغاتی سعی در خالی کردن جیب کاربران دارند.

 

به گزارش پایگاه خبری بفرو در میان تبلیغاتی که برروی نرم افزارهای خرید و فروش اجناس دست دوم در بازار کهنه فروش های اینترنتی قرار می گیرد، می توان آگهی هایی با پیش شماره 909 پیدا کرد، برای نمونه فروش منزل که پس از توضیحات در قمست ارتباط با فروشنده این دست شماره ها را فروشنده قرار داده است؛ شماره تلفن هایی که با پیش شماره 909 شروع می شوند برای مقاصد تجاری کاربرد دارند و شما با هربار تماس با آنها هزینه اضافی باید پرداخت کنید، تقریبا صد برابر یک مکالمه معمولی؛ سودجویان با استفاده از این ترفند سعی در خالی کردن جیب مشتریان دارند.

شماره هایی که با 909 شروع می شوند هوشمند خطاب شده و در کشورهای مختلف ابزاری برای دادن خدمات مختلف از جمله:  (روانشناسی، کامپیوتر، تحصیلی، خانواده، املاک و …) یا برگزاری مسابقات و قصه گویی استفاده می شود؛ این شرکت ها چنین شماره هایی را در اختیار دارند و مشترک به ازای برقراری تماس و همچنین مدت زمان مکالمه هزینه ای را به عنوان خدمات هوشمند پرداخت می کنند.
در توجیه استفاده از این شماره و خدمات این مثال را می توان زد، شما در خانه تنهایید و با مشکلی مواجه می‌شوید و زمانی برای مراجعه حضوری برای رفع مشکل ندارید و نیازمند یک مشاوره سریع و مطمئن هستید، ساده‌ترین راه تماس با یک متخصص در زمینه مورد نظر است که بتوانید به سرعت با او مشورت کرده و راهنمایی لازم را دریافت کنید.
روال منطقی و درست استفاده از این سرویس بدین صورت است که در ابتدای تماس و قبل از این که هزینه‌ای برای فرد تماس گیرنده محاسبه شود، به وی اطلاع داده می‌شود که شما با یک سرویس تجاری تماس گرفته‌اید و  برای این مکالمه شما باید هزینه بیشتری بپردازید.

اما مشکل از اینجا شروع می‌شود که متأسفانه در ایران در پوشش ارائه این خدمات شاهد بروز زمینه‌های سو‌استفاده و کسب درآمدهای کاذب از طریق پیش شماره 909 هستیم؛ افراد سودجو با استفاده از بی‌اطلاعی مردم، خلاءقانونی و ترفندهای مختلف، درآمد بالایی را به جیب می‌زنند.
خدمتی که اگر چه قرار بود خدمت باشد اما بادیدن قبض تلفن به مصیبت تبدیل می شود و تازه حساب کار دست مخاطب می آید که چه خبر است چرا که هر دقیقه تماس با این پیش شماره در ایران حداقل هزینه‌ای ١٠٠ برابر تعرفه مکالمه عادی دارد و اکثریت مشترکانی که از این سرویس استفاده می‌کنند، نمی‌دانند که این سرویس هزینه بر است و درآمد حاصل از مکالمات گران قیمت آن‌ها با این سرویس تجاری به حساب تماس‌گیرنده منظور و سپس به جیب دارندگان خطوط ٩٠٩ می‌رود.

فاجعه آن جا بیشتر مشخص می شود که علاوه بر این هزینه گزاف هزینه مکالمه عادی بین خطوط نیز مصاحبه می شود و بر روی قبض شما می آید.
اجاره خط کار چندان سختی نیست
شاید علت بروز این مشکل ساده بودن اجاره پیش شماره 909 باشد؛ برای اجاره یک خط با پیش شماره 909 فقط کافی است یک قرارداد  تحت شرایطی آسان با شرکت مخابرات امضا شود.برای امضای قرارداد نیاز به داشتن یک معرفی نامه و مبلغی پول برای واگذاری خط  است. پس از آن هزینه هر تماس روی قبض تلفن ثابت مشترک لحاظ می‌شود و درآمد حاصل شده بین مخابرات و مستاجر خط تقسیم می‌شود.

در خصوص نحوه تقسیم درآمد حاصل از تماس با خطوط هوشمند نیز، این موضوع به مفاد قرارداد تنظیم شده بین مخابرات و اجاره‌کننده خط ۹۰۹ بستگی دارد اما معمولا ٨٠‌درصد درآمد حاصله به جیب مستاجر می‌رود و مخابرات نیز سهم ٢٠‌درصدی دارد.

باید گفت: بر اساس اعلام شرکت مخابرات ایران، تعرفه این نوع خطوط مبنای مشخصی ندارد و براساس قراردادها، تشخیص اتحادیه‌های صنفی و ارگان‌ها و نیز درخواست مستاجر تعیین می‌شود.
بازنگری قوانین برای خطوط 909
سایه قوانین مشخص و کامل بر سر اینگونه تماس ها مانند سایر کشورها وجود ندارد و همین امر مشکل اساسی تماس با خطوط هوشمند است.

از یک طرف باید اطلاع رسانی شفاف و مشخصی برای تماس با این پیش شماره وجود داشته باشد. به این معنی که جایی از آگهی حتما نسبت به هزینه تماس و نحوه محاسبه آن به مخاطب داد شود و از آن طرف ماجرا نطارت کم و محدود بر آگهی ها و تبلیغات اینترنتی باعث سودجویی افراد با استفاده از تلفن های هموشمند شده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
مدیریت سایت

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آخرین دیدگاه ها
logo-samandehi
تبلیغات